Sandaler - vilka och var?

Vilka sandaler ska jag köpa i prisklassen 500-1000kr?
Har tittat på Teva Terra Fi och Cross-Terra, men kanske
finns det bättre och mer prisvärda alternativ?
Var ska jag köpa dessa sandaler?
Tips på billiga internetaffärer tas tacksamt emot.

/Daniel
 
Source?

Nu är jag inne på Gobi från Source, bör jag köpa
Stream Sport, eller någon helt annan sandal, istället?
Någon som har handlat från www.source-vagabond.com,
fungerade handelsavtalet mellan EU och Israel till belåtenhet?

/Daniel
 
Teva Terra Fi

Har själv ett par Teva Terra Fi sedan 1 år tillbaka och kan säga att jag är mer än nöjd med dom =), både sköna, snygga och hållbara. Jag tror dessutom att dom var med i ett test i DN för några veckor sedan och fick då Topp betyg och "outslitliga" där var även ett par vagabond sandaler med och de var inte i samma klass.
Kolla mer på http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=304&a=266571
Min Pappa hade ett par Teva för herrans år sedan och dom höll VÄLDIGT länge. Så om Jag skulle vara dig så skulle Teva vara ett bra första val. Du kan ju gå in och kolla på http;//www.teva.com

[Elias]
[Ändrat av scruler 2004-06-12 kl 12:46]
 
Teva är jättebra.

Har ett par gamla Teva "Terradactyl", tror jag de heter. De är jättefina, trots många års bitvis väldigt aktivt användande. Bra sandaler jag verkligen gillar.

Såg annars att northstar hade rea på sandaler? Kanske ett prisvärt alternativ?
 
Nike

Jag trivs bra med mina Nike Straprunner. Kostar en femhundring, väger lite, tål vatten och sitter bra. Har inte använt dem under så lång tid, så hållbarheten kan jag inte svara på.
 
Re: Teva Terra Fi

scruler; sa:
Jag tror dessutom att dom var med i ett test i DN för några veckor sedan och fick då Topp betyg och "outslitliga" där var även ett par vagabond sandaler med och de var inte i samma klass.
Kolla mer på http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=304&a=266571

[Elias]
[Ändrat av scruler 2004-06-12 kl 12:46]

Hár bör man kanske tillägga att de sandaler som testades av DN INTE var ett par Source-sandaler, utan ett "par mellanprissandaler Vagabond frán Din Sko". Alltsá varken Source, ej heller ens Source/Teva-liknande.

Min personliga uppfattning är att Source är minst lika bra som Teva, om inte bättre. Teva har ju ett mycket starkt varumärke, men jag tror nog att det som i sá mycket annat gár att hitta likvärdiga eller och/eller báttre om man letar lite.

DN-testet är ganska ovesäntligt för en "Outdoor-användare", eftersom man testat tre helt olika typer av sandaler, varav enbart Teva är av den typ som efterfrágas i tráden.

Slutligen en anekdot (som jag inte kan riktigt detaljerat, bara lite översiktligt): Teva grundades av en israelit som brutit med sin likaledes israeliske kompanjon, vilken i sin tur grundade Source (eller om de nu redan hade grundat detta tillsammans innan de började bráka). Teva-mannen gjorde sitt race i USA och Source-mannen blev kvar i Israel. Báda varumärkena härstammar alltsá frán samma grund-idé.

Mvh / Mats
 
Hade tidigare två par Teva av olika modell, kommer ej ihåg vad dom hette. Det slutade i båda fallen med att sulan sprack helt. Det verkar som om dom även flyttade plastringarna en aning då jag nu för tiden inte kan gå i Tevasandaler då ringarna skaver på fotknölarna. Det var ett par år sedan jag gick i Teva men tyckte att det tog ett tag innnan dom satt riktigt skönt. Var tvungen att gå in dom. Har sedan dess avverkat ett par Nike Deschutz som var väldigt sköna och ett par Merrel ,som inte var bra. Köpte nu ett par Source Classic på Addnature som jag är väldigt nöjd med. Sköna att gå i från första stund. Mycket bra grepp i sulan jämfört med mina tidigare Teva och Merrel sandaler. Torkar väldigt snabbt jämfört med mina tidigare Nike och Merrel som hade mer material runt foten.

