Kommer det nya förslaget påverka även dom som är uppe och vandrar i fjällvärlden?

Problemet med den här diskussionen är att den spretar åt många håll och att mycket tenderar att dras till sin spets.
Jag bodde 2016 till 2021 i Jokkmokk efter att ha jobbat i huvudstaden några år. Jag kan inte nog betona den värme och öppenhjärtlighet som jag möttes av från många samer. Jag har lärt känna många som nu är vänner, både renskötare och andra med "vanliga" jobb; som jobbar inom besöksnäring, eller är duktiga entreprenörer på olika sätt. Jag har varit med på sarvslakt i Guorbak, fått ovärderliga tips på fiskevatten, cykelvägar, lägerplatser osv. Jag känner därför inte igen mig riktigt i mycket av det som skrivs i tråden.

Som en parentes (och kommentar till Nermander om döva) när det gäller språket så tillhör jag själv den första generation i min släkt på fädernet som har svenska som modersmål. Min far växte upp med tornedalsfinska och min farfar pratade bara svenska hjälpligt. Jag kan fortfarande tänka att många berättelser gick förlorade för mig som barn när jag inte förstod när de äldre pratade och diskuterade på den karakteristiskt måleriska tornedalsfinska språkmelodin. Så det språkdelen gäller ju som sagt inte bara samerna.

När det gäller rennäringen så är den inte att betrakta som vilken näring som helst. Den är oerhört central i den samiska kulturen, det är en kulturbärare som är en viktig del i det som är att betrakta som samiskt - renägare eller ej. Den är central i den lokala matkulturen, i den traditionella slöjden - duodji, i berättelserna, jojkerna och konsten. Förhållandet till renen i den samiska kulturen har ringar på vattnet som går betydligt vidare ut i kulturen på ett helt annat sätt än andra näringar. Det är också ett av fundamenten som UNESCO har som grund för världsarvet Laponia (och på det sättet är det relativt unikt då det bygger både på natur- och kulturvärden).

För de flesta samer är det inte besöksnäringen som är ett stort hot utan mer arealhotande verksamheter - vindkraft, gruvor, kalhyggen, en vattenkraft som i allt högre grad reglerar vilket ger upphov till osäkra isar. Ibland uppstår dock konflikter med besöksnäring - det kan handla om hundspannsföretag som har verksamhet där renar just då befinner sig, införande av förbudsområden för skoter under kalvningstid som ibland ger upphov till lokalt gnissel, det som är på gång just nu - leavas som vill avlysa hela sitt område för helikopterskidåkning i vår osv. Allt som oftast funkar det mesta rätt smidigt och många samer är också duktiga besöksnäringsentreprenörer och lokala företag som jokkmokkguiderna har bra kontakt med de samebyar på vars områden de bedriver verksamhet.

Att dra till med stora släggan och argumentera för att rennäringen ska bära sina egna kostnader som andra näringar (fastän så sker ju heller inte; det finns ju massor med stöd/bidrag osv för andra näringar också) känns lite naivt. Och inte så fruktbart i grundfrågan heller, för det kommer ju knappast ske. På den ekonomiska plussidan bör man ju också ha i baktanke att samisk kultur är en av de absolut viktigaste reseanledningarna till vår nordliga besöksregion - fjällvandring i all ära, men det är en väldigt liten del av besöksnäringen i stort.

Grundfrågan är ju dock relevant och intressant och i de juridiska kommentarer jag läst angående Girjasdomen så har man varit tydlig med att det gällde just i det fallet och att det inte juridiskt gick att översätta rakt av till hela fjällkedjan. Det finns ju exempelvis områden med ättlingar till tvångsförflyttade samer där andra skulle kunna hävda att man har haft en längre koppling till området. Därför blir det intressant att se vad den här kommittén kommer fram till. Jag är inte negativ till lokal förvaltning; tvärtom jag skulle vilja se det i högre grad - om det också leder till ökad grad av lokal ekonomisk hållbarhet; det ser man inte minst i fiskevärlden; kan man sätta en prislapp på fiskeupplevelsen som skapar en lokal ekonomi så ökar incitamentet att behålla fisken i vattnet, snarare än att näta upp den.

Som flugfiskare tycker jag inte det varit bra tidigare heller. Jag tycker inte det är hållbart att kunna köpa "Kirunakortet" för en spotstyver och kunna fiska i princip helt fritt i ett område stort som dubbla Belgien. När ryktet har gått om att ett vatten är bra så ska "alla" dit och när trycket blivit för högt så drar länsstyrelsen i nödbromsen och kvoterar - så gick det med rödingfisket i Välijokk, med harren i Pirttemysjokken, med öringen i Terttojokken. Kvoteringen innebär i princip att man "stänger" vattnet och det blir ett nästa omöjligt lotteri om man vill fiska där. Jag hade hellre sett en tydligare differentiering där fiske i trofévatten är dyrare och har extremt stränga uttagsregler, medan man i vattendrag som inte är lika känsliga kan ha en annan prislapp. Helst bör också intäkterna i högre grad stanna lokalt för att öka bevarandeincitamentet. På det sättet hade man kunna reglera ner besöks/fisketrycket och samtidigt skapa lokala intäkter.
 
Det finns ju exempelvis områden med ättlingar till tvångsförflyttade samer där andra skulle kunna hävda att man har haft en längre koppling till området.

Ja det där anknyter nåt jag brukar reflektera över när markägare är gnälliga om att de inte får göra vad de vill med sin mark. Hur fick de marken? Visst, de kanske köpte den, men hur fick den föregående ägaren marken? Nån gång bak i historien måste det varit nån som "la beslag" på mark som tillhörde alla.

Men om vi nu tittar på samerna, är det aldrig några konflikter mellan olika samebyar om betesmarker? Det var ju antagligen sånt som ledde till att man långt bak i historien började se mark som "sin". Man hade en granne som också ville använda samma mark och bestämde sig för att sätta en gräns. I början försvarades gränsen antagligen med våld, idag försvaras markgränserna främst via domstolar. Men även via krig.
 
Ja det där anknyter nåt jag brukar reflektera över när markägare är gnälliga om att de inte får göra vad de vill med sin mark. Hur fick de marken? Visst, de kanske köpte den, men hur fick den föregående ägaren marken? Nån gång bak i historien måste det varit nån som "la beslag" på mark som tillhörde alla.
Det där med hur marken blev ägd var en process. Länge hade det med furstemakt att göra. När kronan började beskatta områden så innebar det att de som betalade skatt också hade rätt till marken de levde på, men det var inget ägande som vi ser det idag. Samernas områden kallade lappskatteland utan att de ägde marken. Ändå var deras rättigheter fortfarande starka. På 1800-talet började andra rättigheter till mark delas ut, exempelvis till nybyggande bönder (detta kunde staten göra, eftersom de hävdade att all mark utanför t ex en by eller gård tillhörde staten). Sådana utdelade rättigheter kallades inrymningar och det skedde också i lappskattelanden, dvs det blev områden och pusselbitar på samernas marker där andra hade rättigheterna.

Lennart Lundmark skriver i boken Stulet land: "Det skedde genom en administrativ förrättning som kallas avvittring. Lite förenklat kan man beskriva avvittringen i Norrland så att kronan först förklarade att den ägde all mark utom gårdstomten och den odlade jorden. Sedan delade den ut jorden till bönder och nybyggare. Till dessa marker fick de en obestridlig äganderätt enligt de nya principerna. På ett lappskatteland hade de flesta samer ett fast viste med träkåtor och mjölkningsvallar, men det räknades inte som "gårdstomt"."

På detta sätt bröts samernas områden upp och stora delar blev alltså privat mark. Samerna hade mycket liten möjlighet att påverka detta, de fick leva på den statliga mark som blev över. I vissa områden var detta för lite att försörja sig på så man fick försöka kompensera samerna på olika sätt.

Och äganderätt till någon del av den mark man bodde och levde på fick samerna aldrig, varken då eller senare. (Ville en same äga mark fick denne bli bonde eller nybyggare, men jag tror att man då förlorade rätten till renskötsel.)

