Förslag på multifuelbrännare till Trangia

Hej.
Optimus Nova-adapter till Trangia fungerar även till andra kök. De flesta med en centrumskruv i botten funkar. Jag har själv kört MSR Whisperlite med den i Trangia. Spejdersport i DK hade tidigare en enkel adapter till MSR Dragonfly för att montera den i Trangia. Vilket som är bäst är mycket en smaksak.

Optimus har haft något återkallande av Nova men jag har inte upplevt några problem, bra förvärmning, saknar inbyggd rensnål.
Primus, modell med möjlighet med gas utöver andra, saknar rensnål.
MSR, få delar, inbyggd rensnål.
Så, alla har olika fördelar. Personligen så tycker jag MSR Whisperlite är bäst på vintern då lågan sprids på ett jämnare sätt. Medan det finns en fördel med Optimus Nova, Primus Omnifuel samt MSR Dragonfly har bättre justering av lågan.

Att ta steget tillbaka till sprit verkar onödigt då du förutom låg effekt får dålig reglering av lågan och så blir det tyngre på längre turer.

/Ingvar

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips