Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp

Jag tänkte ge min syn på friluftsprylar ur ett vandringsperspektiv. Jag brukar vandra och det i de svenska fjällen, som senast i september. Det är utgångsläget för detta lilla inspel.

2017 köpte jag i helt ny vandringsutrustning efter att mina gamla prylar var uttjänta och jag hade bestämt mig för att skaffa lite lättare saker. Inte nödvändigtvis superlätta saker, utan mer saker som ger rätt funktion för ändamålet, dvs vandring i de svenska fjällen.

Min utgångspunkt när det gäller alla saker jag köper är att jag kan köpa dyrt, bara jag använder prylarna. Det viktigaste för mig när jag köper saker är att jag får rätt funktion.

Tält
Jag valde ett Arctic Alpine Design Veloce för att jag ville ha ett rymligt tält där jag kunde ha sitthöjd och få plats med min ryggsäck. Det viktiga för mig var egentligen att ha gott om plats inne i tältet. Samtidigt ville jag ha ett hyfsat lätt tält.

Min kompromiss
Mitt drömtält var ett Hilleberg i samma stil, såsom Enan. Jag misstänker att Northstar.se som tillverkat Veloce har sneglat på den typen av tält när de designade Veloce.

Enan kostar en rejäl slant och Veloce kunde jag få till en tredjedel av priset…ungefär.

Det som avgjorde att jag valde Veloce var att den egentligen hade allt jag ville ha, och att jag var nöjd om tältet skulle hålla tillräckligt många år så att jag kunde bestämma mig för ett annat tält. Inte så att jag såg Veloce som en tillfällig lösning, då jag trodde på tältet, utan mer att jag skulle få nya erfarenheter för att framtida beslut.

Bild tält
20220730_074140.jpg


Ryggsäck
Min Haglöfs, en ramryggsäck, har jag varit nöjd med. Avbärarbältet har tagit all vikt, vilket har varit bra. Jag har reparerat säcken och beslutade mig för att skrota den efter lång och trogen tjänst. Inköpte typ 1990 eller något sådant.

Jag ville ha en rymlig ryggsäck som satt bra.

Kompromiss
Eftersom jag brukar bära allt för en vecka eller två var det viktigt att säcken var rymlig. Jag kollade på nätet och ansåg att många säckar var ganska tunga. Jag valde därför en Osprey Xenith 88, dvs 88 liter. Den var inte den lättaste säcken, men funktion/vikt/rymlighet/pris var jag nöjd med.

Bild ryggsäck
ryggsäck.png


Sovsäck
Det var dags att byta den stora tunga syntetsäcken mot en liten och lätt dunsovsäck. Syntetsäcken var också riktigt gammal och fungerar fortfarande bra, men jag vill uppgradera till något annat.

Jag hade tur som såg att XXL hade rea på allt samt rea på Haglöfssäckar. Dubbelrea med andra ord.

Kompromiss
Jag valde pga rea en Haglöfs L.I.M. Down +1, som jag trivs väldigt bra med. Den väger under halvkilot vilket passade mig bra.

Bild sovsäck
lim1.png


Köksutrustning
Jag har alltid haft Trangia med t-röd, och det var dags att byta till ett mindre kök med gas.

Kompromiss
Jag valde som brännare en MSR Pocket Rocket 2, som precis hade kommit ut på marknaden. Väger 100 g med brännarfodralet.

Som kokkärl valde jag ett tvådelat som Biltema hade på 0,9 liter som kokkärl, och 0.5 liter som lock. Det fina med kokkärlet är att man får plats med en 230g gasbehållare i kokkärlet, samt att tändstålet får plats också, och mitt hemmagjorda vindskydd av en ölburk. I nätpåsen, som kokkärlet är i år jag plats med ett trebent gasbehållarstöd också.

Tilläggas är att jag äter ur 0,9 literskärlet, så jag har ingen tallrik med mig.

Kläder
Viktigast för mig är att jag får rätt funktion på kläderna. Regnkläder ska exempelvis skydda mot regn. Jag har ett regnställ från ITAB där deras Packaway fortfarande fungerar bra trots att jag köpte det år 2007. Jag har lagat det på ett ställe.

Som vandringsbyxor valde jag ett par som jag kunde göra om till shorts, och det var ett lyckat drag. Jag har haft vandringar där jag nästan hela tiden haft dem som shorts.

Har även en vind- och vattentät jacka, som jag vandrar i. En Tuxer, inköpt billigt...har ofta bara t-shirt under den, ibland långärmad om det är kallt. eller så har jag t-shirt och långärmad. När man vandrar blir man varm.

Jag har kompletterat mina kläder med en tunn dunjacka som jag har på mig på under pauser när jag vandrar samt som extra isolering i sovsäcken när jag sover.

Som isolering på kroppen har jag haft vanliga syntetunderställ, och jag bytte till merionunderställ som har fungerat riktigt bra, har oftast på mig detta på kvällen och när jag sover.

Om det är kallt när jag vandrar så har jag haft med mig en tunnare eller tjockare långärmad syntettröja. Den tunnare fungerar riktigt bra

Bomull är bannlyst att ha närmast kroppen…jag kör bara syntet eller ull.

Skor
Har under många år vandrat i stövlar, Tretorn Sarek, och 2017 köpte jag ett par lättare kängor. Salomon Prime Quest GTX eller nåt sånt. De gjorde sista vandringen 2022, då det var hål i dem…De höll inte längre.

Till 2023 har jag köpt ett par Keen Pyreneers Syrup, som ska vara bra då jag har problem med Mortons neurom. Har bara provat dem vid ett tillfälle då jag gick 9 km med 10 kg i ryggsäcken, som vandringsträning. De känns bra, så det var nog rätt köp.

Summering av åsikterna
Jag köper prylar som jag använder, och ibland är det priset som avgör, ibland vikten eller så. Det viktigaste är dock att jag får rätt funktion på saken jag köper. Om jag skulle köpa en pryl som inte funkar är det ett värdelöst köp.

Livslängden är ofta lång om man vårdar sina grejer.

Hur tänker ni?
 
jag tänker likadant, köpa dyrt och vårda det. Snålar man in med billigt skräp så blir man bara irriterad.
Används saken mycket så får det kosta nästan obegränsat.
 
Jag tänker likadant. Det är väldigt sällan jag köper nytt; har jag redan något som funkar så hindrar min inre Luther mig effektivt från att skaffa en kanske (ännu) bättre och/eller lättare ersättare.

När jag väl står inför det faktum att något är utslitet eller ohjälpligt pajat, går jag in i en långdragen fas av nördig behovsanalys, lusläsning av åsikter och recensioner, frågor till er, ärade Utsidare... för att, när jag efter stora våndor äntligen slår till, ibland faktiskt hamna i någon enstaka ganska dyr sak - men som jag då förväntar mig ska hålla "för evigt".
Jag misstror hållbarheten i tygskor och håller mig till läder; jag sular om mina skor och kängor (och dissar sådana som inte går att sula om!), lappar mina kläder och lagar mina prylar - inte bara av ideologiska skäl, utan för att jag vet att jag annars hamnar i en ny jobbig "utredning" inför ett eventuellt nyköp.

Har jag ändå tvingats köpa något nytt, är jag (oftast!) nöjd sen, och får sällan "villhöver"-vibbar av att det dyker upp ännu mycket "bättre" motsvarigheter på marknaden. Går något sönder eller slits ut efter bara några år, blir jag däremot förbannad och frustrerad. Limmade kängsulor och (vissa?) membrankläder tillhör denna problematiska kategori; tydligen räknar "marknaden" med att folk av rena modeskäl byter ut dem fortare än rimlig förväntad livslängd.

Enda sorten jag hyser stor acceptans inför att den lätt går sönder är tunna plagg av merinoull - de gör så otroligt stor skillnad i min komfort, att jag ödmjukt fångar alla maskor som löpt, och fyller på lagret med nya plagg när jag springer på dem på loppis - det händer rätt ofta!

Loppisar är min vän - jaktinstinkten vaknar! Där kan man verkligen göra fynd, eftersom de som prissätter oftast har ingen aning om vad som är riktigt högkvalitativa saker. Alla mina träningskläder, mina bägge par av klassiska Lundhagskängor, byxor, skidbyxor, skidjacka, M90-tröja, skridskoryggsäck, klätterhandskar, den "avancerade" vindjackan på 70 gram och i princip alla mina merinoullplagg är köpta på loppis.

Det finns dock saker som bara måste funka av rena säkerhetsskäl, som jag köpt nya därför att pålitligheten av begagnade inte går att kontrollera. Hit hör främst tält och regnställ. Att jag köpt nya regnplagg har dock ändå inte skyddat mig från ett par plötsliga haverier, och jag tycker det är under all kritik. Jag prioriterade kanske lättvikt väl mycket före hållbarhet, men även dotterns robusta trelagersjacka gav upp efter ca 6 år av inte alltför brutal användning.

