Kängor eller stövlar?

Stövlar eller kängor?

Skall upp på en 10 dagars vandring runt Keb om en vecka och har en fundering om det är kängor eller stövlar som gäller.

Vad tror ni? /Thomas
 
En religiös fråga, som det inte finns något enkelt svar på.

Man kan antingen vandra i stövlar eller kängor. Om man vandrari kängor kan man antingen gilla de med höga skaft eller de med låga skaft, sen är det frågan om man skall ha gore-tex eller inte.

Men kängvandrare som jag är så säger jag stövlar. Ett par bra kängor skall gås in, och det hinner du ju knappast nu.

mvh Christian
 
chralm; sa:
En religiös fråga, som det inte finns något enkelt svar på.

Skulle vilja tillägga att det inte är en religiös fråga utan en EXTREMT religiösa fråga...

Jag har förrut alltid vandrat i stövlar, fungerade bra de första 60 minuterna innan de blev fuktiga med allt vad det innebär.

Provade senare ett par vandrar-kängor, halvhögt skaft och blev helnöjd, dessa blir också fuktiga inte lika lätt för mig.

Kängor av den höjden tillåter inga avancerade vad av djupare karaktär.

Så jag har skafat ett par Coverboot waders från Lundhags (www.lundhags.se), dessa låter mig njuta av kängornas fördelar utanför vad-ställen och stövlarnas fördelar vid vad, jag tycker de är bättre än stövlar vid vad eftersom de är ganska så höga.

Jag har således en tum-regel, fjälvandringar under en totaltid av 60 minuter = stövlar annars kängor med Coverboot waders...

Jag har provat många modeller från Tretorn och Nokia ur deras stövels sortiment och inte hittat/använt stövlar som inte stämt in på beskrivningen ovan.

Det finns en stövel Tretorn Sarek som anses vara en av de bättre stövlarna för fjällen, man motiverar att gummit är mjukt (=sant) och lätt att vika ner skaftet (=sant), däremot "glömmer" man ofta att säga att stövlen sitter som ett andra skin på foten, dvs ventilation i skaftet tycks saknas. Men å andra sidan verkar många köpa/använda denna modell många ggr efter varandra så de har antagligen upptäckt en fördel som jag inte har kännt av.

De kängor jag provat har dessutom haft ett bättre stöd för min fot än flera andra stövlar jag provat, kängorna har dessutom varit lättare och torka och inte blivit lika fuktiga så fort.
Sulorna i mina kängor har tålt underlaget bättre än stövlar, dvs jag har inte kännt småstenar lika lätt i kängor.

Så för min del fram tills jag upptäcker något annat så föredrar jag kängor med Coverboot waders, i alla fall i fjällteräng på hög höjd med många små och stora och vassa stenar.

Frrut slet jag ut ett par Tretorn Sarek på 2-3 månader i Sarek, cirka 3 månader för Nokia stövlar.
10 sommarsäsonger per rad (cirka 2 månader ) i Sarek/Keb har mina senaste kängor hållt.

Att tilläga är att en hel del människor föredrar vadning med sandaler som tål vatten, för dessa personer behövs således inga Coverboot waders.
 
bra fråga!

håller med föregående talare. mer stabilitet med kängor men stövlar kan du traska med direkt. är du inte så fotsvettsbenägen som en annan så kanske du fastnar för stövlar. själv har jag provat både och men mina sarek millenium sprack i klacken tre mil från kebs fjällstation, jag blev alltid dyngsur (inifrån) och jag vrickade foten 3-4 gånger. dock ej allvarligt som tur var. men smidiga är de. och vada kan man.

men prova båda. du kan alltid har nytta av både stövlar och kängor om någon av dem inte passar just i fjällen. men då blir det även en ekonomisk fråga. men som sagt, du behöver inte gå in stövlarna. förvirrad?

mvh

/glimmen
 
Det är VÄLDIGT mycket en vanesak.

När jag gick Forsfararna (vandring i värlandsskogar med flottfärd nedför Klarälven) som patrullscout hade vi en kille från Småland med i vår patrull. Han fick skavsår av sina kängor redan första dagen, tejpade som en galning, vädrade och gjorde allt efter alla konstens regler för att undvika skavsår. Tredje dagen gav han upp och gick resten av de två veckorna i sina vanliga skor hemifrån. Träskor!
 

avslutad210712

Gäst
Har testat

att vandra i Lundhag, Meindl och stövlar och min åsikt är Lundhag utan tvekan. Stövlar som blir fuktiga invändigt är ett rent h-vete at få på sig efter en rast. Meindl som blir blöta i ytterskinnet blir tunga. Lundhag med sin cellgummifot och sin låga vikt är klart att föredra MEN

gå ALDRIG i kängor som inte är väl ingånga.......
 
Re: Har testat

avslutad210712; sa:
att vandra i Lundhag, Meindl och stövlar och min åsikt är Lundhag utan tvekan. Stövlar som blir fuktiga invändigt är ett rent h-vete at få på sig efter en rast. Meindl som blir blöta i ytterskinnet blir tunga. Lundhag med sin cellgummifot och sin låga vikt är klart att föredra MEN

gå ALDRIG i kängor som inte är väl ingånga.......
Måste vara svårt att aldrig gå i kängor som inte är väl ingångna..... Nåja, det är skillnad mellan olika typer av kängor. Ett par sprillans rena läderrkängor gör man bäst i att successivt under kortare turer, eller till vardags, gå in ordentligt innan längre vandringar. Men skaffar man ett par fodrade GT-kängor är det ofta som att stoppa foten i smör direkt, och då krävs inte alls lika mycket "ingående". Skaffar man ett par kängor med cellgummifot så blir det inte heller lika mycket att gå in, som med rena läderkängor, även om man även här gör klokast i att ha traskat runt lite i dem innan längre vandringar.
 
Stenigt runt Keb

Just i trakterna kring Kebnekaise förstår jag inte vitsen med att bära stövlar. Utan att säga något ont om gummistövlar krävs i första hand stabilitet och grepp och, möjligtvis, i andra hand vattentäthet. Särskilt i år då marken är ovanligt torr. Personligen skulle jag inte kunna tänka mig att vandra i gummistövlar alls... Mina Meindl fungerar utmärkt.
 
Skodonstypsbytesfrekvensen

Jag känner många fjällvandrare som bytt från stövlar till kängor (bl a jag själv), men ingen som bytt från kängor till stövlar.

Det kanske inte säger allt, men en hel del.
 
Re: Stövlar eller kängor?

ThomasGBG; sa:
Skall upp på en 10 dagars vandring runt Keb om en vecka och har en fundering om det är kängor eller stövlar som gäller.

Vad tror ni? /Thomas

Jag skulle ta kängor, keb är stenrösen i rad och ibland branta snöfält där det är bra att kunna kanta ordentligt.

Mvh,

J
 
Känga

Helt klart skulle jag välja kängor med högt skaft av cellgummi och läder. Stadigt och bekvämt. Med väl insmorda kängor så klarar man en hel del vatten att gå i. /Gunnar
 
Stövlar nu!

Ännu en åskådning:
Har vandrat där i både stövlar och kängor, tycker både funkade tillräckligt bra. Nackdelen med stövlar är att de kan vara lite svåra att få av och de torkar sällan under natten. Fördelen med stövlar är att det är bara och klampa på vid vaden.
Fördelen med _ingånga_ kängor är passformen och att de är lättare att vädra ur. Nackdelen kan vara vid vad eller om man går i vått gräs en hel dag.
I ditt fall, när du är så sent ute, rekommenderar jag stövlar. Att vandra med oingågna kängor blir lätt en plåga.
Stövlar: Tretorn Sarek passade inte min fot utan Viking OffRoad var mycket bättre. Vet inte om Viking säljer dem längre.
Kängor: en kompis skavde sönder ytterlädret i sina Meindl Island på en dag i stenskravel medan våra andras cellgummikängor (Lundhags och Jörn) inte tog någon skada.
Jag har själv både Lundhags- och Meindl-kängor som jag trivs bra med. I fjällen får Lundhags följa med och jag vadar i sandaler.
/Stina
PS: Jag hade stövlar först för det var det enda jag hade råd med. När de hade gått sönder uppgraderade jag till kängor. Köpte dem 3 mån innan första vandringen. DS
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
Morannon Kängor eller vandringsskor till lång fjälltur Kläder 2
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
JMel Kängor eller lågskor? Kläder 61
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
OBD Kängor-höga eller låga? Kläder 5
Henric Nilsson kängor/skor utan skinn, läder eller mocka. Kläder 11
Backpacker Skor eller kängor ? Kläder 9
Maskros444 Höga eller låga kängor? Kläder 11
xochitl Bestard eller Meindl-kängor? Kläder 5
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.