Salomon vandringskängor?

Jag har använt Salomon lättare kängor i många år, just nu har jag ett par Cosmic, den liknar Quest fast är inte lika hög. Jag köpte Cosmic eftersom den första versionen av Quest vägde nästan 200g mer än dagens. Jag är helnöjd med mina Cosmic, de är lätta, väl dämpade och förvånansvärt stabila, funkar utmärkt för vandringar med lättare packning. Dämpningen gör att det inte är några problem att gå långa sträckor på asfalt och betong utan att få ont i knän och liknande.

Idag hade jag nog köpt Quest II eftersom den blivit ganska mycket lättare.
 
Har ett par Salomon som börjar bli till åren 6-8 de är sköna att gå med i terräng och på asfalt. Tillräckligt stöd och styvhet för både vandring i Jämtland och på Kungsleden med packning på ca 20 kg.
Det som kan sägas negativt är att Goretex håller vatten både inne och ute, samt att förr eller senare börjar membranet läcka. Jag gillar fortfarande kängorna, men använder dem bara när det är torrt ute!
 
Jag köpte ett par quest 4d gtx och måste säga att de är riktigt trevliga.
Ortoligt lätta att gå i jämfört med mina gamla graninge skinn kängor,dessutom förvånansvärt stabila. Inte bara i skaftet men framförallt i sulan,gick en tur förra året som bitvis bara var ren,vass sprängsten. Och jag kände ingenting genom sulan, ändå så känns inte skon stel. Det ända jag gjort med skon är att köpa en riktig sula( sole,grå.)mendet är mest för att alla skor har väldigt dåliga originalsulor som inte går ihop med mina fötter. Jag tycker absolut det är en köpvärd känga om den passar dina fötter.
 
När mina Keen-kängor (lätta) gav upp i Schweiz 2011 tog jag äntligen mitt förnuft till fånga och gick över till låga vandringsskor. Jag har sedan dess använt sådana i Alperna, Pyreneerna och norska fjällen, vågtt och torrt. De pålitligaste märkena verkar vara Merrell och Salomon.
 
Kolla på Addidas AX2 - väldigt mycket sko och kvalitet för 800 spänn.
Har gått 40-50km med 33kg på ryggen mixat asfalt och grus på under dygnet.Fötterna har stått pall så dom rockar rätt bra.

Hade röta nu efter vintern och fick 3 par från Intersport för 1200 spänn! Sicket erbjudande.

Man får ut väldigt mycket mil från dom också.
 
Tack för synpunkter och tips. Har beställt hem ett par Quest 4D 2 GTX för att testa. Ska ta en titt på AX 2 också.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.