Känga för vinter i stad och skog?

Hej!

Nu när köldknäppen slagit till på riktigt har jag fått nog av att frysa om fötterna. Därför är jag nu ute efter ett par bra kängor som gärna funkar bra i såväl stads- som skogsmiljö på vintern och kanske även lättare fjäll någon gång under sommarhalvåret. Har ni några bra förslag?

Själv har jag spanat in Lundhags Scout (hög) och Lundhags Park (mid) - någon som har erfarenhet av dessa?

Tusen tack för er hjälp!
 
Kamikkängorna är prisvärda, relativt lätta, varma. Min fd bor i skärgården och använder exakt sådana. Hennes bästa köp för vintern någonsin säger hon.

Angående Lundhagskängorna. Det är svårt med kombinationen sommar och vinterkänga i ett. Ska kängorna bli varma måstede vara stora nog att rymma bra sulor och feta sockor och ändå lämna lite utrymme för tårna. Vill du inte använda samma varma uppsättning på sommaren blir kängorna för stora. Beror ju på vilka temperaturer det handlar om. Men ska du ha en känga som är skön vid kallare än minus 15, blir den väl klossig för sommarfjället.

Raskesven
 
Håller helt och hållet med Raskesven.

Jag använder mina Lundhags Professional här i Göteborg på vintern. Det funkar ok i en timme ute, eller om jag är ute och går. Men jag tycker absolut inte att det är nån vinterkänga (det här året ska det nog bli en riktig vintersko, nåt som inte rekommenderas på sommarfjäll och med uttagbar innersko). Jag vet inte hur affärerna tänker men jag har nästan aldrig fått nåt vettigt skoråd från de angående vinterskor.

För att få det extra varmt brukar jag ta ur sulan och köra med ett par lovikkasockor som "innerskor" istället. Upplever det som varmare än att byta ut sulan mot yllesula och ta bort lite strumpor, men det kan nog bero på att jag mest cyklar och inte är så beroende av isolering från markkyla.
 
Angående Lundhagskängorna. Det är svårt med kombinationen sommar och vinterkänga i ett. Ska kängorna bli varma måstede vara stora nog att rymma bra sulor och feta sockor och ändå lämna lite utrymme för tårna. Vill du inte använda samma varma uppsättning på sommaren blir kängorna för stora. Beror ju på vilka temperaturer det handlar om. Men ska du ha en känga som är skön vid kallare än minus 15, blir den väl klossig för sommarfjället.

Raskesven

Bra tips! Men om jag istället då fokuserar på en bra känga som funkar för vardagdanvändning i stad/skog just på vintern? Är Scout/Park något att ha?

Har Haglöfs, Meindl och andra några riktigt bra alternativ?
 
Hej!

Jag har ett par Lundhags Park, som jag upplever som, inte direkt kalla, men lite kyliga nu under vintern (-8 grader) till vardagliga aktiviteter, såsom promenader.

Men jag köpte precis ett par gore-tex fodrade Meindl kängor (= ett lager tyg också), de är mycket varmare och skönare nu under vintern än de ofodrade kängorna. Så för vintern skulle jag satsa på gore-tex kängor. Ang. att fodret blir blött av svett efter en lång dag ute, så är det inga problem om de får torka inne sedan. Tunn + Tjocksocka är lika hos de båda.
 
känga

Använder Graningekängor inköpta på Granngården som är helt underbara sedan 4 år tillbaks och dom är inte så slitna. Går 2-3 timmars promenader i dom i skogen varje dag med mina hundar. Dom läcker aldrig, alltid lagom varma trots att jag inte har extra sockar i dom även i -10 i alla fall. Använda även på sommaren som vandrarkängor är med i vandrarklubb och dom är inte för varma då heller.
 
Vad är det för fel på Bally Curling-kängan?

Lundhags Ranger har jag och skulle inte riktigt kalla den för vinterkänga - men jag är inte känslig om mina fötter heller så länge jag inte står still.
 
Ett litet förtydligande är kanske på sin plats. Jag har främst tänkt att använda kängorna till följande:

- Vid korta/långa promenader i stadsmiljö.
- Vid lite längre promenader i skog och mark (max 7-8 timmar).
- Vid enklare fjäll (typ Kungsleden etc) under sen vår/sommar/tidig höst (med brasklappen att detta inte går att förena på ett bra sätt med vinteregenskaperna enligt tidigare inlägg).
- Jag har inte tänkt att använd dem vid någon "stillstående verksamhet" alls. Därför behöver de nog inte vara supervarma eftersom foten oftast kommer att vara i rörelse.
- Vid de allra flesta tillfällena kommer ingen tung packning att vara aktuell.

Tack för alla kommentarer och tips som kommit hittills!
 
