trangia kastruller veckade på insidan...

Köpte mig ett nytt Kap med duossalgrytor då mitt gamla är spårlöst borta.
Det mystiska är att grytorna i ovankant är som veckade på insidan. Mina gammla duossal ser/såg inte alls ut så.
Någon som har något liknande på sina grytor?
Tänkte även fråga trangia hur det ligger till.

/Andreas

Skrynkliga kastruller i duossal...

Inhandlade för cirka en månad sedan två separata kastruller i duossal, en 1,5 och en på 1 liter. Båda är veckade lite överallt, vilket som sagt är lite förbryllande.

Har inga direkta svar på varför de ser ut som de gör. Har inte gått till inköpsstället heller för att få något svar, mest på grund av ren slöhet...=/

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
ok...tack!

Då vet jag att det inte bara är mina kastruller då.
Jag mailade till trangia och jag hoppas desvarar under morgondagen.

/Andreas

trangias svar....

Fick inget svar på mail så jag ringde trangia och frågade.
Så här ligger det till....
Duossalgrytorna tillverkades ursprungligen i Tyskland. Man använde här 0,2 mm rostfrittstål och 0,8 mm aluminium. Företaget som tillverkade upphörde med denna verksamhet för 5 år sedan och trangia fick hitta en ny leverantör. Duossalgrytorna började nu tillverkas av ett Schweiziskt företag som intye klarade av att göra grytorna på samma sätt som tyskarna hade gjort. Man var tvugna att använda sig av 0,35 mm rostfritt och (tror jag) 0,65 mm aluminium. Alltså en större andel rostfritt. Detta gjorde på ngt vis att veckning uppstår samt att grytorna blir tyngre. Förra året började man dock att tillverka grytorna med den "ursprungliga" materialblandningen med endast 0,2 mm rostfritt och man fick en lättare kastrull utan veckning. Inte till nästa säsong utan till säsongen efter den kommer trangia att ytterligare reducera vikten på sina duossalgrytor.

Hoppas denna förklaring var till glädje för någon. Det kan nog vara värt att öppna köket i butiken och kolla så man får den nya sortens grytor.

/Andreas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips