Dilemma ang. kombnerad vinter/sommar känga!

...hänger på dina fötter tror jag...

Tjena!
Har nyligen börjat en karriär som officer uppe i Boden.
Jag har därför tänkt införskaffa mig ett par sköna och stabila kängor.
Det jag är ute efter är helt enkelt ett par kängor som lämpar sig bra för vinter- men även sommarbruk.

Har kollat in lite Lundhags och har nästan bestämt mig för ett par Professional.
Tänkte att om man tar en storlek större så kan man ju köra dubbla sockor precis som med Marschkänga 90 och Vinterkänga 90.

Vore tacksam för hjälp!

Med vänliga hälsningar
Tim

I Arvidsjaur för länge sedan användes den vanliga jörnkängan med näbb av nästan alla befäl och av många värnpliktiga. Alternativet för många andra var Lundhags Alaska men jönrkängan var populärare eftersom den hade bredare läst och därmed mer utrymme att fylla med varma sockar och extra sulor. Vintermodellen fanns inte på den tiden...

Har själv Professional och den klassiska jörnkängan så jag kan jämföra...här är mina intryck:
Lästen skiljer enormt - jag har en bredare läst i mina Professional (alaskalästen och inte standardlästen) men ändå får jag bara rum med en tunn innerstrumpa och en tunn yttersocka. För mig är Professional en väldigt skön sommarkänga.

Sulorna på Professional är dock tjockare än på Jörnisarna, så om du får plats med extra sula och extra sockar (av den tjockare modellen) utan att kängan sitter åt och stoppar blodflödet så borde det gå finfint att använda Professional även på vintern.

//J
 
Av din fråga förmodar jag att du avser truppa och då är vintertid inget som går upp mot vinterkängor, med plats och cellgummisula, dessutom vill du nog ha kängor med läpp så att laggarna hänger kvar.
Skall man stå stilla och leda räcker enligt min erfarenhet inte rymliga sommarkängor vintertid även om jag själv kör trelagrat både vinter och sommar.
Lundhag och Jörn har helt olika läster. Stövlar med lösa luddor är riktigt bra. Eftersom det är leveranstider på Jörn är det nog dax att beställa tidigt. Sommartid är det skönt med två par kängor så att de hinner torka mellan passen.
//J
 
Annars kan de ju vara vettigt att köpa Nokia-stövlar med ordentligt foder för vinterbruk, kostar ungefär 1000kr och så kan du satsa på ett par sommar/höst anpassade kängor. Stövlar funkar minst lika bra som kängor är min erfarenhe, men om det är lika elegant som kängor är väl en annan femma.

Nja, de fungerar om man har möjlighet att torka fotsvetten i dem emellanåt.
Jag använde Nokias stövlar med löstagbart foder i lumpen och under de flerdagars vinterövningar där vi inte hade tillgång till kamintält så ville stövlarna till på att frysa. Sjöblöta stövlar invändigt och -35 är ingen rolig kombination.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.