Meindl vandringskängor

Hej på er där ute.
En liten undran om era erfarenheter ang vandringskängor. Mina vandringskängor hade hängt med i ca 10år och har varit väldtigt bra men efter mycket användande så har dom blivit mycket slitna, så det var dags för ett par nya. Valet föll på ett par Meindl Dovre extreme som jag tyckte satt bra och som verkade rejäla, dom var ju även dyra vilket borde innebära kvalitet. Jag köpte dom i juni och anväde dom 7 - 8 gånger hemma i skogarna sen bar det iväg på lite vandring 6 dagar kring grövelsjön. Näst sista dagen där upptäckte jag att gummit fram på ena skon började släppa. När jag kom hem så åkte jag till Norge med familjen och gick besseggen då släppte gummit ännu lite mer. När jag kom hem gick jag till butiken där jag köpt dom dom skickade tillbaka dom och efter en vecka fick jag dom tillbaka med beskedet att " det där är som kan hända det är helt normalt och det är bara att du limmar ihop det igen, det är inget som vi gör något åt ". Tycker ni att det här är ett ok bemötande från tillverkaren och är det så att det här är ett normalt bekymmer. Butiken jag har handlat av ar väldigt bra och tar i så fall tillbaka mina kängor om jag kräver det men dom får ingen hjälp. Vore kul med lite synpunkter det är ju trots allt ingen billig sko. Mvh Palacona
 
På så pass nya kängor är det inte OK att gummilisten släpper, utan du skall reklamera och kräva att Meindl lagar det professionellt.
Samma sak hände på mina Meindl Island Pro (ett relativt litet släpp av limningen mellan gummilisten och ovanlädret precis där framfoten böjer sig i steget) men först efter 3 år. Jag limmade detta med Liquisole och satte limningen i press mha några varv hårt spänd eltejp över hela framfoten på kängan. Den lagningen håller fortfarande efter ytterligare 3 års användning.
 
Jag har fått kängor utbytta efter ett år , Meindl Professional - men då var det tillverkningsfel i membrantejpning.
Dom hade väl inte rullat nått alls , kanske 20 mil och sedan var dom inköpta på Femmans sport och dom har service och dom tog tag i det.

Dom skickar ju iväg skorna och gör sedan en haverikommision på fabriken för och utröna om det finns en dålig batch skor ute - har man lite otur är ditt ex det enda som har det och då kan man ju hamna i kläm.
 
Hej! Hade också ett par Dovre som började läcka. Dom var dock 3 år gamla och hade använts ganska flitigt. Hade inget kvitto kvar så jag kontaktade generalagenten direkt. Skickade in kängorna direkt till dem och fick sedan ett par helt nya.

// Lelle
 
Jag har haft två par Meindlkängor, men det blir inga fler. På de första, Performance, släppte sömmarna lite här och där, vilket dock gick på garantin och de lagade dem. Ett år senare var de helt slut, läckte som ett såll.

På Dovre Extreme släppte gummeringen som går längs nederkanten, sprack upp och lossnade bit för bit. Lädret hade också dålig kvalitet. Trots smörjning med rekommenderad smörja så liksom löstes lädret upp och sprack. Det blev också tydligt att kvalitén är ojämn då problemen med lädret var mycket värre på den ena kängan. Det vattentäta membranet höll heller inte speciellt länge. Och otäta Meindl som blir blöta tar flera dygn att få torra igen.

Nu provar jag Lundhags istället. Förra året fick jag skicka in ett par Synchro för omsulning då båda sulorna lossnat flera centimeter i framkanten. Fick 50 % rabatt på reparationen då de i övrigt inte var alls slitna. Just nu är ett par Park inne för samma reparation, dock på garantin. De har använts en sommarsäsong.

När jag pratade med dem på Lundhags sa de dels att de tidvis haft problem med limmet de använder till sulorna, dels att de försöker ha koll på kvalitén i tillverkningen i Portugal…

Inte roligt med dessa dyra kängor med så dålig kvalitet. Men vad ska man ha? Något tips på kängor som håller?
 
Jag har haft två par Meindlkängor, men det blir inga fler. På de första, Performance, släppte sömmarna lite här och där, vilket dock gick på garantin och de lagade dem. Ett år senare var de helt slut, läckte som ett såll.

På Dovre Extreme släppte gummeringen som går längs nederkanten, sprack upp och lossnade bit för bit. Lädret hade också dålig kvalitet. Trots smörjning med rekommenderad smörja så liksom löstes lädret upp och sprack. Det blev också tydligt att kvalitén är ojämn då problemen med lädret var mycket värre på den ena kängan. Det vattentäta membranet höll heller inte speciellt länge. Och otäta Meindl som blir blöta tar flera dygn att få torra igen.

Nu provar jag Lundhags istället. Förra året fick jag skicka in ett par Synchro för omsulning då båda sulorna lossnat flera centimeter i framkanten. Fick 50 % rabatt på reparationen då de i övrigt inte var alls slitna. Just nu är ett par Park inne för samma reparation, dock på garantin. De har använts en sommarsäsong.