/John
 
Chaco igen

Det som skiljer Chacos från övriga är knäppningen. Med ett enda drag kan man justera remmen, som går i sick-sack och därmed spänner man sandalerna jämnt från tå till häl. Det går väldigt snabbt. En nackdel kan vara att folk med hög vrist finner remmen något för kort.

Teva var, enligt min mening, väldigt bra i början, dvs de två första åren på marknaden. Jag köpte ett par Teva Contour 1994, alltså för tio år sedan (!) och de håller än. Har använt dem ca 100 dagar/år. De var kanske lite obekväma i början, men efter ca ett halvår så satt de som gjutna.

Dagens Teva sandaler håller som jag ser det inte lika hög klass. Nuförtiden finns det ett jättlikt antal olika modeller för att locka kunden. Kvalitén är dock inte lika hög som för tio år sedan.

Mitt val skulle idag vara i tur och ordning:
1. Chaco
2. Nike (!)
3. Alla de övriga
 
Helt klart Teva!

Jag har ett par som jag köpte för ca 7 år sedan (kan vara mer men jag kommer faktiskt inte ihåg..). Sandalerna kan betraktas som helt outslitliga, kardborrebanden kan dock behöva bytas efter några år. Enda nackdelen är att när den antibaktriella behandligen lakas ur (5år?), så stinker de som ett par klätterskor. Detta kan natruligtvis undvikas med återkommande tvättning (av både fötter och sandaler).

Sammanfattningsvis:
Slitstarka, praktiska, och jäkligt snygga!

Men jag ger samtliga tummar upp! KÖÖÖÖP!
 

avslutad210712

Gäst
Har ett par Teva som nu är inne på sitt sjätte eller sjunde år. Yttersulan sprack i fjol (bara lagret med mnönster) men det lagade jag med lite Liquisole och jag fick byta kardborrebanden för tre år sedan.

Fast då skall man veta att jag har använt mina sandaler i princip varje dag från början av maj till slutet av augusti varje år sedan jag köpte dem. Och de senaste åren även varje dag på vintern inomhus på jobbet. Fast nuförtiden tar jag av mig dem när jag sitter längre stunder på jobbet eftersom de luktar liksom "inte så gott" om man börjar svettas om fossingarna vilket man lätt gör om man har gummi under foten *L*.

Ett klart bra köp om man säger så. Om nu kvaliten är sämre nuförtiden så kanske det inte är ett lika bra köp. Synd i så fall eftersom ett par nya Teva börjar (började!!!) stå högt på inköpslistan
[Ändrat av avslutad210712 2004-06-13 kl 13:43]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MoosePa Vilka sandaler för vad? Utrustning allmänt 42
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
fivetoten Chaco sandaler i Göteborg Utrustning allmänt 6
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
roger_madsen Teva sandaler Utrustning allmänt 4
Amos REEF sandaler? Utrustning allmänt 3
Nils-Åke Sanering av Teva Sandaler ! Utrustning allmänt 7
Usse Sandaler på nätet Utrustning allmänt 3
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 63
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
Adelanteeee Vilka stavar rekommenderas mellan dessa två? Utrustning allmänt 5
vandrafjäll Vilka batterier på vintern Utrustning allmänt 12
såg Vilka tältmärken klara uvljus bäst. Utrustning allmänt 10
fotografiskt Vilka filtladdar Utrustning allmänt 6
macsailor Vilka stavar rekommenderas? Utrustning allmänt 20
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
BjörnGBG Vilka stavar? Utrustning allmänt 1
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60CS? Utrustning allmänt 0
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
henrich Vilka friluftsbutiker? Utrustning allmänt 7
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
kendaglish Vilka VandringsKängor ????? Utrustning allmänt 18
d-b Skofett - stooor burk, var? Utrustning allmänt 4
seobserver Vem var först? Utrustning allmänt 0
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
EmmaR Hyra torrdräkt för paddling - var? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
Morgan Var tvätta dunsäck i Gbg Utrustning allmänt 2
29351 Primus 100g Gas, köpes var? Utrustning allmänt 10
pettisson Var packar ni sovsäcken på er väska? Utrustning allmänt 24
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.