Mina kläder andas inte?

Nu orkar jag inte mer, mina kläder "andas" inte! Jag har försökt med första hjälpen, till och med använt Rubensblåsa. Det enda som återstår är att sätta in mina GoreTex kläder i en respirator?
Har kläder andningsförmåga? Om så är fallet kan vi tala om att de har dålig respiration! Vi måste även kunna mäta syreupptagningsförmåga och koldioxidhalt?
Jag har skummat runt lite. Haglöfs tala om andningförmåga, till och mer på GoreTex egna sidor skriver man detta. Det är bara klättermusen som tar ett helhetsgrepp. De tala om diffusionsförmåga och om ångtransport men för in begreppet massflow.
Jag anser att man bör använda diffusionsförmåga när man talar om kläders förmåga att släppa igenom vattenånga. // Roland
 
Andningsförmåga är kanske inte rätt ord, det är väl en fråga om definition. I Klättermusens katalog hittar man hos produkterna små rutor - The Naked Truth
Min översättning från engelska, fri tolkning:
Klättermusen skrev ungefär:
Förvänta dig inte att kläderna fungerar som luftkondition eller en värmepanna. Det du kommer att märka är, att du kommer att börja svettas eller frysa lite senare än med vanliga kläder.
Med vetenskapliga metoder är det enkelt att se de förbättringarna, men i verkliga livet är det ofta annorlunda.
En eloge till Klättermusen för att de påpekar brister på sina produkter, även gällande egenskaper frånsett ovan nämnda.
 
Det blir ofta lite feltolkat när tillverkare av kläder, skor etc med vattentäta membran och andra vattentäta lösningar ságer att deras produkter andas bra; mânga tror dâ att membranet i fràga innehàller nàgon slags fläkt eller luftkonditionering som gör att den andas bättre án om den inte hade haft detta membran.

Detta är naturligtvis inte fallet, och inte heller det som i grunden egentligen sägs.

Det som egentligen sägs, eller kanske borde ságas mer tydligt, är att produkten "andas" relativt hyggligt (eller vilket ord man nu vill använda) TROTS att den är vattentät, till skillnad fràn exempelvis gummistövlar, oljeregnställ etc..

Det man försöker uppnà är alltsâ plagg med optimal balans mellan vattentäthet och förmâga att släppa ut transpiration. Vissa lyckas báttre än andra. Ofta är det sâ att vill man ha plagg som andas riktigt bra sà fâr man ge efter pà vattentäthet utifrân och vice versa.

För den som vill jámföra har vissa tillverkare, t.ex Gore-Tex, minimkrav vad gäller vattentáthet / transpiration.

Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-03-22 kl 11:06]
 
Inte för att jag vill vara någon tråkmåns eller viktigpetter på något sätt men, vilket syfte hade denna tråd? Upplysa Horace Engdahl inför nästa uppdatering av SAOL eller lite smygreklam för klättermusen?

Är det så fruktansvärt att folk kallar duffusionsförmåga för hur mycket kläderna "andas". För mig spelar det verkligen ingen roll...Men jag kanske är ensam om detta. Men visst skall vi i framiden använda ordet diffusionsförmåga här på utsidan.
 
Smygreklam?
Nu vette fan...
Jag ville bara framföra att jag tycker att Klättermusen gör rätt i att påpeka eventuella brister som deras plagg må ha, t.ex. att dragkejdan på byxorna kan vara lite svår att dra igen ibland. Själv har jag inget av deras plagg, och sympatiserar absolut inte med något klädmärke överhuvudtaget.
Konkurrens är underbart.

Syftet med tråden bör väl vara att, med all rätt, ifrågasätta tillverkarnas uppgifter om att kläder "andas".

*fest hela natten*
(jag vill dock inte genom ovanstående rad göra reklam för 'bolaget')

[Ändrat av mightyrasta 2003-03-23 kl 03:14]
 
Rättning i ledet!

cjonsson; sa:
Är det så fruktansvärt att folk kallar duffusionsförmåga för hur mycket kläderna "andas". För mig spelar det verkligen ingen roll...Men jag kanske är ensam om detta. Men visst skall vi i framiden använda ordet diffusionsförmåga här på utsidan.

