Förslag på multifuelbrännare till Trangia

Nån gång längre fram kanske jag köper en multifuelbrännare till mitt Trangia. Finns det varianter som både kan monteras i Trangia alternativt stå på egna ben om jag inte kör med Trangia-kitet? Jag vintertältar i princip aldrig så det är mest att slippa halvtomma gasflaskor hemma.

Tacksam för tips!

PS. Jag vill inte ha tips som går ut på att det går bra med vilken brännare som helst med separata folievindskydd osv.

Haha, med lite tips så kanske det blir aktuellt snabbare. Är inte 100% sugen att begränsa mig till att enbart köra i Trangias vindskydd om det går att undvika. Vill kunna köra med lös lägerkittel och kan då tänka mig att fippla med löst folievindskydd som jag har liggande någonstans.

Good idea, tack! Ska försöka läsa lite vad folk tycker om Trangia Multifuel x2. Dock känns det lite styvt med 1400 men det börjar bli lite irriterande med halvtomma gasflaskor. Dock känns det mer kontrollerat att köra gas inne i absiden jämfört med flytande bränsle.

Trangias egna multibrännare och sâ ett Trangia Triangel för de gânger du inte vill ha med hela paketet ut.

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I förra veckan la sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongsstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.
hej
köper du ett omnifuel eller nova så kan du montera in det i ett trangia för att senare kunna köra det på egna ben. (sök bla här på forumet för mer info) = hög effekt samt enkelt att reglera.
själv har jag monterat in ett xgk modell hedenhös i ett trangia 25 - mycket nöjd..
vänligen nils

Skall man finlira med gorumetkok så är det novan som gäller då den kan reglera nästan lika bra som en gasolbrännare, dock man man inte använda campingasol till den.

Omnifuel har sas. 'hög tomgång' för att inte slockna helt och tvärt vid minsta vindpust och det är lite för mycket fart för att kunna långkoka under lock (tex ris mm.) men duger utmärkt om det är större värmebehov som uppkok av vatten och snösmältning. vid campingasoldrift bör man ha en cigaretttändare med lång skaft ala braständare, speciellt om man skall tända en nysläckt och fortfarande het kök då gasen är så utspädd i luft och kräver sådan pådrag att man lätt bränner fingrarna när man försöker tända igen med vanlig tändare. Det går bättre när köket är kallt.

Vid bensin och fotogendrift så måste man förvärma betydligt mera än nova om man inte skall få gula eldslågor. personligen tycker jag att omnifuel går bättre på bensin med gasolmunstycket än med bensinmunstycket. detta kan dock ändra sig om man är på högre höjer med mindre syre i luften.

Jag hade inte ens tänkt tanken med att sätta mitt Nova i en Trangia, men letade runt bland mina kartonger nu och det ser ju ut att passa riktigt bra ja.

Rekommenderas att säga upp 9 hål i luftintaget på vindskyddet eller att såga ut ett jack i botten för att kunna dra slangen under? Själv lutar jag åt att öppna upp några hål men om någon testat och har erfarenheter hade de varit uppskattade.

hej
det finns färdig adapterplatta till trangia att köpa. men går lika bra att göra själv.

tänk på att inte montera brännaren för högt utan att tillåta lågorna ta sig för bättre förbränning(koldioxid)
kom ihåg att trangia ska stå med lufthålen MOT vinden samt att inte täppa igen "utluften"

vänligen nils

ps - TORRKOKA INTE - effekten blir mycket högre än med Tdojja, kastrullen mår inte så bra.;)...ds

Ett bra grundkriterium är ljudnivån man vill lägga sig på. MSRs expeditions multikök leder både effekt och ljudligan. Suveränt till snösmältning men inte så bra för stilla samtal runt köket.
Den danska testen säger mycket om påstådda 3000W kök. Du lagar sällan mat i laboratoriet.
Hattbrännarkök har flera fördelar IMHO.

Jo, det där med (o)ljud är ett kriterium. Vill inte att det ska låta som en start av en rymdfärja när man ska ha lite mat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips