Vilka skidbyxor ska jag välja?

Funderar på att köpa nya skidbyxor, har provat The North Face Mountain Bib. Är det någon som har några andra tips och förslag så tar jag tacksamt emot dem innan jag slår till.
Jag vill ha ett par som är höga i midjan ch med hängslen.

Phiilp
 
tips

Hej !

Klättermusen Fimbul är bäst, så därför ska du köpa dem.
Jag trodde alla visste det....de funkar perfekt, speciellt när man gör hoppsvängar med telisar.
se http://www.klattermusen.se
eller http://www.skierslodge.com är bra tips på var byxorna ska användas. Kolla noga med etiketten innan du använder dem. Inte alla restauranger i La Grave tillåter Klättermusenbrallor ! Franska sedlighetspolisen är inte att leka med (deras isyxor var hårda).

The North Face funkar bra enbart på stan. Deras kläder imponerar inte längre på mig, jag får inte ens ståpäls av dem. Ser jag någon med North Face kläder så är det en misstänkt Stockholmare. Jag använder numera endast impregnerad sälskinnspäls på mina turer.

Norrönas kläder imponerar väldeliga på norrmännen. Jag själv använder Norrönas kläder när jag gör turer i Norge, och Klättermusens när jag gör turer i Sverige. Lite dyrt, men det funkar. Jag har fått många norska vänner på så vis. Väntar nu bara på lite sponsring från K-musen så jag får råd att köpa lite Kellogs K-mysli.

MVH Mats, inofficiell (ej ännu auktoriserad)hoppsvängsinstruktör i Storgrovas bortre rännor (sett från liften), Kittelfjäll ;-)
 
-

mountain bib var bra för 10 år sen och har säkert inte blivit sämre. Höga även baktill och varma (svettdrivande) på kroppen där det blir många goretexlager. Vill du vill vara varm och ombonad så är det bra. Det finns många byxor som är höga på magen men inte över rygg - det förstår jag inte påängen med.

Gå in och kolla av http://www.cham3s.com , det är sportaffärer i chamonix. Bra utval och priser (inklusive North Face).

Själv ska jag kika närmare på bergans kläder i ´Dermizax´. http://www.bergans.no
 
Hmmm...

"Ser jag någon med North Face kläder så är det en misstänkt Stockholmare."

Intressant, inte visste jag att Jeremy Nobis, Alex Lowe (när han levde), Ace Kvale och dom andra killarna var Stockholmare - man lär sig något nytt varje dag...

Enligt min mening är kläderna till för att användas, inte för att pryda garderoben eller impa på norrmän eller frassar eller bergsgetter eller vad det nu än må vara. Märkesfixerad???? Fördomsfri????

Tänkte svara på ursprungliga frågan, jag har dessvärre hört en del ont om TNF-bibsen. Om det är frågan om hela serien eller endast "måndagsexemplar" kan jag dock inte svara på. Men jag har inte prövat dom själv annat än i butik. Några bra recensionsbanker är:

http://www.outdoorreview.com/reviews/shell_pants/
http://www.lexicomm.com/gear/jacket.html

, fast den senare länken gäller visst inte brallor.

Som tidigare talare nämnt kan jag oxå varmt rekommendera Cham3S. Bra sortiment, priser och personal. Du kan även kolla http://www.sportsnet.se dom brukar ha bra priser på TNF.

Lycka till i bralldjungeln!

/Magnus
 
VA??

Säger bara en sak, kläder är till för att användas inte för att styla på turen. Antingen skämtar du eller så är du jusst en sån du själv beskriver.

Jag tycker patagonia nitro2 är en riktigt bra byxa, annars så är ju klättermusen svårslagen.
 
