Vilken sula gör min känga "mindre"?

Jag köpte ett par Merrel Gardena GTX i går.

De gick för halva priset och jag köpte dem för vinterns pulkabackar och kalla promenader till jobbet.
Därför blev det storlek 46 som egentligen är lite för stort, men jag vill ha plats för dubbla sockar med rejäla raggsockar som yttre strumpa. (Jag är frusen om fötterna.)

Men jag funderar om det finns möjlighet att lägga i en kraftigare sula -i ull- som gör innerutrymmet mindre.

Jag har ett par goa Lundhagskängor men de blir lite kalla att stå still i när det är -16°.

Vilken sula kan vara lämplig?
Kanske någon av Lundhags sulor?
 
mipert; sa:
Men jag funderar om det finns möjlighet att lägga i en kraftigare sula -i ull- som gör innerutrymmet mindre.
Vilken sula kan vara lämplig?
Kanske någon av Lundhags sulor?

Jag har tidigare använt Lundhags Formfiltsula med gott resultat i liknande situationer. Den bygger upp rejält kring hälen och hålfoten och lite mindre framme vid tårna. Ligger på ca. 100:- i butik så det kan vara väl värt att testa. Skulle den inte passa perfekt i kängan går den naturligtvis att klippa till i tådelen.

/Nicke
 
Sulorna fungerade bra.

Kängorna är nu för små istället (skämt).

Skall bli intressant att se vad som fungerar bäst till vintern, Lundhagssulan med mellantjocka Segerstrumpor eller standardsulan med kraftigare raggsockor från Jula.

Anledningen till att jag köpte Merrellkängorna är att de fungerar bättre i stadsmiljö än mina Lundhags eller mina Columbia Cascadian Summit (som skall klara av –34° enligt tillverkaren (hahaha)).

När jag tar bussen till jobbet vill jag inte se ut som en frilufsare, men jag vill ändå klä mig vettigt.

edit:
Nu har jag haft på mig kängorna en timme i trädgården, undrar om de fungerar lika bra som Lundhagskängorna till höstens promenader?
De är lite klumpigare och frågan är om de "andas" lika bra?
[Ändrat av mipert 2006-08-22 kl 16:49]
 
mipert; sa:
Skall bli intressant att se vad som fungerar bäst till vintern, Lundhagssulan med mellantjocka Segerstrumpor eller standardsulan med kraftigare raggsockor från Jula.
Beror väl lite på aktivitet, mycket stillastående eller riktigt kallt underlag, ullsulorna som borde isolera bättre mot markkyla (som brukar vara det som kyler mest), och sedan orginalsulorna med kraftigare socka vid "varmare" mark eller mer aktiva promenader där markkontakten inte blir så långvarig...

Själv har jag ett par kängor som jag varierar sulor och sockar efter årstid och aktivitet, funkar kalas tycker jag. Förutom de allra kallaste vinteraktiviteterna, stilla i -30...

edit:
Nu har jag haft på mig kängorna en timme i trädgården, undrar om de fungerar lika bra som Lundhagskängorna till höstens promenader?
De är lite klumpigare och frågan är om de "andas" lika bra?

Min erfarenhet är att alla GTX kängor andas sämre än Lundhagare, men å andra sidan är man som sagt mer klädd i ett par smidigare & mindre kängor... Plus att man inte behöver smörja kängorna så infernaliskt som ett par Lundhags även om man använder dem ofta till vardags.

Det var mina 25 cent, hoppas du blev något klokare.

/N
 
Fick lära mig i det millitära att man kunde göra en jägarsula (tror dom kallade det så). Använd en sula som mall och sen klippa ut sulor i tidningpapper som man sedan lägger under den ordinarie sulan i kängan.
Provade aldrig detta själv, men folk påstod att det fungerade bra för att bättra på passformen på skon och att kängan blev lite varmare.
 
Tack för alla svar.

Tricket med tidningspapper under sulan är välkänt för alla födda på sextiotalet.
Jag pratade i vintras med en massa människor (dagisbekanta, kollegor...) och det verkade som alla födda före -70 mindes att deras mammor stoppade tidningspapper i kängorna.

Jag gjorde själv det i vintras i mina Timberlandkängor.
De är inte köpta för vandring och har bara plats för ett par tunna strumpor, så lite papper under sulan gav extra isolering när jag väntade på bussen.

Lustigt förresten att jag i en artikel läste att man absolut inte skall stoppa hopskrynklat tidningspapper i kängor som är fuktiga eftersom de torkar sämre då.
Min erfarenhet är att det definitivt är vettigt att stoppa in papper efter barnens hemkomst, för att till natten ta ut papperet och låta skorna lufttorka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.