Lättare kök-ge förslag!

Jag har ett Technotrail kit + vikbart vindskydd som är kompakt och bra,men egentligen lite tungt totalt.(ca 900gram inkl gasen)
Själva kokburken+ "stekpannan" är bra båda format + att tillreda i.Lättdiskat.
Titan-kopp verkar bränna i lättare.
Annan brännare :
Optimus crux (lätt förvara ihopvikt med gasburken,men kanske inte så stabilt,något sämre effekt i brännaren också tror jag)
Primus micron(vanligt eller TI):hur pass stabilt/effektivt? Mycket lätt i alla fall.
Pocket rocket:verkar ju vara bästa vikt/effekt/pålitlighet,hyggligt stabilt,men ej lika kompakt förvaring)
Eller kanske det Eta Power i mindre format som kommer;då kanske inte vindskydd behövs.
Vindskydd:är inte förtjust i lösningen med pajformar,ölburkar etc som ska göras nya titt och tätt,platt och vikbart men ändå lättast tänkbara.
OBS.Jag tillhör inte dem som bara lagar mat i tältet,så vindskyddet är ett måste.
Nån som har förslag på lättare men lika enkelt?
 
Vindskyddsbiten löser man enklast genom att själv vara ena väggen och ryggsäcken andra, värmer, brinner inte och enkelt.
Själv kör jag PR och en liten tunn och lätt Esbitgryta med lock (132g), men såg att MSR grytan är ytterligare några gram lättare. Min erfarenhet av Ti grytor är inte att de bränner lättare på. Kanske för att jag reglerar titt samt för att jag oftast har ett laboratorienät med asbestplatta med mig ut.
Att PR skulle vara svårpackat begriper jag inte, men allt som inte blir platt är ju ute..Själv gillar jag KISS lösningar och PR uppfyller det med råge.
Min 50-öring.
//J
 
Primus micron(vanligt eller TI):hur pass stabilt/effektivt? Mycket lätt i alla fall.

Jag bytte nyss kök till en MSR Titankettle och en Micronstove 2,5 Ti eller hur man ska säga. Tyvärr hade jag oturen att få ett vanligt Micronstove som var felmärkt som ett 2,5 Ti. Det blev jag ju inte glad över men det positiva var att jag i väntan på mitt Ti får låna detta Micronstove. Det är en gedigen och stabil brännare som jag fastnade för direkt. Jag upplever den som både stabil och effektiv! Piezotändningen fungerar kanonbra som det brukar göra på primusbrännare. Jag får väl återkomma till ämnet när jag fått och hunnit testa min Ti, men då de är så lika förutom tändning, bör det inte vara några anmärkningsvärda skillnader.

Jag är inte mycket till kock och än har jag bara kokat upp vatten till frystorkade rätter och soppor. Men det jag kan säga är att aldrig tidigare varit så nöjd med en kökslösning som jag är med denna. Lätt, smidig, högkvalitativ och välfungerande. Med min Ti blir det 187g plus sked och tändare, dvs ca 225g i mitt fall. Utan gas då, men bränsle tillkommer ju alltid.

När det gäller vindskydd, som jag också funderat på en del, verkar det ju vara mer eller mindre lika behov för alla toppmonterade brännare och det brukar ju bli någon vikbar historia. Själv håller jag upp min sittlapp de minuter under vilka vattnet kokar upp men jag fungerar också på att göra något enklare vindskydd som man kan fästa på köket. Vi får se om och i så fall när det blir.
 
Det är inga problem att skruva isär PR i tre delar för ökad packbarhet. Detta gör att man lätt får ner en liten gastub och PR i en MSR Titankettle. Supercombon i mina ögon.
Patrik
 
Skruvtyp

Om gängor och annat går sönder beror på vilken skruvtyp du är,det finns tre olika.Smekaren smeker in gängorna och nästa styr in gängorna och den sista använder våld,sistnämda brukar få äta maten kall.

Ska inte ge mig in i debatten om PR eller Primus Micron,utan delger mina tankar och erfarenheter istället,har varit ägare till föregångaren till PR och har ägt en Micron.PR är skit i jämförelse,Micron´s låga är bredare vid basen och har en Piezotändare.

Och som andra har nämnt,ryggan är ett bra vindskydd.


peter
 
Senast ändrad:
Har nog skruvat isär och satt ihop mitt PR hundratals gånger de gångna åren.
Stick in en mejsel alt. tältpinne eller annan tunn stång i luftintagen nere på brännaren och gänga isär köket. Drar du inte ihop den för hårt så kan du skruva isär den utan verktyg nästa gång.
Patrik
 
Små lätta kök...

