Kängor med bred läst?

Jag har breda fötter så jag är supernöjd med mina Meindl Island i Wide.
MEN nu har ju även ena sonen fått breda fötter och då vill jag helst köpa nån lättare variant av formatet mellan-hög hikingsko i gore-tex.
Har googlat och sökt som en galning men hamnar alltid på nån amerikansk widefeet sida...
Någon som har tips?
(Till vardags kör han ned ett par New Balance dojor i läst 4E så vi snackar breda skor...)

Kolla t ex Globetrotter.de

Annars är som du redan noterat den amerikanska friluftsmarknaden störst på antal skomodeller och lästbredder.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har breda och även lite platta fötter. Använder skor från La Sportiva, modell har jag glömt och vet inte om det är signifikant för märket men är jättenöjd med dem.

Bra tips...
Jag hade missat att Meindl börjat köra med nått de kallar 'Comfort fit', verkar vara nått för grabben. Skall väl erkännas att jag tänkt mig något lättare och billigare än Meindl till ett par växande fötter men med tanke på att det verkar bli 100% Sverige i semester i år så kan det kanske vara värt det.

Har bara erfarenhet av Salomons vanliga som jag upplever smala, men det kan helt klart vara värt att kolla om deras Wide är tillräckligt breda.

Får ta en koll in på Engelsons och La Sportiva, men erfarenheten säger att om lästen inte är uttalat bred kommer det att vara för smalt.

Gissar att det bara är att göra som vanligt, d v s beställa hemma en mindre skoaffär till närbutiken och låta sonen börja prova ut vilket par som sitter bäst.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips