Kängor eller lågskor?

Det sägs att vriststöd hos vanliga kängor är inbillat och att avgörande för vriststöd är hälkappans utformning. Vet någon hur detta kan stämma med mekanikens lagar?
 
Det är bullshit. Det beror ju på vilka kängor man har om dom ger stöd eller inte. T.ex är det mycket svårt att vricka fötterna i ett par storskor av plast, men dom är väldigt jobbiga att gå med. Slalompjäxor är helt vricknings-säkra, men ännu jobbigare att gå med
 
Det sägs att vriststöd hos vanliga kängor är inbillat och att avgörande för vriststöd är hälkappans utformning. Vet någon hur detta kan stämma med mekanikens lagar?

Det är inte mekanikens lagar som framförs som argument för att belágga ovan pâstâenden, utan en mix av oumkullrunkeliga fakta:

1: Chris Townswend säger att det är sà.

2: Att hävda motsatsen (att kángor ger stöd ât vristen) är att underbygga kängindustrins intressen, vilka bombarderat allmánheten med tockna lögner och myter under decennier. Det är helt enkelt enbart subjektiva pâstàenden som genom ständig upprepning av kängindustrin och dess lakejer blivt "sanningar", vilka det nu medelst dessa oumkullrunkeliga bevis är upp till oss ärliga svenska män och kvinnor att nedkämpa.

3: Att framföra dessa pàstânden är en berömvärd handling som rör om i den korrupta grytan av dolda intressen och heliga kor.

Vad säger du: är du bakàtstrávare och lurendrejare, eller modern och modig?

;-)
 
Senast ändrad:
Malindo: Jag förstår att du är lite ledsen och besviken på debatten här den senaste tiden eftersom din inkomst och levnadsstil bekostas av kängindustrin.

Men du börjar faktiskt bli lite barnslig nu, på ett sätt som får mig närmast att associera med mobbing på en arbetsplats där vuxna män uppför sig som 10-åriga pojkar.

Nu kan jag tyvärr inte avgöra om JMel var lika infantil och frågan därför inte var seriös, men om den var väl svaret från Vandrare det som mest liknar ett svar med sunt förnuft.

Dock har jag ingen aning om vilka mekaniska lagar som är i spel kring hälkappans utformning. Men eftersom Malindo jobbar med att tillverka/sälja kängor kanske han kan fråga någon seriös ingenjör på sitt företag om det.
 
En sak man kan titta på är ju hur man gör när man ska stödja en fot med elastisk binda. Hur långt upp på vristen lindar man?
 
Jag har nu plöjt genom ett flertal trådar där detta och andra näraliggande ämnen diskuteras. Jag kan inte annat än att småle. Problemet enligt mig som verkligen inte tagit ställning i lättpacknings- versus traditionalistfrågan är den tvärsäkerhet som "båda sidor" uttalar sig med. Vissa debatterar med vetenskapliga anspråk, vissa kritiserar detta med vetenskapliga belägg. Dock verkar vetenskapligheten främst grunda sig på ett fåtal artiklar etc. alla har dock Rätt. Väldigt rätt. Oavsett sanningsmått, validitet, reliabilitet så är diskussionen mycket underhållande. I mitt stilla sinne kan jag dock undra var pragmatismen tagit vägen :).

Så fortsätt gärna att kasta paj. det skänker nöje.
 
Malindo: Jag förstår att du är lite ledsen och besviken på debatten här den senaste tiden eftersom din inkomst och levnadsstil bekostas av kängindustrin.

Men du börjar faktiskt bli lite barnslig nu, på ett sätt som får mig närmast att associera med mobbing på en arbetsplats där vuxna män uppför sig som 10-åriga pojkar.

Nu kan jag tyvärr inte avgöra om JMel var lika infantil och frågan därför inte var seriös, men om den var väl svaret från Vandrare det som mest liknar ett svar med sunt förnuft.

Dock har jag ingen aning om vilka mekaniska lagar som är i spel kring hälkappans utformning. Men eftersom Malindo jobbar med att tillverka/sälja kängor kanske han kan fråga någon seriös ingenjör på sitt företag om det.

1: Det är inte jag som stâr för bevisbördan, eftersom det inte är jag som hävdar att kängor inte ger mer vriststöd än lâgskor, att vriststöd är en myt etc. Jag, liksom exempelvis Vandrare som du hänvisar till, hävdar väl snarare motsatsen.

2: De bevis som jag citerar i mitt tidigare inlágg kanske är skrivna pà ett infantilt sátt, men jag har inte hittat nâgra mer relevanta bevis frân dem som hävdar att vriststödet är en myt.

3: Jag lever lika gott antingen det är kängor eller lâgskor som föredras.
 
1: Det är inte jag som stâr för bevisbördan, eftersom det inte är jag som hävdar att kängor inte ger mer vriststöd än lâgskor, att vriststöd är en myt etc. Jag, liksom exempelvis Vandrare som du hänvisar till, hävdar väl snarare motsatsen.

2: De bevis som jag citerar i mitt tidigare inlágg kanske är skrivna pà ett infantilt sátt, men jag har inte hittat nâgra mer relevanta bevis frân dem som hävdar att vriststödet är en myt.

3: Jag lever lika gott antingen det är kängor eller lâgskor som föredras.

1: Om du hävdar motsatsen till att kängor inte ger mer vriststöd än lågskor, hävdar du följaktligen att kängor ger mer vriststöd än lågskor. Bör man inte leda även det senare argumentet i bevis?
 
Jag hävdar lite diplomatiskt att skor inte blir stabilare bara för att de är högre, och att andra saker än skaftets höjd kan ge skon stabilitet. Inget kontroversiellt där, men jag lyssnar gärna på alla kontroversiella eller traditionella tankar i ämnet.

Själv tycker jag att "halvlåga" skor är den trevligaste sorten (1180 gram), men är på gång att testa lägre (970 gram). Högre har jag redan testat (2080 gram). Frågan huruvida de två hekto som skiljer halvlåga membranskor från låga luftiga är något att vända upp himmel och jord för får nog var och en avgöra själv.

Men när vi nu tjatar stabilitet om och om igen sedan ett par år kanske vi ska börja om och fråga oss hur mycket stabilitet vi egentligen behöver.
 
Senast ändrad:
Men goa Martino (65%): vi hade ju rätt ut att vriststöd och stabilitet är tvenne väsenskilda ting!

Eller?

Jag tror ärligt talat vi talar om varandra lite och att begreppen är otydliga.

Ytterligare försök till begrepps-definition:

1: Vriststöd enligt Malindo:
stöd för vristen pà det att den ej kan vika sig om man trampar snett, dvs det motverkar vrickade fötter. Gives i regel av att skodonet gâr upp en bit över vristen. Detta vriststöd varierar som Vandrare mycket riktigt pàpekar beroende pâ vilket slags skodin man använder sig av, hur högt resp. hur styvt skaftet gâr, hur hârt man knyter etc. Dock räcker det med ett ganska lâgt skaft för att ge sâpass vriststöd att man unviker vrickning vid felsteg.
Vissa hävdar att folk med vältränade vrister inte behöver vriststöd. jag personligen behöver det fr.a när jag bär packning i ojämn terräng.

Fjäderlätt hävdar att vriststöd är en myt, och att det viktigaste är att hälkappan är korrekt. Jag diskreperar, eftersom hälkappan inte har nât med vristen att góra, dock är den mycket viktig för stabilitet och stöd för foten.

2: Stabilitet enligt Malindo:
Med stabilitet menas det stöd och support som gives till hela foten, vrist etc. pâ det att skon hjälper anvándaren att gà längre sträckor med packningöver varierad terräng utan att behöva känna sig osäker. Hur mycket stabilitet som behövs är naturligtvis högst individuellt. Personligen gillar jag skodon som ger den stabilitet som terrängen kräver for att slippa koncentrera mig pâ att inte falla samt fór att inte trötta ut mig och mina fötter med ständig koncentration och parering av ojämnheter.

Viktiga komponenter här är:
- Material i kängans övre del (läder, textil, supportmaterial, foam etc)
- Sulmaterial (bindsula och yttersula samt till viss del iläggsula)
- Hälkappa, gärna förlängd pâ skons insida (till hâlfoten) för att ge stöd och motverka pronering
- (design)


Till Thomas kan jag bara säga att mitt bevis i vriststödsfrâgan är bara mina egna erfarenheter med olika slags skodon vi vandring med packning. Med lâgskor har jag vid ett antal tillfállen fallit eller varit nära att falla vid vikning av vristen vid feltramp, medan detta alltid undvikits av skaftet när jag burit kängor, även lâga kängor. Jag kan därför empiriskt visa att âtmind. i mitt fall sà är vriststödet ingen myt.

Masse (24%)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
Morannon Kängor eller vandringsskor till lång fjälltur Kläder 2
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
OBD Kängor-höga eller låga? Kläder 5
Henric Nilsson kängor/skor utan skinn, läder eller mocka. Kläder 11
thomas.gbg Kängor eller stövlar? Kläder 14
Backpacker Skor eller kängor ? Kläder 9
Maskros444 Höga eller låga kängor? Kläder 11
xochitl Bestard eller Meindl-kängor? Kläder 5
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.