Lättare Duossalkärl!

För er som gillar Duossalkärlen...de sanna gramjägarna har väl redan titankärl?

För rätt länge sedan (typ 2 år sedan?) var det en tråd (kan inte hitta den) där det bl.a. berättades om att Trangia bytt tillverkare för Duossalkärlen och att de skulle förfina processen för att kunna göra lättare kärl. I mellantiden var tyvärr kärlen både tyngre och fulare (lite ojämn insida) än kärlen från den förre tillverkaren. Nåja, jag skrev häromdagen till Trangia för att höra hur det ligger till numera. Svaret löd:

-----
I dag är stålet 0,20 mm tjockt och aluminiumet 0,60
mm. Vi har inga planer i dag att ändra tjockleken. Nedan följer vikten på de kärl du önskar:
Duossal 1 liter = 131 gram
Duossal 1,5 liter = 186 gram
Duossal 1,75 liter = 196 gram

Hälsningar
Trangia AB
Carin Franzén
------

Vägde mina gamla kärl till T27an (1l-kärl): 187 resp 184 g! Dags att köpa nytt:) och T25an: 211 resp 202. Finns lite vikt att spara där också, men...äh, snål som man är får det nog vara ändå.

God Jultur!
Kalle G
 
Meta kastrull?

Appropå lättare kärl, någon som vet var man kan köpa en "Meta kastrull"? 0,6 liter och vikt 73 gram inklusive lock? Aluminium tror jag, måste vara lövtunn.
 
Re: Meta kastrull?

jarlmoden; sa:
Appropå lättare kärl, någon som vet var man kan köpa en "Meta kastrull"? 0,6 liter och vikt 73 gram inklusive lock? Aluminium tror jag, måste vara lövtunn.

Jag hittade ett kök Meta 80 på loppis för ett par månader sen. Vet inte om det är sånt du menar men det säljer jag inte i första taget:)

Har inte börjat utforska det ännu, det står på hyllan hemma (har vägt det men minns inte vikten).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gråbuse Mindre/lättare 1-2manskök/brännare Kök och brännare 5
brigas Lättare kök-ge förslag! Kök och brännare 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.