I spåren av Girjasdomen: Fler samebyar kräver samma rätt

[
Och vad tycker ni om att dessa industrimarker finns precis bredvid era fiskevatten, bredvid era älvar, bredvid era skogshöjder och uppe i fjällen. Sverige som den nation som sägs ha Europas sista ”vildmark” och Ni här på en sida där friluftsintresset borde förena oss. Är det kanske så att det här naturintresset är begränsat? Vissa kanske tycker att priset för klimatfrågan är just vindkraft, (något jag starkt betvivlar) men ok varför måste just landsbygden och Norrland betala priset ? Varför inte i städer och speciellt stora städer i söder där det påstås att elen behövs. Varför inte i Stockholm där all politisk syn utgår ifrån? Nej, jag och vi som värnar miljö och natur säljer inte vår själ till en ekonomiskt vinsthungrig industrilobby.

Det tycker jag illa om. I min region levererar vi enorma vinster till statskassan och väldigt lite kommer tillbaka till befolkningarna som gjort det möjligt. Flytta på er vi ska ha detta. Vi har fäder som lämnat sin hälsa kroppsdelar och ibland sitt liv i dessa industrier. Sedan se det forsla ut till gud vet vad. Hela tiden är det naturen & befolkningarna som ska stå tillbaka. Less & jävligt uppgiven inför mycket
 
Och vad tycker ni om att dessa industrimarker finns precis bredvid era fiskevatten, bredvid era älvar, bredvid era skogshöjder och uppe i fjällen. Sverige som den nation som sägs ha Europas sista ”vildmark” och Ni här på en sida där friluftsintresset borde förena oss. Är det kanske så att det här naturintresset är begränsat? Vissa kanske tycker att priset för klimatfrågan är just vindkraft, (något jag starkt betvivlar) men ok varför måste just landsbygden och Norrland betala priset ? Varför inte i städer och speciellt stora städer i söder där det påstås att elen behövs. Varför inte i Stockholm där all politisk syn utgår ifrån? Nej, jag och vi som värnar miljö och natur säljer inte vår själ till en ekonomiskt vinsthungrig industrilobby.

Det är bara att dom bygger en stor vindkraftspark söder om Dalälvens mynning i Östersjön o ända upp till norska gränsen i Bohuslän för där passar dom bäst.
 
Och vad tycker ni om att dessa industrimarker finns precis bredvid era fiskevatten, bredvid era älvar, bredvid era skogshöjder och uppe i fjällen. Sverige som den nation som sägs ha Europas sista ”vildmark” och Ni här på en sida där friluftsintresset borde förena oss.
Friluftsintresset borde förena oss här, verkligen. Omsorgen om naturen likaså. Visserligen har människans strävan efter överlevnad och välstånd alltid påverkat naturen men det måste finnas gränser. Det vi ser är en "uppskruvad" situation där vi tvingas göra än det ena än det andra. Klimathotet tvingar nu fram mer elproduktion (vindkraften ska tydligen ordna det). Elteknologin tvingar i sin tur fram ökad gruvdrift (och då tänker jag inte främst på järn). Det kommer ändå inte räcka, fler steg kommer bli nödvändiga. Exakt vilka vet jag inte, men de kommer. Eller går det möjligen att undvika?

Sedan tycker jag som skåning att om nu vindkraftverk ska sättas upp så finns det bättre ställen än i fjällen. Havet exempelvis. Sedan är inte Skåne förskonat från sådant som t ex gruvdrift om någon trodde det. Gruvföretag gör upp planer och lokalbefolkningen protesterar. Att tillåta något innebär inte att det är slut sedan och att resten få vara ifred. Detta är ett race som hotar att inte ta slut förrän... vi gjort slut på allt.
 
Det tycker jag illa om. I min region levererar vi enorma vinster till statskassan och väldigt lite kommer tillbaka till befolkningarna som gjort det möjligt. Flytta på er vi ska ha detta. Vi har fäder som lämnat sin hälsa kroppsdelar och ibland sitt liv i dessa industrier.
För mig som inte upplevt det i min släkt eller i verkligheten har jag svårt att föreställa mig omfattningen. Men jag ser detta som en skam för Sverige.
 
Vem vill leva som på 1800-talet? På en fattig bondgård med potatis, kor och höns. Sverige har ändå ett väldigt bra läge med mkt natur och vildmark, många sjöar & åar/älvar. Väldigt mkt bättre än dom flesta delar av Europa.

Edit. Eller renskötsel utan helikopter, fyrhjuling och skoter? Så tänk på det innan ni klagar på vad som behövs för det moderna samhället.
 
Senast ändrad:
Vem vill leva som på 1800-talet? På en fattig bondgård med potatis, kor och höns. Sverige har ändå ett väldigt bra läge med mkt natur och vildmark, många sjöar & åar/älvar. Väldigt mkt bättre än dom flesta delar av Europa.
Alternativet är inte 1800-talet men rent principiellt är din fråga viktig. Hur ska en acceptabel balans mellan brukande och bevarande se ut? Det är den svåra frågan som jag tror vi människor - alla människor - förr eller senare måste ställa oss.
Vad gäller Sveriges naturresurser (som helt riktigt är stora) så tror jag Europa förväntar sig att vi i framtiden kommer leverera sådant som de själva inte har så mycket av. Det gör vi redan med till exempel järn.
 
Sällan man ser en Miljöpartist i häst och vagn på väg till jobbet nuförtiden.

OrsaksAnalys gjord hemma på drängkammaren:

1. Dom lever inte som dom lär ?

2, Dom kanske inte jobbar ?

3. En kombination av ovanstående ?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.