Girjas sameby vinner i högsta domstolen - konsekvenser?

Jag råkar nu känna Svartos lite och deras åsikter är väl rätt nära verkligheten skulle jag tro.

Jag blev förvånad över den selektiva argumentationen och den mycket ensidiga rubriksättningen: "Dagens rennäring en gigantisk bluff". Detta är precis vad samekritiska personer vill läsa, och i kommentarsfältet applåderar många artikeln. Man förstår att en hel del som yttrar sig inte har så stor kunskap men att stämma in i den kritiska kören gör de gärna.

Nu förstår jag att insändarskribenten är same men inte renägande. Att från det perspektivet kritisera skillnader inom samekollektivet kan jag förstå. Men det gör mig djupt bekymrad när man sveper med sig den högröstade grupp av same- och renägarkritiska som finns runtom i vårt land. Där finns folk som inte vill samerna väl. Så upplever jag det hela från Skånes horisont.
 
Det är en vass ton i artikeln, jag förstår ilskan och frustrationen hos dom. Dom lever i vildmarken och hämmas av restriktioner hela tiden. Man har stridit mot staten utan framgång, man upplever sig orättvist behandlad av samebyn. Känslomässigt drivna? Ja visst , faktafel? Säkert något. Samebyarnas behandling av folk lämnar en del i övrigt att önska emellanåt och visst skjutsar man samer i famnen på just same fientliga människor. Trist men så ser det ut
 
Stallo ger en balanserad och klok kommentar kring frågan.

Det finns många som stödjer ”den samiska saken” men utan djupare insikt i frågan. Det vittnar de kommentarer som inte förstått att frågan om samer inte är helt enkelt. Man vill helt enkelt bara se frågan ur ett gott o ont perspektiv.

Tyvärr så är inte det så enkelt. När nu Svartos skriver en tuff debattartikel i DN så kliver hon på onda tår hos den allmänhet som vill se frågan ur ett enkelt perspektiv. Där samer är en ursprungsbefolkning som bedriver rennäring. Kort och gott. Inget mera.
Att samer av idag är en del av en ursprungsbefolkning, javisst. Men de kan vara kärnfysiker eller sameslöjdare utan renar. Då stökar det till det för vissa. De kan likt väl vara kärnfysiker i Uppsala med renar. Ännu stökigare blir det nu.

Min trevliga grannfamilj är renägande samer och jobbar inom hemtjänsten och industrin i en norrländsk stad långt från renhjorden. De brukar samlas vid renskiljningen men övrigt har de inte så mycket att göra i det praktiska arbetet.

Den som är intresserad av frågan behöver inte hamna in ett motståndarläger till de renägande samerna men den genuint intresserade sätter sig in i den komplexa situationen
Något ”tyck synd om” lyfter inte frågan.
 
Renskötsel

All forskning torde vara överens om att dagens renskötsel är en ganska ung företeelse jämfört med annan boskapsskötsel, jakt, fiske mm. Går vi tillbaka till 1600 talet så ägde Lappen ca10 renar per capita i de nordligaste skattlanden. Dom kunde användas som dragdjur mjölkas osv. Man levde av vildrens jakt, fiske, småskaligt jordbruk, samlade osv. Det var inte bara samer som levde så, det gjorde annan befolkning och dom har näringsförbud nu.

De flesta migrerade inte i den tårtbit som kallas sameby idag, det fans större renägare även på den tiden, dom hade ibland sitt vinterbete i ett av europas största barrskogs områden i trakten av Enare i nuvarande Finland. Dom flyttade dit där det fanns bete.

Det finns värderingar i Svartos artikel, när blir någonting fint, värdefullt, kultur osv. Det kanske inte måste vara äldre än 500år för att bli det. Svaret på det beror på vem man frågar. Personligen tycker jag det är väldigt fint att vara på kalvmärkning osv. Mäktigt att se renflockarna.

Det är också ett faktum att de allra flesta i samebyn inte lever av renskötsel. Man måste ha lite ren som kulturyttring eller för att behålla platsen i samebyn. Skulle det försvinna med den fallfärdiga rennäringslagen så skulle många avstå från att ha renar. För det är inte gratis.

Som sagt det behövs verkligen ett omtag i politiken en helhet
 
Från dagens Oddasat. Ca. 5.50 in i länken.
Nu börjar det koka i samebyarna för att det inte händer något från regeringens sida efter Girjasdomen.
https://www.svtplay.se/video/25178778/oddasat/oddasat-16-juni-17-30?start=auto

Det handlar om samebyarnas ”egendomsrätt” sägs det och vill inte att man blandar in övriga samer...

Den segervissheten som tycks finnas från de ekonomiska föreningarna kan förbytas i ett helt annat läge då de passande passiva politikerna tvingas ta i den heta potatisen.

