Hjälp med kängor utan GTX mm.

Ytterligare en tråd om kängor...

Jag letar nya kängor och det här med GTX och liknande funkar verkligen inte för mig. Jag har ett par halvhöga Crispi som egentligen är den perfekta kängan för mig men har dels gjort sitt och dels ger mig en massa skoskav. De ser ut som den här modellen: https://www.naturkompaniet.se/shop/crispi-awaymylla-xcr-EX0003264-brown

Det jag letar efter:
- halvhög känga
- skinn/läder
- utan GTX eller liknande membran
- inte så tung
- går att köra bil i
- för främst dagsturer med 10-15 kg packning i varierande skogsterräng (är geocachare...)

Det har varit väldigt svårt att hitta något. Allt måste tydligen vara GTX numera.
Men jag får snart hem ett par m/59-kängor som passar ganska bra in på min kravspec.

Annars har jag börjar snegla lite utanför friluftsbutikernas hyllor (med inspiration från annan tråd om urbana vandringskängor). Tex:
Red Wing (https://www.lester.se/kategorier/kangor/red-wing-shoes-9)
Caterpillar har några skinnskor

Är dessa två exempel helkassa för att gå ett par mil i blandad skogsterräng?
Andra tips?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Läderkängor

Hej
Kan varmt rekommendera Hanwag waxenstein bio.
Halvhöga kängor helt i ekologiskt läder. Väger 610g.
Formar sig helt efter foten. Utan tvekan de skönaste
kängor jag haft. Har gått med drygt 15 kg packning utan problem. Pris 2200 på Naturkopaniet.
Mvh Daniel

http://www.redwingshoes.com/

90 kängor har problem med sulvulkningen.
59 kängor får du nog förklara för det är för mig ett nytt begrepp. Och jag har arbetat i firman.

Redwing har jag gått långt i och stått några år i, med gott resultat.

go tur

Senast ändrad:
Red wing är ofta rätt tunga tycker jag. Förutom det, väldigt bra.

Har ett par Hanwag Grünten också utan goretex, dessutom med utbytbar sula som jag är mycket nöjd med.men det är ju mer än ett lager i dom ändå så jag gissar att de inte torkar alltför snabbt.

Är lite sugen på ett par Russel moccassin, men har svårt att prioritera med det priset.

På min tid (från början av 80 talet och några årtionden framåt) benämndes de mycket riktigt känga m/59. De användes med fördel tillsammans med uniform m/59.

/Birger

På min tid (från början av 80 talet och några årtionden framåt) benämndes de mycket riktigt känga m/59. De användes med fördel tillsammans med uniform m/59.

/Birger

Men vad hände med alla m59-kängor?
De verkar svåra att hitta numera. Röda Stjärnan har men de var i rätt dåligt skick...

Ytterligare en tråd om kängor...

Jag letar nya kängor och det här med GTX och liknande funkar verkligen inte för mig. Jag har ett par halvhöga Crispi som egentligen är den perfekta kängan för mig men har dels gjort sitt och dels ger mig en massa skoskav. De ser ut som den här modellen: https://www.naturkompaniet.se/shop/crispi-awaymylla-xcr-EX0003264-brown

Det jag letar efter:
- halvhög känga
- skinn/läder
- utan GTX eller liknande membran
- inte så tung
- går att köra bil i
- för främst dagsturer med 10-15 kg packning i varierande skogsterräng (är geocachare...)

Det har varit väldigt svårt att hitta något. Allt måste tydligen vara GTX numera.
Men jag får snart hem ett par m/59-kängor som passar ganska bra in på min kravspec.

Annars har jag börjar snegla lite utanför friluftsbutikernas hyllor (med inspiration från annan tråd om urbana vandringskängor). Tex:
Red Wing (https://www.lester.se/kategorier/kangor/red-wing-shoes-9)
Caterpillar har några skinnskor

Är dessa två exempel helkassa för att gå ett par mil i blandad skogsterräng?
Andra tips?

När du ändå inte är intresserad av gtx, kan du tänka dig steget till lätt doja?
Jag gav upp gtx efter kebne o gick över till vanliga löparskor. Riktningen var endast positiv då det var enklare o säkrare för mina leder att vandra i dessa. Efterhand har steget gått mot barfotaskor. Total kontroll över fotisättningen, ännu lättare att vandra med, luftigare sko som torkar snabbare.
Många verkar tro att man måste ha det intresset (barfota), något jag inte hade själv förrän jag upptäckte fördelarna genom att helt enkelt testa. Nu kan jag inte tänka mig att gå tbax t kängor eller andra tyngre skor.
Jag vandrar med 20 kg på ryggen. Inte för att jag behöver utan för att jag alltid vandrar med barnen o då får jag bära mer.
Hoppas du hittar vad du söker o att d passar dig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips