vilka prylar är det mest status på?

undrar vilka prylar som ger mest status i friluftslivet?
eller är det kunskapen och färdigheten?

vilka prylar är era egna status komplex som ni tycker man ska ha för att hålla på med friluftslivet?

själv så gillar jag min vulkan och traniga 27-1 ha som mina status prylar.
 
undrar vilka prylar som ger mest status i friluftslivet?
eller är det kunskapen och färdigheten?

vilka prylar är era egna status komplex som ni tycker man ska ha för att hålla på med friluftslivet?

själv så gillar jag min vulkan och traniga 27-1 ha som mina status prylar.

Ha ha :), tveklöst mina gröna knickers från Fjällräven och min Wirkkaala-puukko. Särskilt i kombination med varandra så skapar de en image av erfaren friluftsräv.

Men jag tror kunskap och erfarenhet håller längst ;).

//J
 
Det finns ett talesätt bland klättrare:
"Never trust a guy with shiny equipment"

Status ges alltså av prylar som uppenbart är välanvända och därmed antyder att dess ägare besitter en viss rutin och erfarenhet.

Prylarna ger alltså bara status i egenskap av indikator på ägerens erfarenhetsnivå. Prylar i sig ger ingen status.

/Thomas J
 
Kul frågeställning iofs.. om man möter en person på fjället, vad är det med honom/henne som ger en intrycket av att det är ett blåbär eller en fjällräv... Alltså enbart bedömning mha visuella intryck..
 
Det beror väll på vad man hinner se och uppleva av personen. Blir det ett visuellt intryck behöver det ju inte bara vara kläder och utrustning, utan även sättet som personen rör sig på och agerar. Hur man hanterar utrustningen. Även garvade, erfarna personer behöver ju köpa ny utrustning.

Men visst är det som regel ivart fall ögonen som ger den första inputen om vem man möter. Och där utgör ju kläder och utrustning en stor del.

Själv har jag ingen pryl som jag anser ge mig status. Mina inköp är som regel övervägda i veckor, månader och ibland år. Ändå kan det vara att jag inte är helt nöjd. Sen finns det ju impulsköp och sådant som är tvångsköpt i rena hasten.

Jag har en skaljacka från The North Face. Summit series Mountain guide jacket light har jag för mig den heter. Den är jag verkligen 100 % nöjd med. Har haft den i 10 år och har inte kunnat komma på minsta detalj som jag skulle vilja haft annorlunda. Det är nog det bästa köp jag gjort. Men jag anser inte att den ger mig någon status.
 
Måste säga att jag inte tänker så mycket på utrustningens status. Hur den hanteras är som sagt viktigare.

En rolig episod från början på min "fjällvandringskarriär" var Rävfamiljen. En hel familj med två barn i klädda i Fjällräven från topp till tå. De hade uppenbarligen hört vad som var inne då och stegat in i närmsta butik och bett om "fyra kompletta fjällutrustningar, tack!"
 
Den oerfarne kan nog se det som TS frågar.
Den erfarne vet att det sitter i utövaren. Givetvis slits utrustning ut och även gamla rävar dyker upp med skinande nya pryttlar mellanåt.
Sydväst är en toppengrej som fortfarande slår modernare försök med hästlängder.
Sitt och liggunderlag har utvecklats sen jag började i slutet på 50-talet.
Att smärting bytts mot olika syntetfibertextilier blev både lättare och med bättre torkegenskaperär av godo.
Idag med fåtalet minusgrade ute överexponerade min digitalkamera, min gamla helmekaniska har fungerat väl ner till -35°. Allt utvecklas inte tlll det bättre, i de första generationerna. Fortsätter kylan åker Contaxen fram igen.
Men visst gillar jag skräddade kängor, sköna ylleundisar utan att de ger något synlig status.
 
