Crispi Hunter - är det verkligen en bra känga?

Finns det någon i den ärade församlingen av vandrare som provat Crispi Hunter. Hur är kvaliteten, känns rätt saftigt att betala nära 3000 för en känga om den visar sig ha kvalitetsbrister. Berätta vad ni som har den tycker!

Har varit o provat den och kommit fram till att den sitter som gjuten på mina blan... Har även testat andra kängor som Lundhags med de är alldeles för smala i lästen för mig, jag vet att det går att specialbeställa men jag har tyvärr lite ont om tid nu.
 
Hmm Lundhags har ju flera olika läster i olika modeller. Annars tror jag inte att Crispi Hunter är varken bättre eller sämre än andra höga kängmodeller med Gore-tex, hur mycket väger de? Jag har sett endel andra Crispi modeller som varit ganska tunga!

Som alternativ till Crispi Hunter så kan du ju titta på Meindl "Performance" (det är också en hög modell). Den kan man i alla fall få tag i betydligt billigare:

http://net.friluftslageret.dk/index.aspx?type=Product&PC=293&Pid=308195

Även vikings höga modeller med Gore-tex, brukar man hitta för ca 1500 kr:

http://www.xxl.no/product.asp?product_id=1028382
[Ändrat av KLAGER 2005-07-13 kl 14:01]
 
Jo då, jag är sedan förra våren ägare till ett par Crispi Hunter. Till att börja med har de inte varit ute på några riktigt tuffa vandringar, som mest 6 nätter i rad och 23 kg på ryggen i tämligen lättgången terräng. Jag har inte blivit besviken på dem, men eftersom jag inte har gått i några andra höga kängor än arméns är det svårt att göra en juste bedömning. Jag tycker att de sitter skönt och har inte fått skavsår någon gång.För lättare söndagspromenader använder jag gärna ett par lägre kängor, det är inte alltid nödvändigt att använda den värsta utrustningen.

Är de värda sitt pris? Det har jag faktiskt ingen aning om. Tycker man om att vandra, gärna tungt och svårgånget, är bra kängor aldrig fel, men det går säkert lika bra att ta sig fram med ett par billigare kängor också. Jag har i alla fall aldrig ångrat att jag köpte dem!

/Jakob Alander
 
Tänkte höra om någon mer har hunnit testa denna känga sedan tråden startades. Är det en bra känga att använda för mer krävande underlag vid tex toppbestigningar i Sarek? eller ska man satsa på en känga med inte fullt så högt skaft som tex Meindl performance? Är tänkt att användas under sommarhalvåret för att bla bestiga några av sveriges 2000+ (som inte kräver klättring)

// Jonas Bäckström
 
Leker dr. Frankenstein och återuppväcker tråden om det fortfarande finns någon som undrar över dessa kängor...

Jag har ett par Crispi Hunter och jag är helt nöjd. Jag har ganska breda fötter men jag känner inte av att de klämmer åt runt sidorna. Jag har inte fältprövat många kängor, bara ett par Lundhags modell okänd och dessa, men det kändes som att Crispikängorna gav mig mer stöd och inte smet åt lika mycket runt foten, vilket kan bero på fodringen i dem. Nackdelen är väl då att de tar lång tid att torka om fodret blivit blött men jag lider inte av överdriven fotsvett så ännu har jag inte haft problem så länge som jag har torra strumpor i ryggsäcken.

Svårigheten vid krävande bestigningar kan väl vara att de blir för höga och styva, men jag kan inte uttala mig om det eftersom jag är nybörjare själv. Priset är lite blodigt, det kan jag hålla med om, men man får ju en bra sko för pengarna och den håller garanterat mer än en vandring. :)

Jim
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.