Min uråldriga Haglöfs Alaska har varit en osviklig trotjänare sen sent 70-tal och så länge jag bar för både mig själv och barnen. Den är fortfarande i särklass - ingen modern rygga med samma vikt klarar så tunga laster med bibehållen bärkomfort. Men nu vandrar jag mest ensam med en tredjedel så tung packning, så där blev det så småningom nytt trots att Alaskan är helt intakt. Men även den "nya" ryggan är nu rätt gammal, och jag tänker inte köpa en ny fast det helt klart dykt upp bättre och lättare varianter.

Det gamla Trangiakökets öde liknar Alaskans - optimalt och osvikligt så länge vi var flera, nu alldeles för stort och tungt. Enlitersgrytan följer dock med i mitt nya lätta kit - den är fortfarande lättast i relation till volymen och har en optimal form.

Tältet har nu hållit sig fint i nästan 13 år. Det var norskt, dyrt och lätt, men inte det dyraste eller lättaste som fanns ens den gången. Jag läser om nya häftiga material och diverse väldigt mycket lättare lösningar, men är nöjd med att mitt tält väger 900 g och är beprövat i riktiga skitväder.

Min och familjens sovsäckar har jag också köpt nya och satsat på "det bästa" som fanns då, men även det var rätt länge sen och på den tiden var de polska kvalitetssäckarna fortfarande oskäligt billiga. Dun är dyrt i inköp men rätt skött håller det i evighet.

***
Efter ett antal årtionden är sammanfattningsvis min "utrustning" en salig röra av loppisfynd, militärt överskott, återanvända förpackningar, sopsäcksliners, andra egna påhitt (vindskydd, grytmysare, "footprint" m m) och fynd från farsans garderob... via prisvärda högkvalitetsprodukter från f.d. Östeuropa och Asien (Roberts & Cumulus sovsäckar, FireMaples utmärkta ultralätta gasbrännare som ofta säljs som noname på Biltema m fl), och - till slut - några få ganska, men ej extremt, dyra satsningar som regnplagg, ryggsäck och tält. I dessa fall har det handlat om mycket stora vinster i säkerhet, komfort, funktion och/eller vikt, som jag tyckt varit värda hålet i plånboken. Men inte ens nu efter alla årtionden äger jag fler än en enda sak - tältet - som jag betalat mer än 2000 kr för.

Jag bär - beroende på turens karaktär - på mellan 4 och 5 kilos basvikt, men den är alltså inte åstadkommen med någon särskilt extrem "ultralight" utrustning. Att min basvikt - dvs allt på ryggen utom mat och bränsle - ändå hamnar kring 4 kg för en valfritt lång tresäsongs tälttur, beror fortfarande mest på vad jag lämnar hemma, och på att det jag tar med kan användas så mångsidigt som möjligt.
 
Senast ändrad:
Ibland känner jag ”fan, jag borde satsa på något nytt!” Men så sitter jag där med hemsidan eller står där i affären och vet inte vad jag ska köpa. Jag är så nöjd med mina tält (äldsta köpt -98, yngsta -06), mina kängor (-01j är underbara och köken (-98 och -14) är alldeles lagom. Regnstället (-08) håller mig fortfarande torr… Det är bara ryggsäcken (-97) som ”skaver”. När jag letar reda på tråden jag skapade (https://www.utsidan.se/forum/thread...iggande-sidofickor-en-omoejlig-oenskan.91219/) så ser jag att det är tre år sedan! Jag har jag ännu inte hittat RYGGSÄCKEN. Den gamla som jag beskriver först i tråden hänger fortfarande med.

MEN!

Jag vandrar fortfarande med mina barn och bär en del, behöver kunna laga mat till minst tre osv. Kanske är mitt nästa steg det som Joanna beskriver, när man går från sam-vandrare till själv-vandrare?

Bifogar en bild från dagens vandring i Grövelsjön!
IMG_1964.jpeg
 
Jag är nog besatt av samma "inre Luther" som Joanna :)

Rätt sak får gärna kosta (ja inom mina personliga rimliga gränser) men jag har väldigt svårt att byta ut saker som inte tjänat ut. Sovsäck, ryggsäck, tält och kök har ju dessutom hunnit bli mina vänner efter många vandringar. Vi har vant oss vid varandras egenheter, dom och jag. Inget fel med nya vänner men inte vill jag överge de jag har... (Gamla dunsäcken som tappat för mycket fluff efter tjugo år för att kännas trygg på fjällvandring får istället tjäna som sommarsäck)

Regnjackor i vandringsvänlig vikt har jag accepterat att de tyvärr är förbrukningsmaterial.
 
Jag har väldigt svårt att köpa nytt, eftersom det jag har funkar och kommer funka många år till. Och jag försöker att vårda mina grejer så att de ska hålla. Jag var inne i Karlstad centrum igår, det händer inte ofta nu för tiden, så tänkte jag kolla in lite ny utrustning, men jag kom inte ens in i affären för jag kom på mig att jag behöver inget.
 