I mitten av 1800-talet visade det sig dessutom att skog hade fått ett värde i och med sågverksindustrin. Under förevändning att odla till ett nybygge så kunde många få värdefull skogsmark av staten genom avvittringen. Här lurades för övrigt många skogsägare att sälja skog billigt till stora skogsbolag. Återigen kom samerna och renskötseln i kläm eftersom skogen var vinterbetesland. Innan hade skogen fungerat som allmän mark, nu blev den privat. Med konflikter med nybyggare och skogsägare som följd.

Mycket mer finns att säga om historien, och andra kan den bättre än jag (rätta gärna om du finner något fel). Men förhoppningsvis ger detta ändå en enkel bild av vad som skedde.
 
Det där med hur marken blev ägd var en process. Länge hade det med furstemakt att göra. När kronan började beskatta områden så innebar det att de som betalade skatt också hade rätt till marken de levde på, men det var inget ägande som vi ser det idag. Samernas områden kallade lappskatteland utan att de ägde marken. Ändå var deras rättigheter fortfarande starka. På 1800-talet började andra rättigheter till mark delas ut, exempelvis till nybyggande bönder (detta kunde staten göra, eftersom de hävdade att all mark utanför t ex en by eller gård tillhörde staten). Sådana utdelade rättigheter kallades inrymningar och det skedde också i lappskattelanden, dvs det blev områden och pusselbitar på samernas marker där andra hade rättigheterna.

Lennart Lundmark skriver i boken Stulet land: "Det skedde genom en administrativ förrättning som kallas avvittring. Lite förenklat kan man beskriva avvittringen i Norrland så att kronan först förklarade att den ägde all mark utom gårdstomten och den odlade jorden. Sedan delade den ut jorden till bönder och nybyggare. Till dessa marker fick de en obestridlig äganderätt enligt de nya principerna. På ett lappskatteland hade de flesta samer ett fast viste med träkåtor och mjölkningsvallar, men det räknades inte som "gårdstomt"."

På detta sätt bröts samernas områden upp och stora delar blev alltså privat mark. Samerna hade mycket liten möjlighet att påverka detta, de fick leva på den statliga mark som blev över. I vissa områden var detta för lite att försörja sig på så man fick försöka kompensera samerna på olika sätt.

Och äganderätt till någon del av den mark man bodde och levde på fick samerna aldrig, varken då eller senare. (Ville en same äga mark fick denne bli bonde eller nybyggare, men jag tror att man då förlorade rätten till renskötsel.)

I mitten av 1800-talet visade det sig dessutom att skog hade fått ett värde i och med sågverksindustrin. Under förevändning att odla till ett nybygge så kunde många få värdefull skogsmark av staten genom avvittringen. Här lurades för övrigt många skogsägare att sälja skog billigt till stora skogsbolag. Återigen kom samerna och renskötseln i kläm eftersom skogen var vinterbetesland. Innan hade skogen fungerat som allmän mark, nu blev den privat. Med konflikter med nybyggare och skogsägare som följd.

Mycket mer finns att säga om historien, och andra kan den bättre än jag (rätta gärna om du finner något fel). Men förhoppningsvis ger detta ändå en enkel bild av vad som skedde.
Kolonialiseringen av Norrland med bofasta skedde i perioder. Under medeltiden slog sig de första bofasta bönderna och handelsmännen ner längs kusterns och upp längs älvdalarna. De första nybyggarna till Norrlands inland kom under 16- och 1700-talen. ”I Norrland hafva vi ett nytt Indien”, sa Axel Oxenstierna i mitten av 1600-talet. Man lockade med skattefrihet i upp till 30 år, befriande från krigstjänstgöring och fria jakt- och fiskerättigheter. Det var dock under de svåra åren med svält och fattigdom efter befolkningsökningen på 1800-talet, som du nämner, när det verkligen tog fart. Det var dock den sämsta marken som i princip ansågs som obrukbar som delades ut. Men levde på jakt och fiske och ytterst småskaligt jordbruk och dessa nybyggare var de som drabbades hårdast under de återkommande svältåren på 1800-talet, med tiotusentals döda.

