Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning.

Funderar på att flytta upp till Lofoten i vinter för att surfa, åka skidor, klättra, m.m. Har spenderat dom senaste vintrarna i Chamonix med toppturer i t-shirt i januari och allmänt behagligt väder oftast. Känner att detta har gjort mig soft och utrustningen har blivit lättare och lättare. Detta duger inte i Lofoten. Vet att det kommer vara skitväder ofta och jag behöver således uppdatera utrustningen lite.

Jag vill få känslan av att det faktiskt inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder. Behöver iaf byta ut min slitna hybrid soft/hardshell-jacka från Golite till nånting kraftigare. Vill ha en jacka som jag kan gå ut i värsta stormen med och fortfarande känna att den håller stormen utanför. Billig behöver den vara också, iom att jag behöver massor av ny utrustning till vintern. Ingen Gore-Tex. Tycker utvecklingen har gått såpass framåt att det finns andra membran som fungerar lika bra för ett mycket lägre pris nuförtiden. Har någon tips på en bra jacka?
 
Skulle

skaffa två jackor varav en med bra ventilation t ex Klättermusens Einride eller de lite mera påklädda Bilskirner eller Rimfaxe samt en mera regninriktad. Är du ute efter en regnjacka i lättvikt eller en som skall hålla för varje dagsanvändning?

Thure
 
Insåg efter att jag skrev inlägget att det inte var så genomtänkt. Eller jag tyckte att någon annan skulle tänka åt mig för en gångs skull :)

Jag behöver nog 2 olika saker som du nämnde, Thure. Först och främst behöver jag en ny allround-jacka eftersom min nuvarande är utsliten med hål i och således inte det minsta vattentät längre. Sökte lite och hittade direkt en Marmot Aegis som verkade intressant. Fruktansvärt billig, men enligt recensionerna i klass med event-jackor när det gäller vattentäthet och hur mycket den andas.

Men alla skaljackor jag provat känns blöta efter ett tag även om dom inte är det, och den känslan vill jag slippa. I Lofoten kan det börja regna precis närsomhelst, även på vintern, och det är jag inte van med. Började fundera på om man kanske borde ha med sig en ultralätt poncho hela tiden och lösa det på det sättet?
 
Du kommer inte hitta ett plagg som funkar 365 dagar på Lofoten, det blir till att bygga upp ett system av beklädnad.

-Softshell-byxor men knäförstärkningar
-Membranfri Softshell-jacka
-Windstopperjacka med strech
-Lättvikts hardshell-jacka med liten packvolym
-Dunjacka av lättare modell med 750-900cuin kvalitet
-Gore Proshell BIB´s med snödamasker.
-Vinterkängor med plats för filtinnerskor
-Tjock membranfri fleece-jacka
-Underställ och sockor i merinoull


www.sportnett.no är bra på utrustning utöver det vanliga, men internet är alltid fyllt med rea-erbjudanden om man letar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.