Får nog hålla med en del av ovanstående. Skalkläder för 10 papp blir betydligt coolare när dom är skitiga och har silvertejpslagningar över hål man lyckats göra med isyxan på senaste äventyret.
 
Det kan ju kanske snarare vara så att vissa prylar ger negativ status. Möter man någon långt ut i vildmarken kan ju en direkt olämplig utrustning ge ett oerfarent intryck. Är man närmare civilisation blir dock utrutsningen mindre viktig.

Den sträckan jag cyklar till jobbet (9,3 km) går till stor del på Västgötaleden. När jag är på väg till jobbet har jag ju i princip på mig "vad som helst". Men hade jag cyklat samma sträcka som en del av en tur över dagar eller veckor så hade ju klädseln varit annorlunda. Och då hade det plötsligt varit friluftsliv och inte cykelpendling till jobbet.

Likadant kan det ju vara så att jag går ute i skogen med kavaj om jag bara är ute och rastar hunden lite. De kläderna har jag ju inte om jag är ute på "riktig tur". Men de personer som jag möter kan ju inte veta vilken slags tur jag är ute på. Så deras bedömning av mig färgas ju av var man är, hur man är klädd och vilken slags tur man ger intryck av att vara på. Hur mycket status en pryl skulle kunna ge påverkas ju således också av situationen.
 
Inlägg från en prylnörd

Vi som inte har så mycket kunskap och färdigheter måste kompensera detta med prylar.
Då känner vi att vi är med i matchen.
Hur många är det som har riktig kunskap egentligen? Istället för 2-3 års kunskap och 10 års rutin och glömska? Naturromantiker som gnider på pinnar för att göra eld och vägrar använda GPS i ALLA lägen betraktar jag inte som några förebilder.

För mig är den riktiga statusen att ha hittat en BILLIG och BRA pryl som gör ett riktigt bra jobb.
Exempel: min bil. Jag lastade en ny spis med emballage rakt in i bakluckan och stängde luckan (jo jag fick fälla baksätet). Bilen är smal, kort och snål, 3,5m lång, 2m bred och drar 0,62lit/mil i snitt över ett år. Det är status för mig.

Eller classes "Lock & Lock" lådor som är vattentäta, lufttäta, kan maskindiskas, mikras och kostar en skitpeng jämfört med allt man kan hitta i en riktig friluftsaffär. Det är också status för mig.

Men det känns också bra när mitt ETA Express har kokat vattnet långt före alla andra och när mitt Exped Synmat har gett komfort, värme och god sömn en natt när andra har frusit. Fast det inte är några billiga grejor. Bra prylar ger status och billiga bra prylar ger riktigt bra status.

Men jag fokuserar på MIN upplevelse, (ingen annan ser någon status i min bil). ;)

thomas
 
Erfarenhet syns på prylarna (funktionellt och inget onödigt) man har med sig och hur man beter sig i naturen (hugga ner skog, elda på berghällar, lämna skräp efter sig är inte ett tecken på erfarenhet). Ålder, varumärken, pris etc har mindre betydelse på prylarna, viktigast är att de fungerar till det de är tänkta och att det går att lita på dem. Visst utvecklas prylarna och får bättre funktion, man blir äldre (har ingen lust att byta ut mitt uppblåsbara liggunderlag mot det 10mm cellplast som jag sov på under 80-talet). Andra prylar faller för ålderns tand eller slits ut och behöver förnyas. Min egen utrustning består av prylar som är 40 år gamla blandat med nyare inköp...allt har sin funktion och jag släpar inget onödigt med mig...undantag möjligen då för ett lite kompakta fiskeprylar som är en lyx jag ogärna lämnar hemma.
Hoppas ingen dömmer mig för rookie bara för att jag ibland har en ny ryggsäck på ryggen.
 
