Girjas sameby vinner i högsta domstolen - konsekvenser?

Vi får väl se vad som händer nu när kulturdepartementet o Amanda Lind (mp) har anslagit 1,2 milj. kr till en sanningskommission åt samerna. Som jag har förstått så ska väl allt läggas på bordet som samerna har varit utsatta för.

Och då är det viktigt att benämningen samer får en mer komplex innebörd som insändaren klargjordes. Samer är både de i de ekonomiska samfälligheterna kallad Samebyar och alla de som kategoriseras Samer som står utanför dessa. Därav den motsättning som finns mellan grupperna.
 
Och då är det viktigt att benämningen samer får en mer komplex innebörd som insändaren klargjordes. Samer är både de i de ekonomiska samfälligheterna kallad Samebyar och alla de som kategoriseras Samer som står utanför dessa. Därav den motsättning som finns mellan grupperna.

Ja visst är det viktigt! Nu har jag svårt att bedöma sanningshalten i artikeln så vi får väl kanske invänta och se om det kommer en replik från samerna i den artikeln, och det hoppas jag att MonicaKa bidra med.

@MonicaKa: Jag hoppas att du håller koll på en eventuellt kommande replik i dn.se från någon same, för jag tror att det kommer.

Jag vet också att vi har minst en same här på forumet.
 
För att stöka till det hos er som skriver Samer i allmänhet...

Den samiska befolkningen är inte en homogen grupp intressemässigt.
Så att då invänta ett svar exempelvis på debattinsändaren i DN från en ”same” blir nog i sig en komplicerad sak. Vilken same då? Från vilken samisk intressegrupp?

Så med det sagt, klumpa inte nödvändigtvis ihop samerna bara för de har en etnisk bakgrund.

Så här ser det ut i Sametinget, klistrar in...


Antal partier i plenum: Nio

Partier:
Jakt- och fiskesamerna 9 mandat
Samelandspartiet 7
Samerna 1 mandat
Guovvsonásti 5 mandat
Min Geaidnu 1 mandat
Skogssamerna 3 mandat
Landspartiet Svenska Samer 3 mandat
Álbmut 1 mandat
Folkomröstningspartiet 1 mandat
 
Vi får väl se vad som händer nu när kulturdepartementet o Amanda Lind (mp) har anslagit 1,2 milj. kr till en sanningskommission åt samerna. Som jag har förstått så ska väl allt läggas på bordet som samerna har varit utsatta för.

Typiskt våra idiot-politiker. Dom duckar igen. Vad som hänt förut är väl ganska klart, frågan är vad som ska göras nu inför framtiden ??
 
Typiskt våra idiot-politiker. Dom duckar igen. Vad som hänt förut är väl ganska klart, frågan är vad som ska göras nu inför framtiden ??

Norge har infört en sanningskommission.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sannings-_och_försoningskommission
https://svenska.yle.fi/artikel/2019...och-forsoning-men-blir-det-ocksa-konsekvenser
Finns mer att läsa i länken.
https://www.google.com/search?sxsrf...hUKEwjztprOpf_pAhWUw8QBHS27AYYQ4dUDCAw&uact=5

Tycker du inte att samerna ska få upprättelse efter det förtryck som dom har fått utstå???
Nu är det väl dags att regeringar och myndigheter erkänner allt som dom har utsatt samerna för.

Jag har samer i min bekantskapskrets så jag försöker vara så neutral som möjligt, trots att jag bor i Kalix och kommer ursprungligen från Huskvarna, så jag har vidgat mina vyer ordentligt efter det att jag kom upp hit. :)

Jag kan väl tillägga att jag har varit aktiv ledare för ett av Kalix baskets lag så länge sonen spelade basket därav min neutrala ställning och där fick ingen form av rasism förekomma. Vi hade flyktingbarn som var med och tränade också. :)
 
Senast ändrad:
lsjonsson Tycker du inte att samerna ska få upprättelse efter det förtryck som dom har fått utstå??? Nu är det väl dags att regeringar och myndigheter erkänner allt som dom har utsatt samerna för.[/QUOTE sa:
Det tror jag de flesta håller med om men om du hänger med i debatten, vilka samer pratar vi om?

Det som vissa samer kallar för samearistokratin, dvs de inom samebyarna eller de övriga samer som hävdar att jakt och fiskerätt inte ska förvägras dem.

Sedan har vi den än mer komplexa frågan om medborgare i övrigt. Men om vi för en stund uppehåller strikt kring just samer.
Att inte titta på den aspekten är att diskriminera en stor grupp samer i de norrländska samhällena.
 
Ja historien innehåller mkt som man med dagens normer inte gillar. Ändå så hände det och det kan vi inte göra någonting åt nu. Det var andra regler och åsikter och normer som gällde i samhället förut. 40 el 70 el 100 el 300 år tillbaka.

Själv tycker jag att man skall fokusera på nutid och framtid, och vad vi bör göra nu, vi kan inte ändra vad som hände förut ----
 
Svarto

Jag råkar nu känna Svartos lite och deras åsikter är väl rätt nära verkligheten skulle jag tro. De ekonomiska siffrorna kan jag inte bedöma men att det är svårt att leva på renskötsel är väl ingen hemlighet. Det är också intressant med renens genetik. Mina förfäder torde ha kommit hit med dom då jag är genetiskt från Sibirien.

Det behövs ett stort omtag i samepolitiken men det finns ingen vilja eller majoritet för dessa frågor i Riksdagen. Jag spår förändringar men det kommer att krävas rättsprocesser för att komma därhän. Hur långt tid det tar är väl frågan. Det känns också mycket märkligt att vara en del av den sk samiska aristokratin.
 
Ja visst är det viktigt! Nu har jag svårt att bedöma sanningshalten i artikeln så vi får väl kanske invänta och se om det kommer en replik från samerna i den artikeln, och det hoppas jag att MonicaKa bidra med.

@MonicaKa: Jag hoppas att du håller koll på en eventuellt kommande replik i dn.se från någon same, för jag tror att det kommer.

Jag försöker läsa DN regelbundet, håller utkik. Vill bara förtydliga att jag inte har någon kunskap i frågan, men gärna vill försöka lära mig mer, och förstå både dåtid och nutid. Del av min norrländska bakgrund som jag kan alldeles för lite om idag. Jag bara råkade se inlägget i DN igår och tänkte på denna diskussionstråd.
 
Jag kan rekommendera boken "Svenskarna och deras Fäder", av Karin Bojs och Peter Sjölund. Slutsatsen där är att Samerna och deras kultur uppstod ca 0-500 eKr, när folk från Swe och Finland flyttade norrut och började livnära sig på halvtama renar, och sen utvecklade en egen kultur, som sedan levt kvar.

Torkat renkött är ju supersmarrigt, men kostar nästa 1k / kg, too much. Jag skulle gärna köpa mer om det vore lite billigare. Så en ren kostar 50-80k ??
 
Kritik

Det finns kritik mot att 25% av det samiska genomet tolkas på det sättet. Kritiken är rimlig, haplogrupp N är mindre än 25% av befolkningens DNA. Männen från öst hade dock en stor påverkan m språk och annat. Vilka fick dessa män barn med, Troligen haplo grupp U5b1... & haplo grupp V. Dessa är betydligt äldre företeelser än gruppen N. Vilka kulturella yttringar hade dessa grupper med sig kan man fråga. Sedan delar man DNA med annan befolkning i Sverige.

Kvinnorna från dessa uråldriga haplogrupper satt inte ensamma och väntade på N gubbarna, de hade också fäder. Vilka var dessa ger inte Bojs & Sjölund något svar på.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.