Att det kallades för lappskatt hade inget i sig med samer att göra. Ursprungligen benämndes alla bosatta i Lappland som lapppar. I de första skatteböckerna var såväl finnnar som samer och svenskar - lappar. Skatten bestod av pälsverk och annat som kunde tas ur skogen. Det var först vid sekelskiftet 1900 som man slutade ta ut lappskatt av bofasta.

När avvittringen tog fart blev det inte länge tillåtet att slå sig ner på statlig mark som nybyggare. Alla de fattiga som inte redan hade mark att bruka förvisades blev egendomslösa. Så småningom blev läget så svårt för dessa människor att man som en nödlösning upprättade det så kallade kronotorpen. Det blev den sista kolonialiseringsvågen i Norrland.

Personligen anser jag att dessa fattiga, hårt arbetande människor vars enda hopp om överlevnad och framtid utgjordes av att man fick en liten bit obruten bit jord att leva av, inte ska anses som mindre berättigade till historien och till jorden de brukade. Att kalla det stulen jord är nedlåtande mot dessa människor. Ingen ”ägde” jorden innan eftersom det aldrig fanns några gränser utmätta. Man nyttjade skog och mark gränslöst eftersom de som levde i området innan kolonialiseringen, samer eller inte, var nomader.

Slutligen, min stilla undran är: andra människor som levde av jakt och fiske i Norrland, innan kolonialiseringen med bofasta och som inte var samer, stals deras land också när staten ritade om gränser och inkluderade området i konungariket?
 
Senast ändrad:
Ja det där anknyter nåt jag brukar reflektera över när markägare är gnälliga om att de inte får göra vad de vill med sin mark. Hur fick de marken? Visst, de kanske köpte den, men hur fick den föregående ägaren marken? Nån gång bak i historien måste det varit nån som "la beslag" på mark som tillhörde alla.

Intressanta tankar.
Tittar vi långt tillbaka i tiden var det Alfahanen som gjorde anspråk på marken/reviret.
Frågan är var man ska sätta gränsen till ägande och nyttjanderätt där kontrakt saknas.

Man kan ju tex inte hävda ägande/nyttjanderätt även om man kan påvisa en lång obruten kedja generationer yrkesfiskare vid kusten, varför ska detta bara gälla vissa utvalda yrkesgrupper ?
Eller måste man kunna påvisa att det är i kombination med att man har förfäder som blivit illa behandlade av staten som är nyckeln ?

Vi är nog rätt många som har släktingar som fått mark beslagtagen mot vilja på ett eller annat sätt om vi går tillbaka i historien, vilka rättigheter och möjligheter har vi att få tillbaka nyttjanderätten på dessa ?

Det kommer att bli spännande att se hur det påverkar fjällvandraropinion om Handöl sameby kräver störningsfria marker kring tex Sylarna, jag gissar att man inte kommer att vakna och inse vad det innebär förens det är försent.
 
Senast ändrad:
Personligen anser jag att dessa fattiga, hårt arbetande människor vars enda hopp om överlevnad och framtid utgjordes av att man fick en liten bit obruten bit jord att leva av, inte ska anses som mindre berättigade till historien och till jorden de brukade. Att kalla det stulen jord är nedlåtande mot dessa människor. Ingen ”ägde” jorden innan eftersom det aldrig fanns några gränser utmätta. Man nyttjade skog och mark gränslöst eftersom de som levde i området innan kolonialiseringen, samer eller inte, var nomader.

Slutligen, min stilla undran är: andra människor som levde av jakt och fiske i Norrland, innan kolonialiseringen med bofasta och som inte var samer, stals deras land också när staten ritade om gränser och inkluderade området i konungariket?
Lennart Lundmark, som är historiker, har i den där boken fokuserat på samerna. Stölden, menar han, begicks av staten, inte av de andra människorna som levde där. Du har säkert väldigt rätt när du framhåller att fattigdomen var stor bland alla och att villkoren för försörjning var svåra. Hur mycket kraft den historiska forskningen har ägnat åt dessa människor, även de som inte var samer, vet jag inte. Sedan är frågan när det gäller jakt och fiske. Detta var ett nödvändigt komplement för de flesta som bodde i lappmarkerna, både samer och nybyggare/bönder. Fanns det utöver dessa grupper (och jag tänker då på 1700- och 1800-talen) fler grupper som levde och verkade där, och som inte kan hänföras till någon av dessa?
 