Bra val

Det finns nog inga perfekta byxor. Om jag fick välja fritt så skulle jag nog ta Klättermusen eller arktiryx eller hur de nu stavar (orkar inte tänka). Att klättermusen skulle vara överlägens håller jag faktiskt inte med om. För ett år sedan skulle jag bara säga ja.. ja.. ja till klättermusen. Men har ni någonsin tänkt på vikten på klättermusen samt att de numera använder inte ett så bra "gore-tex" som övriga nya byxor på marknaden som har XLR. När jag kollade över jackmarknaden för någon månad sedan så insåg jag att både jackan och byxan tyvärr väger 200-600 gram mer än de övriga märken. Men 1000 gram tycker nog ingen att det gör att bära extra. Förutom mig då. Men ryggsäckarna och mycket annat är suveränt bra på klättermusen. deras ryggsäckar är minst 1000-2000 gram lättare än konkurrentarena. Och de har många bra saker i sitt sortiment. Hur bra som helst. Nu över till byxorna. Vad har du för jacka då. Det är väldigt viktigt att veta. En lång, kort. vad skall du göra med byxorna. Lite over-kill att har MT bibs bara för slalom 1 vecka om året. Inget illa menat. Nort Face duger åt alla oavsett klätterrävara. Det är helheten som bestämmer kvalitén.

Själv kör jag med patagonia och det är lika bra/dåligt som alla de större märkena. men jag är nöjd.

R
 
skämt

Det är klart Mats skämtar-det är väl inte så svårt att lista ut?!
TNF kan du nog hitta relativt billigt eftersom de liksom vanliga klädföretag numera i princip släpper nya kollektioner varje sommar/vinter och då rear ut "gamla" grejer. Om du hittar ett par TNF mountain bibs för runt 2000 tycker jag det är ett OK pris.
Hade jag haft obegränsat m pengar så hade jag köpt ett par Arcteryx Alpha bibs.
Det viktigaste är hur de passar!
Höjden på byxan beror på hur långt ner din jacka går. Har du midjekort jacka så är det juste m ett par lite högre byxor men om du har en typ 3/4jacka så finns det ingen vits m höga bibs (som nån annan sa ovan- 6lagers gtex andas inte så bra...).
Att byxorna inte går upp så högt på ryggen beror på att de är tänkta att användas m ryggsäck vilket gör att det blir väldigt varmt (tänk 6 lagers gtex och ryggsäck utanpå- andningsförmågan blir inte sådär strålande...).

Lowe Alpine gör ett par brallor som går upp en bit på mage/rygg men inte lika högt som bibs, som kostar typ 1100 franska franc i alperna - borde ligga kring 2000 här hemma- de är vad själv använder 80%av tiden.

Dragkedja längs med sidan är en marknadsföringsploj som du inte behöver bry dig om, nån form av bajslucka kan vara skönt att ha men om man håller sig inom skidsystem så är det ganska onödigt också.
Tenson gör förresten helt ok grejer om man tar hänsyn till vad de kostar.

Klättermusens grejer är overkill om man inte typ tänkt släpa sig fram på kalfjället m pulka å hela kittet...

Långt blev det och säkert finns det folk som har synpnkter på det mesta...

Patagonia har bra kvalitet och står bakom sina prylar på ett helt annat sätt än de andra tillverkarna. Dessutom tar de sitt sociala ansvar- väl värt att premiera om du nödvändigtvis måste lägga ut en förmögenhet på dina brallor :)
 
Tips...

Dragkedja på sidan har inte heller jag förstått vitsen med eftersom det man möjligen skall ta på eller av sig under då också måste ha det.
Mina långkallingar har det då inte!

Men eftersom mina byxor, som så många andra, saknar bajslucka men har dragkedjor så kan jag frilägga baken utan att ta av byxorna genom att öppna ena sidans blixtlås uppifrån, ned till knät, och sedan vika undan tyget...

Helt onödigt är det alltså inte!
 
Annat förslag

Jag har skaffat mig Tierra Cassin Ridge, knappast en renodlad skidbyxa men den funkar bra enligt mig. Bra med förstärkningar där det behövs, inte överdrivet varm men ganska tung. Det spelar väl i och för sig ingen roll när man åker skidor.

Iden som återfanns i ett annat svar om att byxan var till för att imponera på eventuell ursprungsbefolkning är enligt mig något sned.
 
Byxproblem!!?

