Förslag på multifuelbrännare till Trangia

Nån gång längre fram kanske jag köper en multifuelbrännare till mitt Trangia. Finns det varianter som både kan monteras i Trangia alternativt stå på egna ben om jag inte kör med Trangia-kitet? Jag vintertältar i princip aldrig så det är mest att slippa halvtomma gasflaskor hemma.

Tacksam för tips!

PS. Jag vill inte ha tips som går ut på att det går bra med vilken brännare som helst med separata folievindskydd osv.
 
Haha, med lite tips så kanske det blir aktuellt snabbare. Är inte 100% sugen att begränsa mig till att enbart köra i Trangias vindskydd om det går att undvika. Vill kunna köra med lös lägerkittel och kan då tänka mig att fippla med löst folievindskydd som jag har liggande någonstans.
 
Good idea, tack! Ska försöka läsa lite vad folk tycker om Trangia Multifuel x2. Dock känns det lite styvt med 1400 men det börjar bli lite irriterande med halvtomma gasflaskor. Dock känns det mer kontrollerat att köra gas inne i absiden jämfört med flytande bränsle.

Trangias egna multibrännare och sâ ett Trangia Triangel för de gânger du inte vill ha med hela paketet ut.
 
hej
köper du ett omnifuel eller nova så kan du montera in det i ett trangia för att senare kunna köra det på egna ben. (sök bla här på forumet för mer info) = hög effekt samt enkelt att reglera.
själv har jag monterat in ett xgk modell hedenhös i ett trangia 25 - mycket nöjd..
vänligen nils
 
Skall man finlira med gorumetkok så är det novan som gäller då den kan reglera nästan lika bra som en gasolbrännare, dock man man inte använda campingasol till den.


Omnifuel har sas. 'hög tomgång' för att inte slockna helt och tvärt vid minsta vindpust och det är lite för mycket fart för att kunna långkoka under lock (tex ris mm.) men duger utmärkt om det är större värmebehov som uppkok av vatten och snösmältning. vid campingasoldrift bör man ha en cigaretttändare med lång skaft ala braständare, speciellt om man skall tända en nysläckt och fortfarande het kök då gasen är så utspädd i luft och kräver sådan pådrag att man lätt bränner fingrarna när man försöker tända igen med vanlig tändare. Det går bättre när köket är kallt.

Vid bensin och fotogendrift så måste man förvärma betydligt mera än nova om man inte skall få gula eldslågor. personligen tycker jag att omnifuel går bättre på bensin med gasolmunstycket än med bensinmunstycket. detta kan dock ändra sig om man är på högre höjer med mindre syre i luften.
 
Jag hade inte ens tänkt tanken med att sätta mitt Nova i en Trangia, men letade runt bland mina kartonger nu och det ser ju ut att passa riktigt bra ja.

Rekommenderas att säga upp 9 hål i luftintaget på vindskyddet eller att såga ut ett jack i botten för att kunna dra slangen under? Själv lutar jag åt att öppna upp några hål men om någon testat och har erfarenheter hade de varit uppskattade.
 
hej
det finns färdig adapterplatta till trangia att köpa. men går lika bra att göra själv.

tänk på att inte montera brännaren för högt utan att tillåta lågorna ta sig för bättre förbränning(koldioxid)
kom ihåg att trangia ska stå med lufthålen MOT vinden samt att inte täppa igen "utluften"

vänligen nils

ps - TORRKOKA INTE - effekten blir mycket högre än med Tdojja, kastrullen mår inte så bra.;)...ds
 
Ett bra grundkriterium är ljudnivån man vill lägga sig på. MSRs expeditions multikök leder både effekt och ljudligan. Suveränt till snösmältning men inte så bra för stilla samtal runt köket.
Den danska testen säger mycket om påstådda 3000W kök. Du lagar sällan mat i laboratoriet.
Hattbrännarkök har flera fördelar IMHO.
 
Jo, det där med (o)ljud är ett kriterium. Vill inte att det ska låta som en start av en rymdfärja när man ska ha lite mat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1959 förslag brännare lyktor o kök till skogen Kök och brännare 3
brigas Lättare kök-ge förslag! Kök och brännare 10
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.