Det är en hel nation av idag man har att ta hänsyn till. Det är de direkt berörda samerna utanför byarna med de renägande samerna. Ett renägande som bör belysas närmare då många renägande inte bor på orterna. Det handlar om en landsdels övriga befolkning och dess relation till jakt och fiske. Det handlar även om Sveriges övriga befolkning. Det handlar även om av den svenska statens historiska relation till övriga grupper som hävdar sina rättigheter.

Det synes mig som det är ett väl riskabelt spel där de renägande samerna inte nödvändigtvis kommer segrande ur. Tvärtom.
 
Lappar

https://sverigesradio.se/artikel/7496747

Här har vi en av orsakerna till Svarto’s ilska, en totalt oförsonlig företrädare för rennäringen som spräcker samisk enighet. Man ska inte blanda in andra samiska frågor än rennäringen i utredningen av ny RNL. Vi har rättsprocesser som visar att urminnes hävd gäller. Citat Samebyarna har väntat så länge, Samer utanför samebyarna har väntat sedan 1928. Man tror att markerna finns till för den svenska konstruktionen samebyn och bortser från alla samers hävdrätt. I Girjas domarna nämns att alla samer i området har upparbetat den samiska hävdrätten yxa för yxa klöv för klöv. Eller Vapsten där samer utanför samebyn har lika rätt som samebymedlemmar.

Samma människor som oftast pratar om rasism glömmer vad FN:s rasdiskriminerings kommitté CERD återkommande kritiserat svenska staten för. Ett hyckleri av stora mått och en syn som inte hör hemma här år 2020. Hoppas dessa människor inte kan påverka nya RNL.

Kommittén för avskaffande av rasdiskriminering
Slutsatser avseende Sveriges kombinerade 22:a och 23:e periodiska rapport*
Samers rättigheter
16. Kommittén är oroad över

a) att lagstiftningen inte till fullo garanterar rätten att på förhand lämna frivilligt och informerat samtycke, samtidigt som utvinningen av naturresurser och industri- och utvecklingsprojekt fortsätter,
b) att lagstiftningen inte är tillräcklig för att skydda samers rättigheter i deras traditionella landområden,
c) att vissa grupper samer som utövar olika verksamheter behandlas olika inför lagen,
d) återkommande rapporter om hatbrott mot och diskriminering av samer,
e) rapporter om att rovdjursförvaltningen från 2013, som bland annat handlar om att begränsa skadorna på ren, inte tillämpas konsekvent och att samiska renskötare har svårt att få ersättning för skada som orsakats av rovdjur (artikel 5).

https://sverigesradio.se/artikel/7496624

Här har vi nästa same som jag inte alls stödjer, namnet Lapp är nedlåtande och ska tas bort från ortsnamn. Jag tycker inte Lapp är nedlåtande fast det är en Svenskt fenomen, han vill bara skrota vissa koloniala fenomen inte alla tex samebyn. Lapp innebär också ett budskap om att samisk/lapps befolkning verkat i området. Vapstens Lappby tycker inte Lapp är kränkande, det tyckte heller inte den samiska författarinnan Sara Ranta-Rönnlund som skrev till exempel under åren 1971-78 fyra böcker på svenska med minnen från sin uppväxt som fjällsame i Laevas sameby, i vilka hon konsekvent använder benämningen lapp för att detta fortfarande levde kvar i det svenska sättet att tala.
 
Stallo skriver som vanligt intressant och ur egen erfarenhet.

Den (nästintill) lobby som driver samebyarnas intresse vill inte att frågan får en än högre nivå än av deras eget intresse är. Övriga samers intresse för man inte.

Som skrevs i DNs debattsida så är frågan komplex.
Mina trevliga renägande grannar som jobbar på industri och hemtjänst långt från samebyn har en mycket vettig syn på frågan. Att den är svår, inte enkel. Att det kan bli trista konflikter.

Jag är rädd för att det blir större motsättningar och konflikter om det här drivs till sin spets.

Vårt land är ett land av invandrade människor historiskt och i nutid. Själv har jag en blygsam bakgrund sedan mitten på 1600 talet. Vilken rätt har jag att ställa på vår nations gränser?

Allemansrätten skapar det utrymme jag utnyttjar och är en av dess främsta försvarare.
 
Ja intressant. Ungefär som alla andra små konflikter i världen, folk på båda sidor är oresonliga osv.

En del Samer framhåller ju gärna att dom bott där sedan istiden, men det stämmer inte enligt senaste genetiska forskningen. Det är väl därför som den boken jag refererade till är kontroversiell.

Samer har inte bott i Sverige längre än alla andra här, men därmot utvecklat en egen och speciell kultur, som såklart är värd att bevaras.

Alla här som skriver i tråden har oxå förfäder som bott här i landet lika länge som Samernas förfäder. So no difference, historiskt sett. :cool:
 
Liknande trådar

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.