Byta ut den tunga fleectröjan till något lättare.

Min tjocka fleece väger typ 7 hg men värmer bra.

Finns det något bra alternativ för sommarbruk i fjällen som skall kunna användas när det är några minus?
 
Mountain Equipment Polarloft Jacket väger 440g stl M (tror det är M) Kostar 700-800kr.

Den är lätt, varm och mycket prisvärd, jag skaffa min i somras för att ha under semester på Svalbard och jag upplevde den som riktigt varm vid temperaturer runt noll.
Misstänker dock att det är ugången modell och nu har ersats av den lite tyngre och varmare Cirrus jacket 570g, till samma pris.


Sedan finns det natruligtvis en rad lättare dunjackor/tröjor. Haglöfs Lim, ME Helium, KM Liv...
[Ändrat av joask202 2006-01-15 kl 20:14]
 
joask202; sa:
Mountain Equipment Polarloft Jacket väger 440g stl M (tror det är M) Kostar 700-800kr.

Den är lätt, varm och mycket prisvärd, jag skaffa min i somras för att ha under semester på Svalbard och jag upplevde den som riktigt varm vid temperaturer runt noll.
Misstänker dock att det är ugången modell och nu har ersats av den lite tyngre och varmare Cirrus jacket 570g, till samma pris.


Sedan finns det natruligtvis en rad lättare dunjackor/tröjor. Haglöfs Lim, ME Helium, KM Liv...
[Ändrat av joask202 2006-01-15 kl 20:14]

Jag sitter nu och kollar på dunjackor. Fungerar de bra i fjällmiljö?

http://www.prolitegear.com/pl_montbell_ul_down_inner_jacket.html

221 gram.
 
crazy; sa:
Min tjocka fleece väger typ 7 hg men värmer bra.

Det beror ju på om det är som enda lager eller som mellanlager? En tjock fleece är väl sällan vindtät och borde således vara mellanlager, eller?

I så fall skulle jag tittat på Ullfrotté (KLAR). De har olika tjocka tröjor som lär vara riktigt varma som mellanlager. Själv kör jag med den tunnaste (200 g/m2 tjocklek) som egentligen är ett underställ som mellanlager. Det finns också tröjor som är på 400 och 600 g/m2. Dock anges inga vikter på hemsidan. Jag beklagar detta men du får väl gå till en butik och väga.

/Andreas
 
ala; sa:
crazy; sa:
Min tjocka fleece väger typ 7 hg men värmer bra.

Det beror ju på om det är som enda lager eller som mellanlager? En tjock fleece är väl sällan vindtät och borde således vara mellanlager, eller?

I så fall skulle jag tittat på Ullfrotté (KLAR). De har olika tjocka tröjor som lär vara riktigt varma som mellanlager. Själv kör jag med den tunnaste (200 g/m2 tjocklek) som egentligen är ett underställ som mellanlager. Det finns också tröjor som är på 400 och 600 g/m2. Dock anges inga vikter på hemsidan. Jag beklagar detta men du får väl gå till en butik och väga.

/Andreas

Japp mellanlager. Jag har en Marmot Precip jacka som skal om det blåser mycket.

Jag försökte faktisk väga Ullfrotte en gång men butiken hade ingen våg. Den väger nog en del dock. Frågan om den tunnaste varianten räcker om man är stilllasittandes. Då skulle jag ha en kortärmad och en långärmad underställ plus ullfrotten och Precipen.
[Ändrat av crazy 2006-01-15 kl 20:53]
 
En värmetröja 90 (ullfrotte 400 g/kvm) i storlek 4 väger 384 gram på min köksvåg.

Men fleece är väl varmare per gram, så en sån tröja kanske motsvaras av en mikrofleecetröja. Eller är jag fel ute?

Vill man ha mycket värme per gram är det ju dun som gäller. Det lär väl funka fint även på sommarfjället.

Mellanalternativet är som sagt termojackor (som Joakims ME-jacka ovan), och då får man vindskyddet på köpet.

Jag har en Berghaus Infinity Lite som jag har vägt in på 350 gram i XL (275 g i L enligt Berghaus...).
normal_infinity_light_castle_rock_magma.jpg

Den tar ingen plats alls och är varm. Dessutom klarade den att glömmas bort under en decimeter snö på balkongen i en vecka - det skulle inte en dunjacka ha gjort. :)

Sen har vi ju förstås den klassiska fiberpälströjan, som nog är ett ekonomiskt alternativ. Och lustigt nog är de dyraste fleecetröjorna hos finmärkena de som har "lång lugg", så helt dumt kan det ju inte vara.
[Ändrat av Nordesjö 2006-01-15 kl 21:34]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.