Längden på mina skalbyxor

Jag köpte ett par skalbyxor, Marmot W´s Liquid Steel Pants, av storlek Medium. Det visade sig att de var 2-3 centimeter ovanför kängskaftet när jag sitter på huk. Annars är storleken bra: de är inte plufsiga och absolut inte åtsittande. Och längden funkar när jag går.
Men glipan i vristen är ju inte bra, särskilt inte i minusgrader och stark vind.

Jag har därför beställt hem Large och provat även dem. De är betydligt längre men även mycket större i omfång: överflödigt tyg, vilket jag inte gillar.

En lösning på problemet kan vara att använda ett snölås som täcker vristen.

Frågan är om jag ska prioritera byxans passform före byxlängden? Är möjligen för långa byxor ett problem vad gäller smidighet och rörelseförmåga??
 
Hejsan!

Jag hade nog förmodligen själv bytt modell för att komma ifrån detta problem.

Om jag själv har en produkt som jag inte är helt nöjd med brukar jag bli grymt irriterad. Det slutar alltid med en uppgradering av något slag.

/Pack
 
Du kan ju alltid skaffa ett par damasker, garanterat täcksäkert. Dessutom funkar det som snölås på vintern och barriär vid vad på sommaren.

/Martin
 
xochitl; sa:
Och längden funkar när jag går.
Men glipan i vristen är ju inte bra, särskilt inte i minusgrader och stark vind.

Jag har därför beställt hem Large och provat även dem. De är betydligt längre men även mycket större i omfång: överflödigt tyg, vilket jag inte gillar.

En lösning på problemet kan vara att använda ett snölås som täcker vristen.

Frågan är om jag ska prioritera byxans passform före byxlängden? Är möjligen för långa byxor ett problem vad gäller smidighet och rörelseförmåga??

Att byxbenen åker upp när man sitter på huk beror på passfomen, endel modeller har "förböjda knän" det minskar problemet. Det är INTE heller bra med alltför långa ben, de brukar fasta i kängorna bla. Det är knepigt med storleken på överdragsbyxor. Om man villl ha dem med sig och kunna dra dem på sig utanpå de byxor man vandrar i så behöver man ganska omfångsrika överdragsbyxor. Om man istället bara har underställ under så kan man ha mindre omfångsrika överdragsbyxor, som passar bättre att vandra i.
 
Förböjda knän!

Byxorna har förböjda knän. Och dessutom mycket extra tyg över stussen. Och jag tror att de även rymmer vandrarbyxor under.

Det kanske är normalt att det glipar en aning mellan känskaftet och skalbyxan? Det kanske är så för många? Jag har långa ben. Min jeansstorlek är w:30 och l:34. Enligt leverantören står jag utanför de mått som Marmot klassar som normala.
 
Jag vet inte vilka kängor du har, men generellt kan man säga att dessa brallor (och liknande) är gjorda för alpinism - inte fjällvandring. Tillverkaren förutsätter alltså att användaren har tekniska kängor och damasker.

/M
 
Tekniska kängor?

Och vad är tekniska kängor?? Jag har ett par Meindl Island Pro och mina snölås har en metallkrok som lätt passar in i den metallkrok som sitter i lästen till kängan. Varför skulle inte byxorna passa till fjällvandring i ex. stark kyla och vind? Flera har rekommenderat mig dem till just det ändamålet.

Kan du rekommendera mig några andra skalbyxor till just fjällvandring?

/Monica
 
Meindl Island är definitivt inte ett par tekniska kängor... med detta menas typ La Sportiva Nepal, Scarpa Freney eller plastisar typ Scarpa/Koflach/Lowa etc.

Hursomhelst, så visst passar dom trekkingdojor oxå men även här får du köra med damasker (vilket rekommenderas om det är blött/snö). De flesta fästes med en rem under foten. Kolla tex Mammut:s eller BD:s damasker. PU-belagda räcker om du inte tycker det är kul att lägga 700 kr på ett par i Gore-Tex. Det medför även den extra bonus att du efter en dag inser att diffusionsmembran (GT etc) faktiskt funkar ganska bra...
 
Liknande problem

Jag har haft lite liknande problem och provat en mängd olika brallor utan att hitta nagra som passat bra. Det slutade med att jag köpte ett par Klättermusen Megin och fick dem förlängda (vilket kostade ungefär lika mycket som ett par damasker). De funkar nu perfekt, sommar som vinter, utan strul med damasker. Det finns ett kitt med gummiband och metalhake som man fäster i byxans nederkant för att de skall stanna nere pa vintern. Jag har dock gjort en egen lösning med bara gummiband som funkar bra men förstass inte är lika hallbar. Megin kostar en del men med tanke pa hur ofta de blir använda och hur bra det funkar sa är det värt det!

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.