Läder-Goretexkängor skötselråd?

köpte ett par läder-goretexkängor. Tanten hade sett att det var rea i nån sportaffär, och bestämt nu skulle det inhandlas kängor. Det är väl knappast nåt för Nijmeegen (stavning?), men de duger nog till att gå ut med hunden, eller nån fisketur...

Kollade tillverkarens hemsida, men de rekommenderade bara en massa prudukter, stod ingenting om hur man skulle använda dessa produkter... (Eller deras funktion) Hittade inte ens kängorna på hemsidan, men de har väl utgått... De heter Merrell, Modena GTX och Bassano GTX, om det hjälper???

Kan man smörja lädret som vanligt, utan att det påverkar goretex:en?

Skall goretex:en underhållas på nåt sätt?


Tack på förhand!

/
 
Jag kör med Nikwax till mina Meindl Island läder/goretex-kängor. Goretexen i sig behöver inget underhåll utan se bara till att fixa nåt för lädret. Kan variera lite mellan olika sorters läder men nikwax fungerar utomordentligt för mig, och jag vet att det rekommenderas starkt från många här på forumen.

/ Eric
 
Bwana; sa:
Kan man smörja lädret som vanligt, utan att det påverkar goretex:en?

Redigerar mig själv en smula. Ja, du ska nog inte smörja på precis vad som helst, men det finns speciella skovax som är till för att användas på läder med goretex-foder (nikwax). Det handlar ju lite om goretex andningsförmåga genom lädret (iaf den som påstås finnas :) )
 
Inte minkolja! Det ska vara vax som inte tränger in för långt. Fett gör skorna sladdriga och kalla och går så långt in att det täpper igen goretexen. Fett är bra till läderkängor för sommarbruk, men inte för goretex-skor(blir totalt täta) eller skidpjäxor(blir för mjuka). Goretex-skor ska inte smörjas onödigt ofta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.