Vilka stavar rekommenderas mellan dessa två?

Vilken modell skulle kunna uppfylla mina behov bäst?

  • Black Diamond Distance FL

    Röster: 0 0.0%
  • Black Diamond Alpine Ergo Cork

    Röster: 0 0.0%

  • Totala väljare
    0
  • Enkät stängd .
Jag har fått tag på två modeller av stavar till bra priser och undrar vilken som ska behållas.
Jag kommer främst använda stavarna i Sverige i variande turer, från ett par dagar till en vecka och möjligen utomlands också men troligen aldrig i snö.

Det ligger mellan dessa två modeller:

1- Blakc Diamond Alpine Ergo Cork Pearl Black 77-130
http://m.outdoorgearlab.com/reviews...ekking-poles/black-diamond-alpine-carbon-cork
(Fast den variant jag har är inte 100% i carbon)

2- Distance FL, Oxide Black 120-140
http://m.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/trekking-poles/black-diamond-distance-flz

BD alpine har riktig bra ergonomiska korkhandtag och är kraftigare byggd men den är mycket längre än Distance FL i hopfält. 69 cm jämfört med 40 cm.

Jag kommer för det mesta vandra med tält så det kan bli lite tyngre ryggsäck.
Det som gör mig osäker här är längde på Alpine stavar. Det känns riktig smidig med Distance FL och de får lätt plats i sido fickorna på ryggsäcken vilket Apline inte gör.

Nu har det gått några år sen dessa varianter på stavarna FL har kommit ut. Har de hållit till nu och skulle ni använda de under längre turer (typ en vecka) med lite tyngre ryggsäck? Har handtaget känts bra?

Vilken av dessa två tycker ni kommer passa mig bäst?
 
Hur säker på foten är du?

Hejsan,

Jag har (och har haft) bägge stavarna. Det är stor skillnad på dom vad det gäller hållfastheten. Distance FL är en riktig lättviktsprodukt, smidig och allt man kan begära, men inte stark. Lyckades bryta av bägge mina Distance FL på en vandring, vid bägge tillfällena då jag lyckades halka.

Nu ska det läggas till protokollet att jag även har brutit av Alpine-staven på vandring (man är som en "smula" klumpig...), men det är stor skillnad på hur lätt det sker.

Så jag skulle egentligen bara rekommendera Distance FL som "alp-vandringsstav", dvs med mycket lätt packning på vältrampade stigar. Men sen beror det ju på hur säker på foten man är, vissa tar det ju lite mer lugnt och undviker att halka....

/ Stefan
 
Om....

...du kan tänka dig ett tredje alternativ så rekommenderar jag varmt BD Trail ( https://www.addnature.com/black-diamond-trail-410505.html) och dom finns även med korkhantag.

Har använt dom vid flertalet vandringar, både under sommaren och under en vintertur. Dom är hållbara, robusta och tål tung belastning utan att knäckas och FlickLock låsen fungerar riktigt bra :)!


/A
 
Jag har Distance Carbon FLZ och är inne på tredje säsongen nu. Håller med Undvall om att det är en lättviktsprodukt där styrkan inte är prio ett; med det sagt har jag inte lyckats knäcka mina :) Enda gången det har känts nära är när jag har fastnat med stavarna mellan stenar. Jag har lätt packning och går med lätt skor (en veckas tälttur på sommaren 10,5 kg startvikt inkl mat om jag går solo med nuvarande utrustning).

Funderar dock på att skaffa ett par Alpine också eftersom jag nu använder stavarna som tältstänger och det större längdspannet skulle göra att barnen kan använda dem också.

Om det är viktigt för dig att kunna fästa på ryggan så har du nog svaret där (edit: förstod dock inte varför det inte funkar med båda).

Edit 2: ovan gäller att gå till fots på barmark. För turskidåkning på vintern har jag klassiska turstavar i aluminium.
 
Senast ändrad:
snor tråd. på tal om stavar

fanns det inte ett "stolstyg att trä på för att göra två stavar till en stol?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
macsailor Vilka stavar rekommenderas? Utrustning allmänt 20
BjörnGBG Vilka stavar? Utrustning allmänt 1
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 63
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
vandrafjäll Vilka batterier på vintern Utrustning allmänt 12
såg Vilka tältmärken klara uvljus bäst. Utrustning allmänt 10
fotografiskt Vilka filtladdar Utrustning allmänt 6
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
MoosePa Vilka sandaler för vad? Utrustning allmänt 42
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60CS? Utrustning allmänt 0
henrich Vilka friluftsbutiker? Utrustning allmänt 7
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
d.a.n.i.e.l Sandaler - vilka och var? Utrustning allmänt 28
kendaglish Vilka VandringsKängor ????? Utrustning allmänt 18
camoscio Stavar Utrustning allmänt 18
Sentient6 Stavar, stavar, stavar - finns det någon universallösning? Utrustning allmänt 18
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
joanna Ny isyxa - eller kanske inte alls...? Utrustning allmänt 8
desireman Gå stavar (kebnekaise)? Utrustning allmänt 18
Edvin m Exped Alpine Light stavar, hållbarhet? Utrustning allmänt 0
Naturelover Vandrings stavar el turstavar??? Aldrig anv några. Utrustning allmänt 6
Per J Leki super extreme stavar Utrustning allmänt 0
Islet vilken ände på stavar? Utrustning allmänt 10
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.