Som flugfiskare tycker jag inte det varit bra tidigare heller. Jag tycker inte det är hållbart att kunna köpa "Kirunakortet" för en spotstyver och kunna fiska i princip helt fritt i ett område stort som dubbla Belgien. När ryktet har gått om att ett vatten är bra så ska "alla" dit och när trycket blivit för högt så drar länsstyrelsen i nödbromsen och kvoterar - så gick det med rödingfisket i Välijokk, med harren i Pirttemysjokken, med öringen i Terttojokken. Kvoteringen innebär i princip att man "stänger" vattnet och det blir ett nästa omöjligt lotteri om man vill fiska där. Jag hade hellre sett en tydligare differentiering där fiske i trofévatten är dyrare och har extremt stränga uttagsregler, medan man i vattendrag som inte är lika känsliga kan ha en annan prislapp. Helst bör också intäkterna i högre grad stanna lokalt för att öka bevarandeincitamentet. På det sättet hade man kunna reglera ner besöks/fisketrycket och samtidigt skapa lokala intäkter.

Jag håller med dig som den aktiva fjällfiskare jag är.
Kloka ord.
Jag skulle kunna se en "lokal" förvaltning om den bedrivs på seriösa grunder. Jag har inga problem med det.

Men problematiken är ju hur det skulle bli?
Vi ser ju hur Girjas sameby som fått chansen att förvalta detta hanterar det.
Man stänger ute alla förutom norrbottningar från fiske och jakt!

De vatten som tidigare kvoterats på grund av biologiska skäl, problematik med nedskräpning osv av länsstyrelsen, som varje år utreder och bestämmer vad som ska gälla för kommande år sköts nu med samebyns goda vilja som verkligen inte bygger på biologiska grunder.

Du nämner Tertojokk, en jokk jag fiskat en del i när den var kvoterad. Den är kvoterad på grund av att den är liten och känslig och har en fin stam av storvuxen öring. Det är en viktig lekplats för Kaitumälvens vandringsöringar. Det i kombination av hårt fisketryck främst på senare delen av säsongen gjorde det väl motiverat även om kvoterat är lite trist, med lotteri men...
30 fiskare per år hade under LST:s kvotering tillstånd att fiska 3 dagar, dvs 90 fiskedygn. Jag har tidigare på de 4 gånger jag fiskat där aldrig träffat någon annan fiskare längs Terto, vilket är ganska naturligt om man tänker på att de flesta som åker dit är 2-4 st så det är kanske 10 sällskap som fiskar 3 dygn typ? Slåp ut det på 2 månader så....
Jag får dock inte fiska där numera då min fastighet ligger ca 6 km från norrbottengränsen, men kamraterna åkte utan mig när Girjas tog över då dom bor på rätt sida av gränsen.
Dom träffade 21 personer på de 3 dagar dom fiskade där på en liten sträcka av jokken! Antingen hade dom extremt otur, eller så ser Girjas annorlunda på fisketrycket i Terto och hur den kvoteras?

För att ytterligare krångla till detta, så förstår jag Girjas reglering av området till stor del, det var för mycket folk på många ställen, men hur det skett tycker jag både är tjurskalligt och oseriöst.
För ska Samebyarna få förvaltningen måste den regleras noga HUR dom förvaltar detta, för Girjasexemplet visar att det annars blir bollibompa. Det måste ju skötas på seriösa grunder!
Det finns samebyar vars ledning jag oroar mig för mer än Girjas faktiskt, även om de flesta samebyar jag har känningar i har ganska sunda värderingar, och inte har att stänga ute turister som prio ett, utan mer ser till sakfrågan.
Just sakfrågan, historik, är givetvis intressant, men det får andra som är insatta diskutera, jag läser dock debatten med intresse! Men det jag är intresserad av och fokuserar på är snarare hur förvaltningen av vatten och natur i vår underbara fjällvärld sköts.

