Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa?

Hej,

Jag tycks inte komma bort från ett problem när det gäller sockar. Jag verkar slita ut dem alldeles för fort i hälen. Jag brukar ha en tunn ullsocka eller liner närmast foten, beroende på kyla och aktivitet. Över det vill jag ha en hyffsat tjock socka, har främst använt olika sorters ullfrotté. Det är dessa som slits, märkbart efter första dagsturen. Vissa går det hål på efter bara några dagar i skogen, sockar ska väl ändå hålla ett tag?

Jag vill ha tjocka sockar för värme och komfort. Jag vill framför allt ha mycket ull kvar runt hälen. Jag står ibland still länge under jakten och vill inte att kyla ska läcka in genom hål.

Det enda som hållt bra är försvarets stålgrå men den är inte tillräckligt tjock och varm. Har funderat på den vita istället, krigsmateriell borde väl hålla...

Så, vad har ni för tips på sockar som håller bra? Detta börjar bli både dyrt och irriterande...
 
Senast ändrad:
Man får helt enkelt prova sig fram med olika tjocka socker. Får man fel tjocklek så kan de slitas ut på bara 30 min vandring, medan rätt tjocklek kan leda till mycket lång hållbarhet. Sedan sliter ju olika skor olika mycket också.

Rörelsen i foten skall ske mellan sockorna, och där skall friktionen vara minimal så att inte så mycket slitage sker. Även om man finner en bra kombination så kan det bli mera slitage om foten t ex blir våt.
 
Fot eller känga?

Något gnager ju hål på dina strumpor - är din fot hård -kanske du ska fila fötterna efter bad och dusch lite oftare.
Eller finns något hårt i din känga? Kanske svårt att ta bort - troligen enklare att finna nya kängor än en skomakare som går sådana arbeten - är det bara sulan så kanske andra sulor löser problemet.
Kungens vita tjocka är tänkt att bäras utanpå den grå långa även om det numera finns en svart halvlång och halvtjock (samma färgstorlekskodning som de andra två) också men den känns inte som ren ull (tror den heter stridssocka).

/Patrik, som gillar kungens grå för utebruk och sällan fryser med dem

PS Kom ihåg att numera är även militärmatriel tillverkat av den leverantör som erbjöd det lägsta priset. Grönt innebär inte längre nödvändigvis outslitligt. DS
 
Tack för alla svar!

Jag är medveten om att det är något särskilt som sliter så snabbt. De snabbaste hålen har nog kommit från mina fodrade gummistövlar som glappar en del i hälen. De har jag nu bytt ut mot Lundhags Bielne, även här slits sockorna dock en del. Enligt råd från internet tog jag en hyffsat stor storlek och från början glappade de en del i höjdled. Nu har det lösts delvis av att jag slängt i en extra filtsula i botten. Kanske kommer det att bli ännu bättre när jag nu gått in dem och kan dra åt dem lite hårdare runt hälen.

MEN, även i mina M90-kängor som sitter väldigt bra har jag haft detta problem med vissa sockar. Jag gillar ullfrotté/liknande men de slits snabbt i hälen och ger då dålig dämpning och isolering. Kanske jag ändå kan titta på någon annan socka, som håller särskilt bra just i hälen?
 
Något gnager ju hål på dina strumpor - är din fot hård -kanske du ska fila fötterna efter bad och dusch lite oftare. DS

Min fot är inte alls hård vid hälen. Dock har mina fötter lite konstig form. Bland annat är de breda men platta. Jag tror att mina fötter i regel glappar rätt mycket i höjdled, särskilt vid hälen.
 
Strumpor och sockar är ingen raketvtenskap. du behöver något som håller huden torr närmast foten finns på ICA och i sportaffären helsyntetiskt, du behöver knästrumpor i nylonförstärkt ull , FMs eller andra, vintertid när det är kallt behöver du en yttersocka i ull.
Givetvis måste dina fötter passa i skorna, med strumppaketet på. Rör sig fötterna upp och ner som du och dina sockskador indikerar, är passformen dålig.

Lundhags och Jörn gör kängor som passar på order. Det är en himla skillnad att ha skodon som passar.
Börja i rätt ände, passande skor och kängor. M90 är en arbetsko och olämplig utanför asfalten.
go tur
 
Vad sägs om stoppnål, stoppgarn och kanske en sån där stoppningssvamp? Oavsett orsak är det ju dumt att slänga saker som går att laga.
 
Vad sägs om stoppnål, stoppgarn och kanske en sån där stoppningssvamp? Oavsett orsak är det ju dumt att slänga saker som går att laga.


Det kan man ju göra några ggr per år, men har man otur så kan man behöva göra det dagligen, och då fungerar det ju inte i längden!
 
Vad sägs om stoppnål, stoppgarn och kanske en sån där stoppningssvamp? Oavsett orsak är det ju dumt att slänga saker som går att laga.

Jag är ingen höjdare på hantverk när det kommer till garn, och lyckades inte riktigt googla fram svaret. Syftar du på att helt enkelt stoppa in mer garn mellan maskorna? Om det inte är för omständigt kan det kanske vara värt det, har ju en del strumpor som är i bra skick förutom inom ett par kvadratcentimeter.
 
Kronans tjocksockar är väldigt slitstarka så ddt är ett fullgott alternativ. Men jag skulle också kolla efter ett par andra kängor!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.