I spåren av Girjasdomen: Fler samebyar kräver samma rätt

Tycker att det är suveränt med den Samiska kulturen, det bidrar väldigt mkt till Swe, otroligt coolt & häftigt att det finns. Men tycker ändå inte att ett fåtal personer i Samebyar skall bestämma över tex fiske i stora delar av Norrland & fjällkedjan, det är en mkt större fråga än så.
 
Viktigt att komma ihåg är att slöjd, handel, renskötsel, jakt och fiske är betydelsefulla delar av samisk kultur och kulturarv. Renskötsel är inte och har aldrig varit den enda samiska näringen, kulturutövningen eller livsföringen och idag lever de allra flesta samer utanför renskötseln. Trots detta så har staten, både på central och regional nivå, återkommande dragit ett likhetstecken mellan samer och renskötare.

Bra kommentar.
En fundering, för att söka frågor som enar istället för tvärtom, för att komma på en bättre samförståndsväg borde vindkraftindustrins härjningar i Sapmi lyftas fram. Både av de renägande samerna såväl som den stora gruppen samer och ortsbor som värnar naturen och inte lockas av de falska tonerna från industrilobbyns lockande pipa.
Förövrigt gäller det nog vi alla som är riktiga naturvänner och värnar miljön.
 
Bra kommentar.
En fundering, för att söka frågor som enar istället för tvärtom, för att komma på en bättre samförståndsväg borde vindkraftindustrins härjningar i Sapmi lyftas fram. Både av de renägande samerna såväl som den stora gruppen samer och ortsbor som värnar naturen och inte lockas av de falska tonerna från industrilobbyns lockande pipa.
Förövrigt gäller det nog vi alla som är riktiga naturvänner och värnar miljön.

Googla på sjiska, ligger i Girjas
 
Detta kan inte ha skett utan samebyn’s medverkan. Med det sagt så är det nog svårt att få ett homogent motstånd för varken den ena eller andra sidan. Man får säkert avkastning från detta. Skulle tro att många i området egentligen inte blivit tillfrågad. Tittar man på lagstiftning idag så finns tex minoritetslagen i förvaltningskommuner. Detta gäller för ex meiänkieli & samer. Kan kanske vara användbart i andra fall
 
Jag gjorde det. Den tysta våldtäkten fortsätter...
På webbsidan läser jag: "20-25 år är den beräknade drifttiden. Därefter demonteras verken och området återställs."
Liknande saker står säkert ifråga om andra kraftprojekt. Detta förbryllar mig. Vem tror att behovet av (vindkrafts)el skulle ha minskat så mycket att man kan återställa området? Ser man bara vindparken som en tillfällig lösning? Och vad skulle då ersättningen vara?
 
Detta kan inte ha skett utan samebyn’s medverkan. Med det sagt så är det nog svårt att få ett homogent motstånd för varken den ena eller andra sidan. Man får säkert avkastning från detta. Skulle tro att många i området egentligen inte blivit tillfrågad. Tittar man på lagstiftning idag så finns tex minoritetslagen i förvaltningskommuner. Detta gäller för ex meiänkieli & samer. Kan kanske vara användbart i andra fall

Ja antagligen. Om det är så från samebyns sida, att de går att köpa dem, så är det högst beklagligt. Skulle vara intressant att veta. Då är hotet mot rennäringen högst selektivt tydligen.
 
Så mycket är dock klart att minst 500 miljoner kronor utgår i statligt stöd och bidrag till samisk verksamhet. Av dessa 500 är cirka 300 miljoner kronor stöd och bidrag till renskötseln och näringen och med detta lämnar jag denna tråd!
Klokt beslut. Dina argument är slut. Då bör man dra sig tillbaka - annars blir det lätt svammel.
 
På webbsidan läser jag: "20-25 år är den beräknade drifttiden. Därefter demonteras verken och området återställs."
Liknande saker står säkert ifråga om andra kraftprojekt. Detta förbryllar mig. Vem tror att behovet av (vindkrafts)el skulle ha minskat så mycket att man kan återställa området? Ser man bara vindparken som en tillfällig lösning? Och vad skulle då ersättningen vara?
Ja, man börjar ju tro på att dom som säger att vindkraften är en parentes i elproduktionens historia har rätt. I så fall en mycket otrevlig parentes!
 
Varför då? Vinden blåser ju alltid ! Det är väl bara att byta slitna delar lite nu och då, och om ett blad ramlar av ute i vildmarken så är det ingen fara...

Om 2000 år så är kanske dom som överlevt tills dess Samer igen.
 
Varför då? Vinden blåser ju alltid ! Det är väl bara att byta slitna delar lite nu och då, och om ett blad ramlar av ute i vildmarken så är det ingen fara...

Om 2000 år så är kanske dom som överlevt tills dess Samer igen.
Du ställer en fråga som skapar en ny fråga.
Varför har man förberett en avveckling om man tänkt använda utrustningen för alltid?
(Kanske tror man inte själv att det här är en "slutgiltig" lösning.)
 
Och vad tycker ni om att dessa industrimarker finns precis bredvid era fiskevatten, bredvid era älvar, bredvid era skogshöjder och uppe i fjällen. Sverige som den nation som sägs ha Europas sista ”vildmark” och Ni här på en sida där friluftsintresset borde förena oss. Är det kanske så att det här naturintresset är begränsat? Vissa kanske tycker att priset för klimatfrågan är just vindkraft, (något jag starkt betvivlar) men ok varför måste just landsbygden och Norrland betala priset ? Varför inte i städer och speciellt stora städer i söder där det påstås att elen behövs. Varför inte i Stockholm där all politisk syn utgår ifrån? Nej, jag och vi som värnar miljö och natur säljer inte vår själ till en ekonomiskt vinsthungrig industrilobby.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.