Erfarenhet syns på prylarna (0funktionellt och inget onödigt) man har med sig och hur man beter sig i naturen. Ålder, varumärken, pris etc har mindre betydelse på prylarna, viktigast är att de fungerar till det de är tänkta och att det går att lita på dem. Visst utvecklas prylarna och får bättre funktion, man blir äldre (har ingen lust att byta ut mitt uppblåsbara liggunderlag mot det 10mm cellplast som jag sov på under 80-talet). Andra prylar faller för ålderns tand eller slits ut och behöver förnyas. Min egen utrustning består av prylar som är 40 år gamla blandat med nyare inköp...allt har sin funktion och jag släpar inget onödigt med mig...undantag möjligen då för ett lite kompakta fiskeprylar som är en lyx jag ogärna lämnar hemma.
Hoppas ingen dömmer mig för rookie bara för att jag ibland har en ny ryggsäck på ryggen.

Jag kan ha med mig en massa onödiga lyxprylar på en del turer. Jag blir inte mindre erfaren för det. Är jag ute med kanadensare kan jag unna mig lite fler och tyngre prylar än om jag vandrar. En gång när vi paddlade Göta Kanal hade vi med bord och stolar, vit duk och porslin, stort familjetält, levande ljus osv.. Är jag ute på en kort tur kan det också följa med fler onödiga och inte alls anpassade prylar. Har jag basläger vid sidan av bilen... etc. Så det faller ju åter på situationen. Jag har olika utrustning beroende på tidsaspekt. Är det dagstur eller flera dagar eller veckor utan möjligtheter till proviantering. Är det en vintertur är utrustningen mer optimerad än om det är en sommartur.

Hur jag tar mig till platsen för vad jag nu ska göra spelar också in. Kör jag med egen bil, tar tåget eller flyget. Det finns mycket som spelar in på val och mängd av utrusning. När vi kör basläger har jag gärna ett tvålågigt stort kök. Skulle jag släpa omkring på det på en tio-dagars fjällvandring skulle man bli idiot-förklarad. Hur mycket man vet om platsen man ska till spelar också in. Jag har varit på flertalet turer där jag inte har lyckats få med mig den lämpligaste utrustningen. Några gånger har jag fått släpa med mig extra prylar för att vara garderad. Sedan har det visat sig att visa saker var totalt onödiga och inte alls funktionella för aktiviteten.

Det du säger är ju inte fel. Men det finns mycket som ligger dolt för den som gör bedömningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 63
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
Adelanteeee Vilka stavar rekommenderas mellan dessa två? Utrustning allmänt 5
vandrafjäll Vilka batterier på vintern Utrustning allmänt 12
såg Vilka tältmärken klara uvljus bäst. Utrustning allmänt 10
fotografiskt Vilka filtladdar Utrustning allmänt 6
macsailor Vilka stavar rekommenderas? Utrustning allmänt 20
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
MoosePa Vilka sandaler för vad? Utrustning allmänt 42
BjörnGBG Vilka stavar? Utrustning allmänt 1
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60CS? Utrustning allmänt 0
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
henrich Vilka friluftsbutiker? Utrustning allmänt 7
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
d.a.n.i.e.l Sandaler - vilka och var? Utrustning allmänt 28
kendaglish Vilka VandringsKängor ????? Utrustning allmänt 18
dePaul Prylar som försvann (och som vi saknar) Utrustning allmänt 97
j_stellan Ladda mobilen med stormköket Utrustning allmänt 13
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
secce McKinley prylar Utrustning allmänt 6
haskell Nytt brittiskt märke med billiga prylar! Utrustning allmänt 5
XmadiceX Hemförsäkring kring prylar? Utrustning allmänt 8
brigas tankar om utelivsambitioner och prylar Utrustning allmänt 3
Viberg Prylar till spädbarn Utrustning allmänt 10
grym smäck prylar Utrustning allmänt 8
Vandrare Prylar. Sverige tappar mark. Utrustning allmänt 4
shithead Onyttiga prylar! Utrustning allmänt 35
Boelle Köpa prylar i Genua ? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.