När jag pratade med dem på Lundhags sa de dels att de tidvis haft problem med limmet de använder till sulorna, dels att de försöker ha koll på kvalitén i tillverkningen i Portugal…

Inte roligt med dessa dyra kängor med så dålig kvalitet. Men vad ska man ha? Något tips på kängor som håller?

Upplever det som ganska svårt med kängor då det är så individuellt.
Jag har ett par Haglöfs Solid som jag använt i 5 år och dom håller bra, det är mycket kvar av dom ännu. Kostat 2.600:- men jag köpte ett par nya till sambon nu för 1700:- på XXL. Jag har sett de som lägst för 1299:- nu och det får jag lov att säga är billigt för en sådan bra känga. Kanske kmr det ny modell?
Nu ska Viking Hunter High testas. Ska bli spännande att se hur de håller framöver jämfört med Haglöfs.
Resterande modeller har jag ej erfarenhet av. Lycka till!


...mobile
 
Mit første par Meindl Island MFS Pro (modellen har nu ændret navn til Meindl Island MFS Active) der løsnede gummikanten sig også efter den første Sarek-tur.

Jeg returnerede dem selvfølgelig, og fik et par nye retur. Dem har jeg brugt i 3 år nu, gået et pænt stykke over 1000 km med dem, heraf halvdelen i temmelig hårdt fjeldterræn.

Ingen problemer med dem overhovedet, og når de er udslidte engang, så skal jeg have et par mage til. Jeg har altid haft problemer med vabler (blåser) da jeg har vanskelige/sarte fødder, men siden jeg skiftede til Meindl Island har jeg ikke haft en eneste, og det selvom jeg kun har et par sokker på i dem.

Når gummikanten løsner sig så hurtigt, så er det klart en fabrikationsfejl, og du har ret til at få dem byttet.

mvh Lars
 
Tycker även jag att du självklart ska få det ordnat av tillverkaren. Även om det i slutändan handlar om att de limmar dem åt dig på ett sätt som inte nödvändigtvis är bättre än vad man ordnar själv ska man inte behöva oroa sig om sådant.

Känns tyvärr som att den här typen av problem blivit väldigt vanliga bland alla märken och att det är mycket slump om man får en produkt som håller i 10 dagar, månader eller år.
 
Man får inte glömma att det är affären man har köpt sina kängor i som skall ta hand om reklamationer man skall inte vända sig till tillverkaren. Allt enligt konsumentlagen.
 
Mina Syncro fick jag ny sula på gratis pga att de krympt lite för mycket för att vara normalt. Nu är jag jättenöjd och skulle antingen köpa Jörnkängan eller Lundhags igen. Sugen på högskaftade Jörn. Känner flera som är väldigt nöjda. Kan man handla på plats får man bra pris.

jag pratade med dem på Lundhags sa de dels att de tidvis haft problem med limmet de använder till sulorna, dels att de försöker ha koll på kvalitén i tillverkningen i Portugal…

Inte roligt med dessa dyra kängor med så dålig kvalitet. Men vad ska man ha? Något tips på kängor som håller?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
penrod Meindl Dovre low Utrustning allmänt 4
anders. Meindl lapplanad GTX Utrustning allmänt 0
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Nyback Rengöra/smörja Meindl Kansas Utrustning allmänt 1
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
Avslut080903 Meindl Air 5 vs 7 Utrustning allmänt 2
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
Kvirre Meindl sportvax Utrustning allmänt 3
d_cederberg Meindl Island vs Himalaya Utrustning allmänt 0
Lischke Beställa meindl Island pro från Tyskland? Utrustning allmänt 11
SixtenStolpskott Meindl Island Pro för 1.266 kr? Utrustning allmänt 2
johan76eriksson "Meindl utsträckning"? Utrustning allmänt 2
Coolsson Meindl-Ge dem smörj? Utrustning allmänt 16
skaabräven meindl Army/Performance e de samma sko?? Utrustning allmänt 10
jmlove Meindl Utrustning allmänt 5
CyberJunkie Meindl Air Revolution i Göteborg? Utrustning allmänt 0
Johan_olsson Meindl Glockner Utrustning allmänt 2
frni Köpa Meindl kängor i Tyskland! Utrustning allmänt 3
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
US64 Vandringskängor Utrustning allmänt 2
Hamplan Trailrunning skor istället för vandringskängor Utrustning allmänt 62
Johan123 Salomon vandringskängor? Utrustning allmänt 6
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
annacorderfeldt Crispi vandringskängor Utrustning allmänt 2
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
kendaglish Vilka VandringsKängor ????? Utrustning allmänt 18
FJS Vandringskängor Utrustning allmänt 1
Palmertz Impregnering av vandringskängor? Utrustning allmänt 1
dg Rockport vandringskängor säljes... Utrustning allmänt 2
leonsson Mögel i vandringskängor Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.