Hjälp mina kängor!

Hej!

Jag har ett par HanWag kängor som varit med mig under ett antal äventyr och troget burit mig genom vått och torrt (bokstavligen!).
Jag inser att jag inte visat min uppskattning tillräckligt och inte tagit hand om dem tillräckligt väl. Dags för botgöring!

Kängorna har läderutsida och ett gortexmembran. De är inte längre så vattentäta som de var i sin tidiga ungdom. Det är lite jobbigt, för när de blir blöta, torkar de väldigt långsamt (framförallt i ett tält under fyra dagar av ihållande regn...). Lädret börjar se torrt ut.

De behöver:
- grundligt rengöras
- lädret behöver fettas in.
- de skulle helst bli lite mer vattenavvisande.

Vad ska man använda? Jag har fått lära mig att på läderstövlar får man bara använda vatten och skokräm (absolut inte läderfett), men det är ju en annan typ av läder och där vill man ha glans. Behöver de impregneras?

Jag (och min älskade kängor) tackar på förhand för tips!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Som 7S skriver, membranet är trasigt på nåt eller några ställen. Därmed har det tjänat ut sitt syfte.
Smörj kängan med fett, särskilt sömmar.
Om du kan leva med att membranet läcker behöver inte skon ha tjänat ut ännu. Ofta är det just membranet som ger sig först i ett par skor. Resten håller betydligt längre.
//Per

Precis, membranet är nog slut. Jag har inget membran i mina kängor och det funkar bra, så släng inte ett par bra kängor. Utan membranet ökar dock kraven på kontinerlig vård. Gör så här

1. Tvätta skorna, gärna med någon lädertvål (ett par gånger om året)
2. Fetta in (max 1-2 ggr om året, annars kan skinnet bli väl mjukt). Låt dra in minst 30 min
3. Få till lite yta med vax för vattenmotståndskraft (gärna ganska.ofta). Ta på vax och polera med trasa
4. Om.du vill: ta på skokräm, låt sjunka.in 15 min och borsta upp yta med glans. Främst snyggt, men även bra mot vatten och slitage. Om skorna ser slitna ut gör skokräm susen.

Skovax är bättre än fett i och med att lädret inte blir lika mjukt. Finns flera bra skovax. Hanwag har t t ex ett eget "Hanwax". http://www.naturkompaniet.se/hanwag-hanwax-se

Sno seal är mycket bra och skall helst appliceras på kängor som är 50 grader varma från ugnen för att det skall tränga in bra. http://www.outnorth.se/atsko/sno-seal-tub.php

Thure

Du menar seriöst att det kan vara ett problem att lädret skulle bli mjukt i en känga som är uppbyggd med massa kallskum?

Ja fast det blir förstås tydligare i ofodrade skodon.

Alla skokonstruktioner utom de med hårdskal mjukas upp av användning / nötning.

Thure

Ja fast det blir förstås tydligare i ofodrade skodon.

Alla skokonstruktioner utom de med hårdskal mjukas upp av användning / nötning.

Thure

Ja, det är såklart giltigt. Men fortfarande, hur många gånger måste man smörja med fett innan man märker skillnad i styvhet om kängan är uppbyggd av kallskum? Skulle tippa på att det är rätt många gånger.

Generellt tycker jag att det är en sanning som främst blivit till genom upprepning det här med skofett kontra vax. Jag har aldrig använt nåt annat än lundhags smörja med tjära i på mina lundhagare och inte är de särskilt sladdriga. Däremot håller de ute väta extremt bra.

Lundhags Lädersmorning har jag oskså använt en hel del och det har fungerat bra på deras kängor. Det innehåller både fett vax och tjära och effekten liknar mycket t ex Sno seal och Hanwax.

Medan jag har sämre erfarenhet av Fiskarsmorning som mjukar läder betydligt mera.

Thure

När du smort kängorna med den lädersmorning som du tycker passar, så använd en hårtork så smorningen lättare kan sugas upp av lädret. Ev. upprepa proceduren ytterligare en gång. OBS: Använd förnuftet samtidigt med hårtorken. Det får inte bli för varmt åt lädret.

Läderindustrin fuktade lädret före infettning för att fettet skulle sugas in bättre. Ett femminutersdopp räcker. Torka av överflödigt vatten och fetta in. Låt stå över natt. Torka av överflödigt fett. Vaxa.
Där smör smälter brinner läder.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips