Ska byta känga, behöver tips!

Tjena
I augusti bestämde jag mig för att införskaffa ett par kängor, och jag valde ett par Alpina Trapper RJ.
Har tidigare använt Kronans kängor och ett par Chiruqa(stavning?) som jag ärvt, det senare paret var förstörda pga misskötsel, och dem funkade därav rätt dåligt. För det mesta har jag använt stövlar tidigare, men blir alltid blöt om fötterna av svett, så ville prova använda kängor istället.

Eftersom jag tidigare haft ett par "misskötta" kängor så var jag noga med att vårda mina nya, butiken rekommenderade Meindl's sportvax så har behandlat dem med det från första början. Men när jag började använda kängorna upptäckte jag att dem inte håller riktigt tätt, smorde mer, och smorde ännu mer. Tog av snörena, smörjde ordentligt, lät torka i ett dygn, smorde på ett lager till, och när jag for ut i skogen så hölls fötterna torra ungefär halva dagen, när jag väl kom tillbaka till bilen så var fötterna dygnsura. Detta var alltså en vanlig höstdag, marken var blöt men jag vadade inte eller liknande.

Idag var jag åter ut med dem, smörjt in ett lager och det var lite kallare väder än tidigare och snö på backen. Blev "bara" lite blöt om fötterna idag, dock blev skinnet blött och därför blev dem tunga att gå i. Hade lite mer packning än vanligt, dvs en ryggsäck på kanske 10kg och en studsare på axel, och började känna att jag fick aningen ont i fötterna emot eftermiddagen.

Nu har jag iaf tagit kontakt med butiken, dem ska kolla upp ärendet med generalagenten, och jag hoppas att jag kommer bli erbjuden ett nytt par. Men det blir nog att välja någon annan känga, eftersom första intrycket av Trappern inte var så bra.

Så, jag vill alltså ha lite tips på en lämplig känga till jakt och friluftsliv. Men jag vet inte riktigt om jag vill ha ett par med foder(membran?) eller en utan(typ Lundhags), vad talar för och emot? Förutom att skor utan torkar lättare?

Jag tyckte inte att Trappern var tillräckligt stabil, och det kändes som att kängan töjdes ut under dagen. Jag knöt dem hårt på morgonen och på eftermiddagen kändes det som att de inte alls satt lika hårt, är det så med alla kängor?

Är verkligen inte påläst om det här med kängor, så hoppas att ni kan hjälpa mig att hitta ett lämplig modell.
 
Eftersom Alpina Trapper RJ. enligt uppgift skall vara en membrankänga med Sympatex membran, så skall du i princip bara behöva smörja för att underhålla lädret. Om de läcker så är det hål på membranet, och då skall du ha nya. Men kontrollera att det verkligen kommer in vatten utifrån, så att det inte "bara" är fukt från fötterna efter längre vandring?

http://vildmarkslagret.jetshop.se/default.aspx
 
Meindls Dovre Extreme GTX kanske kan vara något?

Jag tittade lite snabbt på ett par sådana igår, så dem verkade t.o.m ha inne sådana. Läste lite recensioner av dem, och dem flesta verkade mycket nöjda med sina. Läste även lite om Meindl's performance, vad är största praktiska skillnaden mellan Dovre Extreme GTX och Performance?
 
Senast ändrad:
Eftersom Alpina Trapper RJ. enligt uppgift skall vara en membrankänga med Sympatex membran, så skall du i princip bara behöva smörja för att underhålla lädret. Om de läcker så är det hål på membranet, och då skall du ha nya. Men kontrollera att det verkligen kommer in vatten utifrån, så att det inte "bara" är fukt från fötterna efter längre vandring?

http://vildmarkslagret.jetshop.se/default.aspx

Det har varit ganska kallt dem gångerna jag använt dem, så tror inte det. Men ska för säkerhetsskull ta och testa innan jag lämnar in dem. Är det bara att fylla hela kängan med vatten?
 