Att hela denna fråga är känsligt och väcker debatt och olika åsikter tycker jag är sunt, Att vandra, fiska eller jaga i fjällen är ju något som är en oerhört stor del i mångas liv!
 
Ja om Girjas inte säljer licenser till folk utanför Norrbotten så borde folk utanför Norrbotten inte sälja livsmedel & varor till medlemmar i Girjas.
 
Ursprungsinlägget om att begränsning av vissa aktiviteter (jakt och fiske) skulle medföra risk för gränser av andra aktiviteter (vandring), är ett resonemang jag anser är rent nonsens. Skulle till och med sträcka mig så långt som att säga att det är hets......

Testa samma resonemang i ett vidgatcsammanhang. Om heliskiing begränsas så kommer vandring begränsas. Om vi inte får bygga fler trappor och via ferrator på fjällen så kommer vandring begränsas. Om vi inte får bygga motorvägar på fjället så kommer vi inte få vandra..

Antar att ni ser idiotin i resonemanget. Ursprungsinlägget är bara rent nonsens som är gjort för att hetsa på helt påhittade grunder. Det är min bild.
 
Fanns det utöver dessa grupper (och jag tänker då på 1700- och 1800-talen) fler grupper som levde och verkade där, och som inte kan hänföras till någon av dessa?

Det beror ju lite på hur du avgränsar områdena. Tornedalen har ju en kulturell kontinuitet som åtminstone sträcker sig till tidig medeltid och troligen ännu tidigare. Längre västerut fanns ju Hålogaland som även omfattade delar av nuvarande svenska Lappland. Ett av de (det?) största vikingatida långhusen har rekonstruerats på Lofoten (Lofotr vikingamuseum) och bosättningar anlades troligen avsevärt tidigare än vikingatiden (under de första århundradena e.Kr). Ottar från Hålogaland är ju f ö en av få historiska källor som också omnämner samer och att de tämjde och höll renar (890-900-talet). Bland tidigare källor finns Tacitus verk Germania, men osäkerheten om faktiska förhållanden är nog stor.

De här förhållandena komplicerar också bilden; det går inte att beskriva som kolonisationen av Nordamerika där man nästan kan sätta direkta årtal för när Européerna anländer och börjar kolonisera kontinenten. Nordkalotten har varit bebodd under väldigt lång tid och någon gång har den samiska kulturen uppstått. Men de folk som vandrade in söderifrån och österifrån när inlandsisen drog sig tillbaka var ju kulturellt sett varken samer eller svenskar. Troligen har det också funnits en hel del kommunikation i öst-västligt led, några av de tidigaste beläggen för järnframställning i Sverige har ursprung i nuvarande Norrbotten.

Jag tycker egentligen inte att frågan om "vem som var först" är så intressant, det riskerar att landa i etnonationalism. Däremot kan man konstatera att samisk kultur har en lång kontinuitet i området; exakt hur förhållandena såg ut i förhistorisk tid kommer vi aldrig helt få veta pga källbrist, men att det bott andra folk på nordkalotten under förhistorisk tid (innan 1050) finns ju säkra belägg för. Det man också kan konstatera är att den svenska staten (egentligen sedan Gustav Vasa) sökt att ta kontroll över hela riket, något som ytterligare förstärktes under 1800- och 1900-talets politik. Som också utgör grund för en stor del av problematiken.
 
Jag håller med dig som den aktiva fjällfiskare jag är.
Kloka ord.
Jag skulle kunna se en "lokal" förvaltning om den bedrivs på seriösa grunder. Jag har inga problem med det.

Men problematiken är ju hur det skulle bli?
Vi ser ju hur Girjas sameby som fått chansen att förvalta detta hanterar det.
Man stänger ute alla förutom norrbottningar från fiske och jakt!

