Vilka batterier på vintern

Står en del i en annan tråd om detta.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=84498

Finns massor om detta ämne på nätet, men just litium-ion batterier tar skada om de laddas i temperaturer under noll. Enligt vad jag läst så är lead-acid (typ bilbatteri) det som tål kyla bäst vad gäller laddning men det är ju knappast något man tar med sig på tur.

Hur bär sig polarexpeditioner åt när dom laddar batterier? antar att de använder solceller för att ladda någon slags batteribank.
 
Fick du inte svar i tråden där du frågade om powerbanks? Enkla svaret, kalla batterier fungerar dåligt. Håll dem varma genom att ha dem/prylen de driver nära kroppen när det är rejält kallt ute. Lite som vatten. Vatten slutar att "fungera" när det blir för kallt och fryser till is. :) OBS! Lägg inte batterierna i vattenflaska. (fredagshumor, bortse)
 
Jodå, jag fick svaret angående laddningen. Men sedan finns det väl massor av olika typer aa och aaa batterier.
Men antar att laddningsbara fungerar bra förutsatt att man laddar de i värme.
 
Det finns ju fortfarande laddningsbara NiCd/NiMH-batterier, som går att ladda i minusgrader (fast det inte heller är optimalt). Se kap. "Laddning" på länken ovan.
Just till pannlampa tar jag av säkerhetsskäl hellre med vanliga (ej laddningsbara) reservbatterier, gärna litium (ej att förväxla med litium-jon).
 
Dom enda batterierna som fungerar bra i kyla är engångs litium typ Energizers R6 eller R003 batterier.

Alkaliska,Nmhi dippar som laddningsbara litiumbatterier ganska fort närmar man närmar sig nollan
 
Om man är ute på ett äventyr vintertid upp till 10 dagar och primärt laddar telefonen tänker jag mig att en eller två litium-ion batterier på c:a 20000 mAh räcker.

Exempelvis två av denna
https://www.amazon.co.uk/Anker-PowerCore-Ultra-Compact-High-Speed-Smartphones/dp/B019GJLER8/ref=sr_1_4?s=electronics&ie=UTF8&qid=1475839054&sr=1-4&keywords=anker+portable+charger

Man laddar de hemma och då man laddar telefonen har man både batteribanken och telefonen i fickan för att hålla de varma. Fördelen med två batteribankar är att det är smidigare att ha en i fickan när man laddar.

För längre äventyr/expeditioner eller om man släpar med sig en massa utrustning som kräver laddning verkar det enda alternativet vara att ha en batteribank med blybatterier och en solcellsladdare.
Eller så har man en massa engångs litiumbatterier men det är dyrt knappast praktiskt för riktigt långa turer.
 
Frågan är väl varför man måste ladda telefonen så mycket alls. Den kan ju vara avslagen nere i ryggsäcken och bara tas fram i nödfall eller för korta meddelanden någon gång per dag?

Som navigeringshjälpmedel (GPS-ersättare) är telefonen inte bra på vintern, då bör man satsa på en ordentligt GPS, utan pekskärm. Och gärna driva dom med engångs-litium R6 som faktiskt också är ganska lätta. Och sedan har man ju med sig karta & kompass också.

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 63
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
Adelanteeee Vilka stavar rekommenderas mellan dessa två? Utrustning allmänt 5
såg Vilka tältmärken klara uvljus bäst. Utrustning allmänt 10
fotografiskt Vilka filtladdar Utrustning allmänt 6
macsailor Vilka stavar rekommenderas? Utrustning allmänt 20
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
MoosePa Vilka sandaler för vad? Utrustning allmänt 42
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
BjörnGBG Vilka stavar? Utrustning allmänt 1
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60CS? Utrustning allmänt 0
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
henrich Vilka friluftsbutiker? Utrustning allmänt 7
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
d.a.n.i.e.l Sandaler - vilka och var? Utrustning allmänt 28
kendaglish Vilka VandringsKängor ????? Utrustning allmänt 18
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
bico Batterier och batteriladdare? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Powebank med 21700 lithium batterier Utrustning allmänt 25
avslutatmedlemskap160620 AA batterier i Powerbank ladda kamera Utrustning allmänt 8
Dlanatur Portabel energi / batterier / solceller mm Utrustning allmänt 2
hakann Ladda Canon-batterier med solceller Utrustning allmänt 6
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa med gamla 6V batterier Utrustning allmänt 6
pialia Laddare för 18650 batterier Utrustning allmänt 1
luktafotogen Stark lampa før 4st C-batterier? Utrustning allmänt 4
peter1969 Ladda batterier i fält? Utrustning allmänt 17
majjen Uppladdningsbara batterier Utrustning allmänt 45
mimsis MP3-spelare med "vanliga" batterier Utrustning allmänt 12
hhhh Slängda batterier Utrustning allmänt 3
martin1g Ficklampa utan batterier? Fråga - Utrustning allmänt 3
Avslut090305 Solladdare till Mobil & batterier! Utrustning allmänt 2
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.