Kommer det nya förslaget påverka även dom som är uppe och vandrar i fjällvärlden?

Utredning överväger ge alla samebyar ensamrätt att upplåta jakten i fjällen
Renmarkskommittén ska följa principerna i Girjasdomen. En dom som gav Girjas sameby ensamrätt att upplåta jakten och fisket inom sitt byområde. Nu pekar mycket på att utredningens ordförande Eric M Runesson kommer föreslå att samma princip ska gälla för all statlig mark ovan odlingsgränsen. Dessutom pekas flera olika handlingslinjer ut i en intern promemoria.

Läs mer på Svensk Jakts webupplaga
https://svenskjakt.se/start/nyhet/u...ebyar-ensamratt-att-upplata-jakten-i-fjallen/

Moderator: Låt gärna denna artikel vara kvar så får vi se hur diskussionen kommer igång. Jag anser att det kan komma att beröra många männskior.

[Ja, men klipp inte hela artiklar - av upphovsrättskäl /Moderator]
 
Senast redigerad av en moderator:
jag tycker att det skulle vara tråkigt för dom som vill vara uppe i fjällärlden och vandra om det även kommer att beröra vandrarna. Själv är jag stelopererad i v fotled så det blir inga vandrande i fjällen för min del.

Om man har läst hela domen från HD och vridigt och vänt på den så lät det som att HD gav en fingervisning om hur en framtida utredning skulle se ut och gå i samernas fördel i alla fall när det berör fisket och jakten.
Det är så jag tolkar domen och då har jag läst hela domen 2 gånger för att man skulle begripa hela domen.
 
Det känns dumt att spekulera och måla fan på väggen.

Visst, det skulle kunna bli så, om man hårdrar det och extrapolerar, att konflikterna mellan samebyarna och staten sprider sig från jakt och fiskerätter till andra verksamheter. Argumenten om urmiunnes hävd är ju lika giltiga även när det gåller gruvnäring, skogsbruk, kraftverk (vind eller vatten) och (mest intressant för utsidan) turism.

Men som sagt, jag tror inte att det är lönt att spekulera om saken.
 
Yep, olösligt problem bara baserat på tyckande och åsikter. Finns alltför många olika grupper av intressenter som är envisa och tycker olika, Samebyarna är bara en av dom.

Själv tycker jag att Girjasdomen är felaktig, och att läget innan dess bör fortsätta.
 
HeHe, var ju tvungen att google lite, hoppas det blev rätt. Kanske 4600 renägare i samebyarna. Och rennäringen får flera hundra mille i bidrag varje år, eftersom den har stora ekonomiska förluster. Och för att bevara den Samiska kulturen.
Alltid bra med lite fakta och perspektiv.
 
HeHe, var ju tvungen att google lite, hoppas det blev rätt. Kanske 4600 renägare i samebyarna. Och rennäringen får flera hundra mille i bidrag varje år, eftersom den har stora ekonomiska förluster. Och för att bevara den Samiska kulturen.
Alltid bra med lite fakta och perspektiv.

Om det är så pass stora ekonomiska förluster så kanske man borde göra nånting annat.
Känns ju knappast hållbart i längden...
 
Lämna gärna referens till storleken av stödet till rennäringen.

Allemansrätten borde försäkra vandrares möjligheter att nyttja vandringsleder? Men det pågår som ni vet en dispyt om uppbyggandet av bron över Handölan vid Storulvåns fjällstation.

Thure
 
Det är som vanligt ett informationskrig... Googla själv, det finns mkt info, jag hittade tex den här: https://data.riksdagen.se/fil/1F3FBFB7-2FA7-4FD6-AAEF-49994D13B2CD

Jo såklart, en ny bro vid Handölan är självklart en enormt stor katastrof för Renarna.... :cool: Men dom gånger jag fjällvandrat så har Renarna varit ganska coola och nyfikna, och gärna kommit på besök vid tältet, dom är inte så störda eller rädda. Samebyn i området är emot precis allt.
 
Det direkta stödet "Främjande av rennäringen" är på 114 MSEK. https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?rbid=20612

Som länkades ovan finns det ytterligare kostnader / stöd till rennäringen. Det är med andra ord inte fel att hävda att det rör sig om flera hundra miljoner kronor. Exakt hur mycket kan diskuteras.

Framtiden får utvisa hur det hela utvecklas. Min förhoppning är att alla få plats i fjällen även i framtiden -- även om en det finns diverse orosmoln för det förhoppningen.

Hade jag bott uppe i norr hade jag varit riktigt orolig över att inte kunna utnyttja mitt närområde för jakt, fiske och friluftsliv. Det finns tecken som tyder på att det kommer att bli svårare.
 
Allemansrätten borde försäkra vandrares möjligheter att nyttja vandringsleder? Men det pågår som ni vet en dispyt om uppbyggandet av bron över Handölan vid Storulvåns fjällstation.

Som jag skrev så är det bara dumt att spekulera och extrapolera. Men allemansrätten är ju ett påfund av den svenska centralmakten. Precis som den fria småviltsjakten.
Så rent hypotetiskt skulle samebyarna mycket väl kunna hävda att allemansrätten inte gäller i Laponia. Eller för den delen ifrågasätta STF:s rätt att driva fjällstationer på koloniserad mark...

(Och nej, jag tror inte det kommer hända.)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...