Jag tittade lite snabbt på ett par sådana igår, så dem verkade t.o.m ha inne sådana. Läste lite recensioner av dem, och dem flesta verkade mycket nöjda med sina. Läste även lite om Meindl's proffessional, vad är största praktiska skillnaden mellan Dovre Extreme GTX och Proffessional?


Det finns ingen Meindl modell som heter proffessional eller professional .
 
Det finns ingen Meindl modell som heter proffessional eller professional .

Nej, jag upptäckte det när jag började söka. Det var Performance jag menade.

Vattentestade för övrigt kängorna nyss, fyllde upp 2 cm från kanten med ljummet vatten. Tog bara en minut så började skinnet bli blött vid vissa sömmar, och sen spred det sig. Efter 5 minuter hällde jag ut de vattnet som fanns kvar i kängorna, då sipprade det vattendroppar ur sömmarna och skinnet var helt blött förutom vid hälen.
 
Jag vet ingenting om Meidl Dovre, så skillnader kan jag inte skriva om. Det jag däremot kan göra är att lovorda Meidl Preformance-kängan!

Jag har haft min känga i ganska precis ett år. Gått både i djupsnö, slask (visserligen bara korta rundor på ett par timmar i snö då det inte direkt är en varm sko på vintern), och i sankmark och regn på sommaren. Jag har aldrig blivit blöt om fötterna. Har gått med vatten upp till kanten på kängan utan att det har trängt in vatten. Det är nog också den absolut skönaste känga jag har haft på mina fötter. Så om du funderar på den så kan jag inte annat än rekomendera den starkt!

Lycka till med kängvalet!
 
Jag har haft performancekängan och använt den flitigt under värnplikt, åtskilliga jakter, ett par veckor till fjälls, flera veckor i svensk skog, ett par månader på svalbard etc. Och jag tycker det är den sämsta jävla känga jag ägt! Enda anledningen att jag inte köpte nya var ren och pur snålhet.

De håller fan inte för något, mina såg ut som vrak efter lumpen, och läckte redan då som såll. Proffesionell användning lät det från agenturen och jag fick ha kvar samma. Lädret är helt undermåligt och sömmarna är av helt kass kvalitet. Sulorna var ledsna efter bara några månader och inte fan går de att sula om heller. Nu eldar jag upp mig här märker jag, men det är nog de sämst spenderade pengarna någonsin!

Sen dras de med membrankängornas förbannade nackdelar, membranet kommer nån gång börja läcka och då är det kört. När skorna är blöta tar det fyra mansåldrar innan de torkar. Och eftersom allt foder och lager erbjuder så mkt yta för bakterietillväxt så kommer de börja lukta ruttet (vilket är en helt jävla irreversibel process) och ingeting i världen hjälper. Denna ruttna doft sprider sig sen till foten, och byter du inte strumpor stup i kvarten så har du fotsvamp som ett paket på posten (eller ica eller vad man nu har).

Sen kan man ju fortsätta med denna skitkängas vinteregenskaper. Som om det inte vore nog att det är helt kass för all användning under barmarksperioden,[ förutom ovanstående anledningar så är den för varm (som de flesta membrankängor)], så är den ännu mer värdelös under vintern. Sulan och mellansulan isolerar mindre än koppar och nån filtsula får man inte plats med då passformen är europeisk, dvs tight. Skulle du övernatta i kallare temperaturer så kommer den ackumulerade fukten i kängan få den att frysa och det tar evigheter för den att bli hyfsat mjuk. Skulle du dessutom ha råkat bli blöt och ska sova utomhus kan du enkelt göra nya, bekvämare och lättare skor av snö.

Om du läser föregående post lite mer nogrannt så kommer du märka att han/hon, liksom de flesta andra som recenserar kängan;

A) inte är ute särskilt mkt
B) ligger inne
C) är militärt överintresserad
D) vill gärna se lite militärisk ut
E) alla av alternativen ovan

Mitt snälla råd är att kolla på någon annan sko.