De vatten som tidigare kvoterats på grund av biologiska skäl, problematik med nedskräpning osv av länsstyrelsen, som varje år utreder och bestämmer vad som ska gälla för kommande år sköts nu med samebyns goda vilja som verkligen inte bygger på biologiska grunder.

Du nämner Tertojokk, en jokk jag fiskat en del i när den var kvoterad. Den är kvoterad på grund av att den är liten och känslig och har en fin stam av storvuxen öring. Det är en viktig lekplats för Kaitumälvens vandringsöringar. Det i kombination av hårt fisketryck främst på senare delen av säsongen gjorde det väl motiverat även om kvoterat är lite trist, med lotteri men...
30 fiskare per år hade under LST:s kvotering tillstånd att fiska 3 dagar, dvs 90 fiskedygn. Jag har tidigare på de 4 gånger jag fiskat där aldrig träffat någon annan fiskare längs Terto, vilket är ganska naturligt om man tänker på att de flesta som åker dit är 2-4 st så det är kanske 10 sällskap som fiskar 3 dygn typ? Slåp ut det på 2 månader så....
Jag får dock inte fiska där numera då min fastighet ligger ca 6 km från norrbottengränsen, men kamraterna åkte utan mig när Girjas tog över då dom bor på rätt sida av gränsen.
Dom träffade 21 personer på de 3 dagar dom fiskade där på en liten sträcka av jokken! Antingen hade dom extremt otur, eller så ser Girjas annorlunda på fisketrycket i Terto och hur den kvoteras?

För att ytterligare krångla till detta, så förstår jag Girjas reglering av området till stor del, det var för mycket folk på många ställen, men hur det skett tycker jag både är tjurskalligt och oseriöst.
För ska Samebyarna få förvaltningen måste den regleras noga HUR dom förvaltar detta, för Girjasexemplet visar att det annars blir bollibompa. Det måste ju skötas på seriösa grunder!
Det finns samebyar vars ledning jag oroar mig för mer än Girjas faktiskt, även om de flesta samebyar jag har känningar i har ganska sunda värderingar, och inte har att stänga ute turister som prio ett, utan mer ser till sakfrågan.
Just sakfrågan, historik, är givetvis intressant, men det får andra som är insatta diskutera, jag läser dock debatten med intresse! Men det jag är intresserad av och fokuserar på är snarare hur förvaltningen av vatten och natur i vår underbara fjällvärld sköts.

Att hela denna fråga är känsligt och väcker debatt och olika åsikter tycker jag är sunt, Att vandra, fiska eller jaga i fjällen är ju något som är en oerhört stor del i mångas liv!

Instämmer i det du skriver. Tänkte på det men orkade inte skriva mer i ett redan långt inlägg. Jag är inte så glad i hur Girjas förvaltat fisket och jag tycker att en lokal förvaltning måste följa vissa riktlinjer.
 
Ja det där anknyter nåt jag brukar reflektera över när markägare är gnälliga om att de inte får göra vad de vill med sin mark. Hur fick de marken? Visst, de kanske köpte den, men hur fick den föregående ägaren marken? Nån gång bak i historien måste det varit nån som "la beslag" på mark som tillhörde alla.

Men om vi nu tittar på samerna, är det aldrig några konflikter mellan olika samebyar om betesmarker? Det var ju antagligen sånt som ledde till att man långt bak i historien började se mark som "sin". Man hade en granne som också ville använda samma mark och bestämde sig för att sätta en gräns. I början försvarades gränsen antagligen med våld, idag försvaras markgränserna främst via domstolar. Men även via krig.

Jodå, det finns konflikter bland annat mellan Vapstens lappby och Vapstens sameby där de senare är ättlingar till, från Karesuando, tvångsförflyttade samer. Det saknas inte andra konflikter inom den samiska diasporan heller.

(Elin Anna Labbas bok Herrarna Satte oss hit är f ö intressant på ämnet tvångsförflyttningar)

Själva begreppet sameby är ju sedan också ett administrativt begrepp som infördes i samband med 1886 års renbeteslag; en juridisk benämning på de som för bedriva renskötsel.

 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.