Vilket par byxor du ska köpa beror helt och hållet på vad du ska ha dem till! Köp Inte ett par dyra Northface om du inte ska använda dem jättemycket. Det kan du göra om du är gjord av pengar, annars tycker jag att du ska rikta dina ögon mot fjällrävens Polar. Dessa är inte gore-tex utan Fjällis eget membran Hydratic. Självklart är dessa inte fullt så bra som ett par "riktiga" Gore brallor men fullt tillräckliga för ganska hård användning.
Med andra ord; om du är ute i fjällen (tältar och sitter i snön) väldigt ofta köper du ett par Gore byxor men tänk efter vad du ska ha dem till innan du köper dem. Det är en hel del pengar.
Jag har ett par Fjällräven Polar (icke Gore-tex) och har prövat dem under vad jag bedömmer som ganska krävande situationer. Vi har tältat tillsammans flera fjällveckor och jag har suttit i snön väldigt mycket och under långa perioder. Jag har åkt telemark med dem i alla tänkbara förhållanden, allt från regn och många plusgrader till snöstorm och ännu fler minusgrader. Jag tycker de är jättebra och har inte blivit besviken på dem. Prova dem, de kostar trots allt knappt hälften av North Face byxorna. Men som sagt har du pengarna är såklart de bättre. De rockar ju på afterskin men som någon annan skrev, " Stockholmsvarning". Kolla runt ordentligt!
Lycka till och ha en fin vårsäsong på skidorna!
Anders (Storstenshöjdens betvingare)
 
tips

Jag har en kompis som bestigit Mount McKinley i Alaska (3-veckor på berget, -38 som kallast) iförd Mountain Hardwears salopettbyxor gjorda i Icke-goretex, priset var strax över 1000 kr.Finns i välsorterade friluftsbutiker (t ex outside-kedjan).Det gick bra det med.

En generell synpunkt är att man måste fundera på vad man prioriterar:

1) låg vikt
2) bra förstärkning (dvs bra slitstyrka)
3) bra ventilation (midjebyxa el salopett)
4) hellång dragkedja eller ej (svettiga vårtoppturer ?
5) material (windstopper shell, 3-lagers GT, cutan, ickegoretex ?

För egen del så gör jag mycket skidbestigningar på vårkanten och använder så Tierras byxa i windstopper shell (f.d activent) för strax under tusenlappen. Ett par fleecetights under dessa ger en kombination som funkar perfekt i längdspåret, på toppturen, på låpngfärdsskridskoturen etc. Slitstyrkan i denna byxa kan man ju ifrågasätta men andningsförmågan är suverän.

Köp inte dyrt elände som ändå inte används.

Men för längre vintertältturer (som "expeditionsplagg") så funderar jag på att skaffa nån Klättermusenbyxa (Fimbul el Megin) pga dess slitstyrka och robusthet. En varningens finger fick jag av Fjälledargänget från Storumans folkhögskola angående användning av Klättermusen Mithrilbyxan under Fimbulbyxan. Andningsförmågan blir rätt begränsad då. Klättermusens byxor är enligt min åsikt alltför robusta för att endast användas då och då för piståkning. Gör man däremot frekventa tält / bivackturer vintertid så är deras plagg mycket ändamålsenliga.

Jag tycker själv hellång dragkedja är mycket bra. Gör man toppturer vill man kunna ventilera.

Jag har dålig erfarenhet av Haglöfs midjebyxor i 3-lagers Goretex (modell Climber). Köp inte dessa !

Norrönas ställ i 3-lagers Goretex Arch wall verkar gediget. Stålfiber förstärkta byxor.

MVH Mats Frank, Umeå
 
Tacksam för alla svar soim trillat in. Tänkte kompletera med lite uppgifter som jag glömde förra gången jag var här, jackan jag åker i är en TNF mountain jacket av den gamla modellen med svarta förstärkningar endast på axlar och underarmar, alltså en ganska kort jacka. Byxorna skall användas till 5-8 skidveckor om året på varierande ställen både lifassisterad och toppturer.

Philip
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilka vandringsstrumpor Kläder 24
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
jonkandonkan Vilka tumvantar? Kläder 35
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
avslut0908 Vilka kängor? Kläder 4
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
AddeKeb Vilka byxor är bra??? Kläder 2
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Vilka sockor? Kläder 13
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
hannulan Skidbyxor - sy på egen ficka Kläder 15
Henriko Skidbyxor Kläder 5
Långa skidbyxor? Kläder 5
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 24
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4
PalleC Vad ska jag löpa för ahndskar. Kläder 7
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
goldfish Hur tight:a ska kläderna vara? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
allt ska va så jävla dyrt Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...