Själv har jag lundhags scout, jag upplever de som ungefär 1400% bättre och framförallt mer prisvärda. De håller dessutom vätan borta bättre om man sköter de rätt, och torkar snabbare.
 
Jag har haft performancekängan och använt den flitigt under värnplikt, åtskilliga jakter, ett par veckor till fjälls, flera veckor i svensk skog, ett par månader på svalbard etc. Och jag tycker det är den sämsta jävla känga jag ägt! Enda anledningen att jag inte köpte nya var ren och pur snålhet.

De håller fan inte för något, mina såg ut som vrak efter lumpen, och läckte redan då som såll. Proffesionell användning lät det från agenturen och jag fick ha kvar samma. Lädret är helt undermåligt och sömmarna är av helt kass kvalitet. Sulorna var ledsna efter bara några månader och inte fan går de att sula om heller. Nu eldar jag upp mig här märker jag, men det är nog de sämst spenderade pengarna någonsin!

Sen dras de med membrankängornas förbannade nackdelar, membranet kommer nån gång börja läcka och då är det kört. När skorna är blöta tar det fyra mansåldrar innan de torkar. Och eftersom allt foder och lager erbjuder så mkt yta för bakterietillväxt så kommer de börja lukta ruttet (vilket är en helt jävla irreversibel process) och ingeting i världen hjälper. Denna ruttna doft sprider sig sen till foten, och byter du inte strumpor stup i kvarten så har du fotsvamp som ett paket på posten (eller ica eller vad man nu har).

Sen kan man ju fortsätta med denna skitkängas vinteregenskaper. Som om det inte vore nog att det är helt kass för all användning under barmarksperioden,[ förutom ovanstående anledningar så är den för varm (som de flesta membrankängor)], så är den ännu mer värdelös under vintern. Sulan och mellansulan isolerar mindre än koppar och nån filtsula får man inte plats med då passformen är europeisk, dvs tight. Skulle du övernatta i kallare temperaturer så kommer den ackumulerade fukten i kängan få den att frysa och det tar evigheter för den att bli hyfsat mjuk. Skulle du dessutom ha råkat bli blöt och ska sova utomhus kan du enkelt göra nya, bekvämare och lättare skor av snö.

Om du läser föregående post lite mer nogrannt så kommer du märka att han/hon, liksom de flesta andra som recenserar kängan;

A) inte är ute särskilt mkt
B) ligger inne
C) är militärt överintresserad
D) vill gärna se lite militärisk ut
E) alla av alternativen ovan

Mitt snälla råd är att kolla på någon annan sko.

Själv har jag lundhags scout, jag upplever de som ungefär 1400% bättre och framförallt mer prisvärda. De håller dessutom vätan borta bättre om man sköter de rätt, och torkar snabbare.


Alla har olika erfarenheter, alla har olika tycke, om du har haft problem med dina kängor, skriv då det, MEN när du börjar på ett personangrepp på mig, då tycker jag det går aningen för långt...

Är lite nyfiken över vad du basserar dina påståenden på? Jag kan ju informera om att du inte har rätt på en enda punkt, av fem möjliga!


Näe,, orkar inte skriva nå mer, blir bara irriterad över folk som säkert inte ens kan hålla en vettig diskussion, och om jag skulle skriva något så kommer väl mest troligt du att gå till motangrepp och vips så har vi en trådkapning.

Epilog:

Jag är jättenöjd med Meidl Preformance, tydligen inte alla.
Det finns folk som inte kan bara säga en saklig kommentar, utan måste hoppa på folk som inte tycker samma sak som dom eller har samma erfarenheter.
Och lycka till T.S. med ditt kängval.
Och förresten, har en vän som också använde ett par Meidl Preformance under hans värnplikt i Arvidsjaur, dom kängorna har inget av dom problemen som "gro" beskriver. Bara en liten notis.
 
Alla har olika erfarenheter, alla har olika tycke, om du har haft problem med dina kängor, skriv då det, MEN när du börjar på ett personangrepp på mig, då tycker jag det går aningen för långt...