Instämmer. Att använda för gemene man ovanliga ord är ibland bra i en avgränsad grupp som förstår nyanserna, och för att förstärka den egna gruppkänslan inte minst. Man utvecklar ett eget språk typ byråkratiskt/data/medicinskt språk. MEN det kan bidra till att hålla andra utanför, och när det nu finns ett svenskt och lättfattligt uttryck som "andas", så kan det gärna användas i en diskussion, men när det gäller vad "andas" egentligen är och hur det funkar, ja då har "diffusion" sin givna plats.

Och till sist:
"...tala till bönder på bönders vis och till lärde män på latin" E A Karlfeldt

mvh
Språkpolisen

PS. Man kan också göra som man vill, bara man blir förstådd, såsom Fredrik Lindström påpekar i sina språkprogram på TV. Glöm ovanstående alltså.!
 
Jag tycker att andas är ett helt OK ord. Enkelt och lättfattligt.

Den tyska friluftsindistrin använder ett mer vilseledande utryck, námligen "Atmungsaktiv" (andningsaktiv). Här verkar det verkligen som om jackan/ skorna hade ett par lungor att andas med!

Mvh / Mats
 
Håller ute / inne eller bådeock ?

G-tex med flera så kallade -tex material skryter med att de andas. Såvitt jag vet gör bara levande varelser det.
Ett plastmembrarm försett med hål läcker åt ena hållet och håller förhoppningsvis tätt åt andra. Åtminstone om vi talar om molekylstorleksskillnader och en strömningsriktning beroende på temperatur eller tryckskillnad.
Att släppa ut små mängder ånga räcker inte alltid till. Understundom bryter åtminstone jag mot eskimåernas första bud och det rejält! Transpireran man rejält så hinner inte hålen med och det blir kondens på kalla väggen!
Sedan utminnes tider har folk som rört sig i markerna klätt sig så ändamålsenligt som möjligt med hänsyn till tillgängliga matrial. Likaså har anpassande av klädseln varit en naturlig del i utevistelsen.
Stadsbornas friluftsliv är inte lika okomplicerat! Reklamsväljande nybörjare klär sig alltid i minst tre lager och förstår svårligen att obehagen de lider av är förorsakade av för mycket kläder och/eller för täta ytterplagg!
Erfarenheter köps inte över disk i dyra butiken och alla behöver inte en friluftsutrustning som skulle klara en Himalayatur turochretur!
Så istället för att diskutera tex matralens för eller nackdelar. Gå ut och nyttja det som behövs, njut av att det är natur i det här snart igen gröna landet!
Men plagg andas inte!

Go tur

Johan K
 
á la Lindström

owahlund; sa:
Apropå Lindström så kanske han vill ha ordet "lättfattligt" med i sitt nästa program?

Varför inte, det passar bra in i Lindströms kontext, han står ju för ett paradigmskifte vad gäller allmänhetens uppfattning om språkets funktion och utveckling.
 
cjonsson; sa:
...vilket syfte hade denna tråd? Upplysa Horace Engdahl inför nästa uppdatering av SAOL eller lite smygreklam för klättermusen?...
Syftet är att få ett utsidans medlemmar att komma in med synpunkter på om ordet diffusionsförmåga är bättre än ordet andas för att beskriva olika tygers och membrans förmåga att släppa igenom vattenånga men inte vattendroppar.
Det är väl allmänt bekant att endast organismer med lungor kan andas. Det finns organismer med syrupptagningsförmåga men man kan inte påstå att de andas.
Jag har använt GoreTex sedan 1999 och vet att det bara är snäppet bättre än vanliga regnkläder. Klättermusens kläder är så dyra så jag har inte ens råd att titta på dom och det mesta när det gäller diffusionsmaterial är rent orbajseri! Som någon tidigare berörde är Eskimåernas - kallar sig själva Inuiter :) - första regel den bästa. Svettas inte! // Roland
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eribur mina dragkedjor går sönder.. Kläder 17
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
elka9110 Byta mina Lundhags eller ej? Kläder 16
UnderEnTarp Mina kängor torkar olika fort! Kläder 0
Trilla Reva i mina sprillans ny byxor Kläder 2
Hybarts Hur vårdar jag mina kängor som bäst? Kläder 13
xochitl Längden på mina skalbyxor Kläder 8
Boelle Sy i mina goretex brallor ? Kläder 6
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.