Jag har en Lundhags Syncro som är en dyrare känga än de du nämnt i tråden. Jag tycker inte att de är tillräckligt varma när det är kallt. Är man igång hela tiden så kanske men jag blir kall om tårna till sist ändå. Hade -12 igår och dubbla sockar, ull, och originalsulor. Kanske går att byta sula som någon nämnde. Klurar på billigare vinterkängor nu efter att ha haft de här vintertid också sedan 2008.
 
tycker att problemet med vinter i stan är markkyla och slask.
Man blir alltid blöt om fötterna i de smältande berg av snö och sjöar av smältvatten som bildas vid butiksentrérna.

Man råkar alltid ut för att stå och stampa på nån pendeltågsstation utan möjlighet att gå inomhus, i typ 40min med sagda blöta fötter...

Även om det såklart gäller överallt, tycker jag man oftare i stan än i skogen slafsar omkring i snö av typen "smälter när man kliver på den" som kyler väldigt mycket.

Av ovanstående anledning brukar jag försöka ha så tjock sula som möjligt, och sä vattentätt som möjligt i mina vinterskor. Sockar känns inte lika viktigt, men då är jag ganska varm av mig naturligt.

Jag kör av den gamla gratisanledningen på m90-kängan just nu, men skulle välja bland skalkängor med möjlighet till mycket iläggssula om jag valde igen. En vän till mig kör alltid med Duckbill-kängor, för svårslagen vattentäthet. Klassiska Graningekängor i nån sorts cellgummi var ju bra, men jag undrar om de fortfarande finns att köpa?
 
Crispi Nevada

Jag köpte ett par i mitten av oktober och har haft dem varje dag sedan dess. Mina fördomar om vandringskängor visade sig vara helt fel. Dom är inte för varma eller klumpiga att gå i stan med t.ex. Jag cyklar till och från jobbet och går med min hund ett par timmar om dagen och trivs super bra med dem. På jobbet har jag ett par Ecco mesh-skor som fått tjänstgöra som inneskor för att mina arbetskolleger inte ska skratta ut mig. Faktum är att nu när det varit så kallt ute har jag inte brytt mig om att byta, utan jobbat med kängorna på inomhus. Till min stora förvåning svettas jag mindre med kängorna än med skorna inomhus. Mina fötter håller samma temperatur i minus 16 grader ute som 20 plus inne och jag har än så länge varken frusit eller känt mig varm och instängd. (Endast då mina ullstrumpor legat i tvättkorgen.) Anledningen till att jag köpte dom var att jag var så besviken på de senaste 4-6 paren skor/kängor jag köpt (ecco) och ville ha något riktigt bra. Trodde att vandrarkängor skulle bli overkill, men icke. Crispi har bredare läst än t.ex Meindl vilket passar mig bra. Kvalitén är verkligen bra och de har varit sköna från första stund. Mao man behöver inte gå in dem. Hittade dem på intersport.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
såg M/90 vinter känga Kläder 1
Timbo Dilemma ang. kombnerad vinter/sommar känga! Kläder 14
Smogz Minirecension GEA Waldviertler Jaga Flex känga Kläder 6
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
thomas.vastervik Känga klämmer nerv? Kläder 13
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
seobserver Känga 90 ut och nya in Kläder 15
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
skyspy Lundhags känga Kläder 9
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
j_felix Ny känga - Haglöfs GRYM Kläder 15
McFee Känga: Jörn eller Lundhags? Kläder 5
Mathias PHS Rengöra Goretexfoder i känga! Kläder 7
Fredrik021 Genzo känga Kläder 4
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
pefsiN Merrel känga Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
tobe68 Hög eller låg känga? Kläder 9
Ethelwulf Hjälp att hitta känga för ökenklimat Kläder 7
avslutmedlemsk1008 Tålig All-Around Känga Kläder 1
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
Bwana Anges vikt per känga, eller per par? Kläder 2
Tottofagrin Gummistövel vs Känga? Kläder 50
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
100826 Haglöfs känga/sko Kläder 2
petho Känga för dyblöta och blockterräng? Kläder 38
Tuki Crispi Hunter - är det verkligen en bra känga? Kläder 4
KLAGER Lundhags nya känga Syncro Kläder 9
cjonsson Tips till ny känga Kläder 3
pbfredrik Färga om Meindl känga Kläder 5
Donuts Chevalier ultimate känga? Kläder 2
jonasblomdahl Sliten känga Kläder 1
cyrX Blackhawk ridge känga Kläder 1
flamma Haglöfs Ursus Pro, känga någon som testat? Kläder 2
MZS Val av känga Kläder 12
drullputtee ROCKPORT-känga! Kläder 4
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
vandrafjäll Skalbyxa vinter Kläder 10
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.