Mycket verkar sagt redan men....

Jag har ett MicroStove och en MSR Titan Kettle(om du gå in på min sida och läser under "utrustning-skrivna recensioner" så finns det lite läsvärt där!

Crux har jag upplevt som lite ostabil, iom att den är ledad....
PR har något mindre "brännare" och vad jag upplevde mindre stabila stödben(kontaktytan som kastrullen står emot är liten, bara på spetsen längst ut) när man ställde på en kastrull..

MicroStove blev mitt val av dessa tre: iom att den har piezotändare, ganska stor "brännare", stödbenens taggar greppar väldigt bra och kastrullen står mycket stadigt när man lagar mat!

MSR kastrullen väger lite mer än de 118g(min väger 124g). Och när man lagar mat, typ blåband, gröt så måste man vara försiktig med lågan, använda lite gas! Brände bara vid en gång under en vecka...

På senaste vandringen förbrukade jag/vi ca 18g/gas/pp/dag.... :), bränslesnål som tusan!

Om vindskydd: Jag har tillverkat en modell av en ölburk som funkar riktigt bra, kompleterar den med ryggsäck och dyligt om det blåser lite mera...bild på den fins oxå på min sida!

//A
 
Senast ändrad:
Jag har ett Technotrail kit + vikbart vindskydd som är kompakt och bra,men egentligen lite tungt totalt.(ca 900gram inkl gasen)
Själva kokburken+ "stekpannan" är bra båda format + att tillreda i.Lättdiskat.
Titan-kopp verkar bränna i lättare.
Annan brännare :
Optimus crux (lätt förvara ihopvikt med gasburken,men kanske inte så stabilt,något sämre effekt i brännaren också tror jag)
Primus micron(vanligt eller TI):hur pass stabilt/effektivt? Mycket lätt i alla fall.
Pocket rocket:verkar ju vara bästa vikt/effekt/pålitlighet,hyggligt stabilt,men ej lika kompakt förvaring)
Eller kanske det Eta Power i mindre format som kommer;då kanske inte vindskydd behövs.
Vindskydd:är inte förtjust i lösningen med pajformar,ölburkar etc som ska göras nya titt och tätt,platt och vikbart men ändå lättast tänkbara.
OBS.Jag tillhör inte dem som bara lagar mat i tältet,så vindskyddet är ett måste.
Nån som har förslag på lättare men lika enkelt?

Har använt PR, bra, enkelt och billigt. Crux har jag också använt, typisk skrivbordsprodukt som ser häftig ut på reklambilderna men som i verkligheten wobblar fram och tillbaka i den smarta kulleden.

Jag skulle välja PR :).

//J
 
Kok-kärl.

Det finns kaffe-burkar med en volym på ca 8-10 dl,t ex passar en Gevalia precis i en blå Mocca,Primus gasburkar passar också men inte i Gevalian.Ingen av dom väger mer än ca 30 gram styck tomma och gjorda i stålplåt.Ett lock från en glasburk som passar brukar inte vara svårt att få tag i,gör ett litet hål och skruva fast en träplugg att lyfta locket med och gamla Trangia-tamojen till kärlet.Inga outdoor-loggor men funkis.


peter
 
Senast ändrad:
Snow Peak

Snow Peak Gigapower gs-100 med förvaringsask, en 220 grams gasflaska och en spork får plats i Trek 900 kärlet från Snow Peak. Kokkärlet med lock är i design ganska likt Technotrail kitet, men är i titan eller alu utan non-stick. Lite svårt att få tag på här i Sverige, men finns tex i danmark och på Globetrotter.de. Köper du allt i titan så kan du packa lätt.
Köket finns både med och utan piezo, tipset är att köpa med och montera av den om du skulle tröttna på den. Det blir inte så mycket lättare än en MSR-kombination, men Snow Peak köket är iaf värt att titta på och kokkärlet just för att du får plats med både gasflaska och kök under locket. I MSR-titan kettle inte palts med gas och Pocket Rocket, möjligen ett vikbart Optimus Crux.
Största kruxet med Snow Peak kombinationen är bristen på inbyggt vindskydd, men det gäller ju alla kök av samma konstruktion.


Annars tycker jag att MSR Reactor verkar vara ett intressant koncept, dock i tyngsta laget. Men det tål onekligen en hel del vind enligt de tester man kan hitta på nätet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gråbuse Mindre/lättare 1-2manskök/brännare Kök och brännare 5
Kalle G Lättare Duossalkärl! Kök och brännare 4
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 8
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.