Skor eller kängor ?

Ska köpa ett par skor eller kängor och funderar på vilka.
Jag kommer använda de mest under varma förhållanden så min tanke är att det räcker med ett par shyssta skor, dvs ingen hög kant men jag kanske är fel ute ?
Känns dessutom som det kommer bli olidligt varmt med ett par kängor.

Funderar på antingen ett par ifrån Garmont eller ifrån Bestard.

//Linus
 
En liten fråga då bara:
Till vad ska du använda dem? segling, vandring gå på stan eller dansa i dem?
Som bekant skiljer sig skor ganska mycket beroende på till vad de är tänkta att användas... Ett litet tips bara.

mvh/samme
 
Tänkte mig då vandring i första hand, eller trekking, hiking, backpacking , whatever folk vill kalla det.
Men ska vandra runt i Nya zealand i ca 7 veckor under deras sommar period.

//Linus
 
Glassiga Garmont skor

Om det inte är någre tyngre bördor (under 20 kg) som du tänkt bära så kan jag rekomendera Garmonts R2 Nagevi. Har själv ett par som jag använder vid lättare vandring (vid tyngre vandring så är det par Meindl Island Pro som åker på) och till vardags. Har för mig att skon finns både med och utan G-tex membran. Jag har ett par (utan membran) som jag upplever som lite varma, men det går att avhjälpa genom att använda en tjockare strumpa. Låter bakvänt, men jag tror det beror på att den är luftigare än en tunn, fast jag är lång ifrån säker på den teorin :)

Den är väldigt stabil för att vara en låg sko, sulan är en Vibram historia med ganska grovt mönster. Har för mig att ett par väger runt 800 gram så det är väl inte världens lättaste lågsko, men ack så bekväm.

Mvh Jesper
 
Verkar som att en låg sko är det jag ska inrikta mig på.
Inte fel att man dessutom kan använda skon som en vardagssko så användningsområderna är ju större.
Garmont verkar enligt tidigare debattörer vara ett bra märke, men Bestard då (Bestard Race K känga )?
Nån som testat båda ?

//Linus
[Ändrat av Backpacker 2003-07-07 kl 13:35]
 
Jag skulle nog vilja säga att val av kängor beror på underlaget, om jag hade gått mycket i ojämn terräng hade jag valt ett par höga kängor för att undvika onödiga vrickningar. Det finns en del rätt skänt ventilerade kängor idag. (Tror jag i alla fall...)

Annars tycker jag personligen om att ha löpskor, bra andning och allt.. Men kanske inte så snygga att se på...

Fredric
http://www.strapatz.com
 
Jag skulle kolla på en halvlåg känga (= halvhög sko :) ), för att få bättre stöd och skydd.
Att gå med blöta fötter en hel dag efter att bara ha trampat i en liten sketen vattenpöl är lite snopet - då är det skönt om skon går till fotknölarna.

Ett par läderkängor av den typen tycker inte jag är särskilt mycket varmare än "jympadojjor", som ju ofta är fullstoppade med vaddering och äckliga syntetmaterial.
 
Nordesjo; sa:
Jag skulle kolla på en halvlåg känga (= halvhög sko :) ), för att få bättre stöd och skydd.
Att gå med blöta fötter en hel dag efter att bara ha trampat i en liten sketen vattenpöl är lite snopet - då är det skönt om skon går till fotknölarna.

Ett par läderkängor av den typen tycker inte jag är särskilt mycket varmare än "jympadojjor", som ju ofta är fullstoppade med vaddering och äckliga syntetmaterial.

Jympaskor är riktigt sköna om man skall röra sig lite, bra avlastning för fötterna, samt att man har mer användningsområden även för dessa skor. Självklart får man ju veta att man inte köper ett par billigare. Är man iofs i skog och mark så hade jag valt hög eller halvhög som du skriver...
 
Sko eller kánga? Svaret ligger nog i vad du prioriterar mest av kängans respektive skons fördelar och nackdelar..

Fördelar med skor jämfört med kängor:

Lättare
Smidigare
Bättre transpiration
Mer allround, även till vardags


Fördelar med kängor jämfört med skor:

Bättre stabilitet, dels i oländig terräng och dels när man bär pâ packning
Bättre skydd för anklarna
Bättre skydd mot väta


Ovan är naturligtvis en lätt schematisk beskrivning av verkligheten: sedan finns det som sagt mànga typer av skor och kängor och halvkängor, i olika kvaliteter, material etc., som gör att en viss kánga kan vara mer trasnpirerande än en viss sko etc. etc.

Mvh / Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
Henric Nilsson kängor/skor utan skinn, läder eller mocka. Kläder 11
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
mikp gummistövlar eller skor? Kläder 19
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
m9859 Sulorna spricker på skor från Ecco Kläder 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.