Dilemma ang. kombnerad vinter/sommar känga!

Tjena!
Har nyligen börjat en karriär som officer uppe i Boden.
Jag har därför tänkt införskaffa mig ett par sköna och stabila kängor.
Det jag är ute efter är helt enkelt ett par kängor som lämpar sig bra för vinter- men även sommarbruk.

Har kollat in lite Lundhags och har nästan bestämt mig för ett par Professional.
Tänkte att om man tar en storlek större så kan man ju köra dubbla sockor precis som med Marschkänga 90 och Vinterkänga 90.

Vore tacksam för hjälp!

Med vänliga hälsningar
Tim
 
Med tanke på hur mycket tid du lär spendera i kängor bör det vara motiverat att ha ett par som är optimala för vinter och ett par som är optimala för sommar.
 
Jag håller med Jamo. Det kan vara klokt att satsa på ett par riktiga vinterkängor - med extra isolering i sulan alltså. Särskilt i Boden och särskilt om du tänker stå stilla då och då.

Om du köper ett par större för att få plats med extra isolering runt och under foten blir ju passformen lidande på sommaren, om du inte har för avsikt att köra fullisolerat även då.
 
Med tanke på hur mycket tid du lär spendera i kängor bör det vara motiverat att ha ett par som är optimala för vinter och ett par som är optimala för sommar.

Jo jag vet, men det är inte aktuellt just nu tyvärr. Fungerar ett par Professional med dubbla sockor på vintern?
 
Har inte alla officerare inom FM tillgång till Jörnkängan? Inom i19 i vart fall?

Förmodligen funkar skorna bra med 2-3 par sockar, men emot sommaren kan det blir varmt, eller att de blir för stora.
 
Med tanke på hur mycket tid du lär spendera i kängor bör det vara motiverat att ha ett par som är optimala för vinter och ett par som är optimala för sommar.

Har inte alla officerare inom FM tillgång till Jörnkängan? Inom i19 i vart fall?

Förmodligen funkar skorna bra med 2-3 par sockar, men emot sommaren kan det blir varmt, eller att de blir för stora.

Nej, tyvärr har bara officerare på jägar- eller spaningsenheter tillgång till dessa.
Jag brukar ju köra dubbla sockor även i försvarets sommarkänga, då det är en gammal vana sen man gjorde lumpen. Man får ju inte skavsår lika lätt, och det funkar faktiskt utmärkt att köra med dubbla eller enkla i dem.

Men summa summarum så kan man fungerar Professional på vintern också då det ska vara en allround känga?
 
Jag håller med Jamo. Det kan vara klokt att satsa på ett par riktiga vinterkängor - med extra isolering i sulan alltså. Särskilt i Boden och särskilt om du tänker stå stilla då och då.

Om du köper ett par större för att få plats med extra isolering runt och under foten blir ju passformen lidande på sommaren, om du inte har för avsikt att köra fullisolerat även då.

Egentligen är jag ju van att köra fullisolerat året om, eftersom det förhindrar skavsår. Visst det blir ju lite svettigt men vad fan. Vad är en man utan lite fotsvett.. Dessutom är jag singel haha!
 
Lundhags Profesional är svinkalla på vintern, jättebra på sommaren.

Håller med föregående om att du bör satsa på två olika par.

/Ulf
 
Cellgummi utan filtinnersko så som ranger eller jörn sommar funkar inte sämre än m90 marschskänga. Mellan 0 och -10 funkar det om man rör lite på sig och se till att vara torr. På sommaren är dom marginellt varmare och svettigare än m90. Det är min 5 års erfarenhet av cellgummi, sommar som vinter.
 
Året-runt-känga

Hej!

Jag jobbade tidigare i firman och hade då Meindl Preformance fram tills det kröp under nollan och då var det bara att ta fram de jag fått av kungen och likaså de vita sockarna...

Jag har provat olika varianter/modeller på kängor och jag har inte lyckats hitta någon som jag skulle kunna tänka mig att ha året runt.

Har kängor på mig dagligdags nu med och skulle inte vilja byta bort mina vinterfodrade kängor nu när det kryper neråt...när det blir varmt igen så åker Meindl-kängorna på igen...

Jag får nog hålla med föregående talare och rekommendera att du införskaffar ett par för den varmare årstiden och ett par för den kallare. Sedan om det inte går just nu så får du helt enkelt prioritera vinter- eller sommarkängor om du frågar mig.

Förvisso har min sambo fjällvandrat med Lundhags vinterkängor på sommaren, men så är hon ganska frusen också =o)

Lycka till och hoppas att du finner vad du söker!

//Andreas
 
Jag tror jag har kommit fram till vilka skor jag ska ha. Eftersom det ändå snart börjar bli vår, så köper jag ett par Lundhags Pro nu, sen när det blir vinter får man plocka fram kungens kängor. Det är ju ändå nödvändigt när man ska ut och blixtra (åka vita blixten)

Tack för alla kloka råd och synpunkter!

Admin: Du kan låsa tråden!
 
Annars kan de ju vara vettigt att köpa Nokia-stövlar med ordentligt foder för vinterbruk, kostar ungefär 1000kr och så kan du satsa på ett par sommar/höst anpassade kängor. Stövlar funkar minst lika bra som kängor är min erfarenhe, men om det är lika elegant som kängor är väl en annan femma.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.