Är lite nyfiken över vad du basserar dina påståenden på? Jag kan ju informera om att du inte har rätt på en enda punkt, av fem möjliga!


Näe,, orkar inte skriva nå mer, blir bara irriterad över folk som säkert inte ens kan hålla en vettig diskussion, och om jag skulle skriva något så kommer väl mest troligt du att gå till motangrepp och vips så har vi en trådkapning.

Epilog:

Jag är jättenöjd med Meidl Preformance, tydligen inte alla.
Det finns folk som inte kan bara säga en saklig kommentar, utan måste hoppa på folk som inte tycker samma sak som dom eller har samma erfarenheter.
Och lycka till T.S. med ditt kängval.
Och förresten, har en vän som också använde ett par Meidl Preformance under hans värnplikt i Arvidsjaur, dom kängorna har inget av dom problemen som "gro" beskriver. Bara en liten notis.

Personangrepp är angrepp på person, inte på en sorts person. Viktig skillnad. Jag baserar min åsikt på vilka jag sett använda performance, och hur dessa brukar vara. Va inte så jävla känslig. Jag har inte på något sätt hoppat på dig, utan vad du skrev, du måste lära dig skilja på dig som person och det du skriver på internet, det är inte samma sak vettu. Att du använt dem i ett år, och under kortare stunder på vintern, tycker du att det är tillräckligt för att ge ett vettigt omdöme? Tycker du att det räcker för en investering på 3000 spänn? Det gör inte jag iaf. Jag tycker man kan uttala sig efter ett tre-fyra år, för så länge ska en så dyr känga hålla, minst.

De flesta jag stött på som hade performance under plikten hatade dem också.
 
Skillnaden mellan Dovre och Performance? Dovre är en mer utpräglad jaktkänga, Performace mer allround. Gummeringen går högre upp på Dovre och det skulle inte förvåna mig om de är lite varmare. Jag vet för lite för att kunna säga så mycket mer. Leta upp en butik som har både Dovre, Performance, Lundhags Professional och några andra tänkbara modeller hemma. Testa och se vilken som passar Din fot bäst. Var dryg, jobbig, ställ dumma frågor till personalen och prova igenom alla kängor de har. Det kommer att löna sig. Snåla inte.

Vad beträffar den här på utsidan ständigt pågående diskussionen om det är bäst med kängor med eller utan foder/membran så är det i vart fall min uppfattning att det är en fråga helt om personlig smak. Vissa prioriterar komforten med en fordrad känga, andra prioriterar stryktåligheten och torkmöjligheterna med en ofordrad. Jag har kört med båda men fastnat för fordrade (Meindl) eftersom det för min del innebär utevaro av alla former av blåsor och skavsår oavsett hur långt jag går eller hur tungt jag bär, vilket jag prioriterar högst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4
PalleC Vad ska jag löpa för ahndskar. Kläder 7
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
goldfish Hur tight:a ska kläderna vara? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
allt ska va så jävla dyrt Kläder 4
niklaz Fixa dragkedja, byta löpare? Kläder 2
elka9110 Byta mina Lundhags eller ej? Kläder 16
niklaz Byta kläpp på dragkedja på min gamla Tierra? Kläder 22
Rimfrost_i_skägget Byta blixtlås i skaljacka Kläder 1
grodanbolle Byta ut den tunga fleectröjan till något lättare. Kläder 24
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
Smogz Minirecension GEA Waldviertler Jaga Flex känga Kläder 6
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
thomas.vastervik Känga klämmer nerv? Kläder 13
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
seobserver Känga 90 ut och nya in Kläder 15
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
skyspy Lundhags känga Kläder 9
såg M/90 vinter känga Kläder 1
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
j_felix Ny känga - Haglöfs GRYM Kläder 15
McFee Känga: Jörn eller Lundhags? Kläder 5
Mathias PHS Rengöra Goretexfoder i känga! Kläder 7
Fredrik021 Genzo känga Kläder 4
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
pefsiN Merrel känga Kläder 4
tobe68 Hög eller låg känga? Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.