Kängor med eller utan Gore-tex

Hej,
ämnet känns kanske uttjatad, men jag har inte lyckats hitta något tydligt svar i gamla forumtrådar.

Jag behöver nya kängor och har fastnat för modellen Scarpa Hekla (klart skönast), men tvekar om jag ska välja med Gore-tex (innerfoder i textil) eller utan (innerfoder i skinn).

Kängorna ska användas till:
- vandring i Sydeuropa i torr, mycket stenig terräng, med risk för både störskurar och ihållande regn. Temp 15-35 grader
- eventuell fjällvandring i Sverige nästa sommar (juli). Ej veckolång tälttur utan antingen stugvandring eller dagsturer.
- som hemma-vinterskor när temperaturen kryper under noll.

Frågor:
- Går det att med enbart vaxning få ofodrade kängor tillräckligt vattenresistenta för Svenska fjäll? Hur funkar det vid vadning? Och vid störtregn?
- Polstrade Gore-tex-kängor torkar långsamt, men jämförelsen i detta forum har oftast gällt helt ofodrade (typ skalkängor). Hur är det med membranlösa, men polstrade kängor? Torkar de över en natt i fjällstuga?
- Är det större risk för skavsår om insidan är i skinn och man svettas mycket?
- Har hört talas om isbildning innanför Gore-tex-membranet. Någon som har erfarenhet av detta?

Kri
 
Jag antar att du med din första fråga menar kängor utan membran. Svaret är ja. Jag har ett par Lundhags Fjell och ordentligt insmorda så är det tillräckligt täta för att plumsa genom bäckar utan att bli det minsta blöt på insidan.

Tidigare har jag haft ett par kängor med foder utan något slags membran. Skulle de blivit ordentligt sura tror jga inte att en natt i torkrum skulle räckt. Dessutom är det inte alla stugor som har torkrum.

Jag tror inte det påverkar risken för skavsår så mycket om insidan är i skinn eller något annat material. Svettas man mycket ökar risken för skavsår. Men det går ju att byta strumpor/sockar.

Jag brukar avråda från polstrade kängor oavsett om de har membran eller inte. Jag har sett för många sådana kängor stå på tork runt kaminer och i torkrum. Låt sockan stå för vadderingen (den går att byta mot en torr) och ta bort risken från att kängan blir blöt genom att inte ha något i den som kan bli blött.

Mvh
Peter P.
 
Det är inte så vanligt med fodrade kängor utan membran, men Meindl göra också några modeller och Norska Varg har flera modeller. Är bara kängan gjord med få sömmar och i bra läder, så är det ingen problem att få den vattentät med bara vax.

Bara fodret kommer att göra att det tar ett tag för dem att torka om de blir våta, men membranet underlättar ju på inget sätt torkningen. Oftast blir man blöt om man trampar ner sig eller om det regnar och rinner vatten längs benen ner i kängorna, och då hjälper det inte med membran i kängorna.
 
Om jag tog mig råd skulle jag ha Meindl Island Pro för t.ex. endags-jakt och frilufts- och stadsliv när det är slaskigt osv. Sen mina Lundhags Synchro vid flerdagssturer och uppåt då det är dåligt med torkmöjligheter. De är inte så "streetsmarta" så de har jag inte på stan så de är dedikerade friluftskängor. Har man bara extra sockor och ev sulor också så kan man gå vidare hyfsat torr även efter att ha plurrat med dem. I Meindl blir det klafs, klafs och när det värsta vattnet är borta fuktiga kängor restan av turen/helgen/veckan om man inte har kamin eller sol. Mina två cent.

Jag bytte från membrankänga till Lundhags då nya Island Pro inte satt så bra som förut på mina fötter.
 
kerstinn;387446Frågor: sa:
- Går det att med enbart vaxning få ofodrade kängor tillräckligt vattenresistenta för Svenska fjäll? Hur funkar det vid vadning? Och vid störtregn
Ja men sömmarna måste vara bra och gärna gummi en bit upp från sulan.

- Polstrade Gore-tex-kängor torkar långsamt, men jämförelsen i detta forum har oftast gällt helt ofodrade (typ skalkängor). Hur är det med membranlösa, men polstrade kängor? Torkar de över en natt i fjällstuga?
Tveksamt men lägg gärna på vax även på läderfodret så suger det inte lika mycket fukt.
- Är det större risk för skavsår om insidan är i skinn och man svettas mycket?
Skinn formar sig bra efter foten och tillåter därför att skon anpassar sig efter foten efter ett tag. Så länge du inte är blöt om huden ökar inte risken för skavsår om det är skinnfoder.
- Har hört talas om isbildning innanför Gore-tex-membranet. Någon som har erfarenhet av detta?
Tror risken är försumbar i skodon i svenskt väder om inte fötterna är iskalla i sig.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henric Nilsson kängor/skor utan skinn, läder eller mocka. Kläder 11
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
Morannon Kängor eller vandringsskor till lång fjälltur Kläder 2
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
JMel Kängor eller lågskor? Kläder 61
OBD Kängor-höga eller låga? Kläder 5
thomas.gbg Kängor eller stövlar? Kläder 14
Backpacker Skor eller kängor ? Kläder 9
Maskros444 Höga eller låga kängor? Kläder 11
xochitl Bestard eller Meindl-kängor? Kläder 5
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.