(...) Regnjackor i vandringsvänlig vikt har jag accepterat att de tyvärr är förbrukningsmaterial.
Där har jag fortfarande inte kommit över frustrationsfasen. Det är lite för dyra saker för att betraktas söm förbrukningsvara, och det är för stor diskrepans mellan vad som utlovas och verkligheten.

Det är helt obegripligt att ingen verkar låtsas om att man oftast bär en ryggsäck och/eller sele ovanpå en sådan jacka. Vore ju självklart att använda slitstarkare tyg bara just där, det skulle inte öka totalvikten mer än nödvändigt. Men ingen verkar ha kommit på sådana enkla lösningar; det är antingen tunga helpansar eller alldeles för ömtåliga.
 
Där har jag fortfarande inte kommit över frustrationsfasen. Det är lite för dyra saker för att betraktas söm förbrukningsvara, och det är för stor diskrepans mellan vad som utlovas och verkligheten.

Det är helt obegripligt att ingen verkar låtsas om att man oftast bär en ryggsäck och/eller sele ovanpå en sådan jacka. Vore ju självklart att använda slitstarkare tyg bara just där, det skulle inte öka totalvikten mer än nödvändigt. Men ingen verkar ha kommit på sådana enkla lösningar; det är antingen tunga helpansar eller alldeles för ömtåliga.
Min lösning sedan länge är att köra vindtätt och vattentåligt så länge det går och komplettera med lätta (men dessvärre ömtåliga) regnplagg när det verkligen verkligen behövs.
Råkar jag ut för en kraftig skur på fjället slår jag i första hand upp tältet, kryper in och vilar mig tills det regnat över.

Tunga dagsregn och schemat förbjuder spontan vilodag... ja då får jag väl slita på de stackars regnkläderna då. Men på det sättet förlänger jag livet på dem hyfsat bra.
 
Haha, hade jag slagit upp tältet och vilat under alla "tunga dagsregn" senast i Norge så hade jag inte kommit ur fläcken på hela turen :p

OnT
Jag tar inte heller på regnkläder förrän det verkligen behövs, och min packning hör nog till de lättare, men ändå har jag fått reklamera en regnjacka tre gånger vid det här laget; två av dem efter ytterst lite användning. Tillverkarna verkar på något sätt räkna med det - jag fick jackorna snabbt ersatta utan minsta fråga. Men det hjälper ju inte, när man står där genomblöt mitt ute i ett ingenting.

Frustration nr två är ju alla skodon, som helt tydligt inte tillverkas för att hålla någon rimlig tid. Dem kan jag i alla fall fortfarande undvika (vi får se hur länge till), och än finns det duktiga skomakare som kan/vill underhålla riktigt byggda läderskor/kängor.
 
Trevlig tråd. Jag har delvis liknande erfarenheter. Vid vandring vill jag gärna kompromissa för att minska vikten.

Att lätta regnplagg inte håller så bra är tyvärr även min erfarenhet.

Å andra sidan håller trelagers goretexjackor länge. Ofta är det blixtlås som ger upp eller är otäta redan från början. Men "andas" sådär och är tunga.

De optimala regnplaggen finns ännu inte. Jag är mest nöjd med ett par regnbyxor med högt liv och utan blixtlås jag sytt själv för användning på liggcykel.

Thure
 
Haha, hade jag slagit upp tältet och vilat under alla "tunga dagsregn" senast i Norge så hade jag inte kommit ur fläcken på hela turen :p
Så är det ju. Ibland är det vädret som sätter ramarna för vad man överhuvudtaget kan ta sig för.
Hade jag vetat att en vandring skulle innebära flera dagar av aktivitet i mer eller mindre konstant regn så skulle jag (i en optimal värld där jag har allt jag önskar mig tillhands) förstås valt kläder efter detta. Dvs kraftigare trelagers goretex eller liknande. (Och stövlar istället för kängor, en storlek större tält för att ha torkutrymme etc)
Men jag packar som en realistisk optimist - maximera njutningen vid bra till ok väder men kunna hantera dåligt.

OnT:
Jag upplever inte att livslängd och prislapp hänger ihop särskit väl när det gäller just kläder överhuvudtaget. "Finare" märken och modeller har kanske andra fördelar (passform, funktion etc) men slits gör de likväl.
En stegjärn eller en isskruv gör lika lätt hål i dyra skalbyxor som billiga.
Annars brukar väl det första som ger upp vara dragkedjor, och där sitter väl oftast samma fabrikat på de flesta märken.
 
(...) Jag upplever inte att livslängd och prislapp hänger ihop särskit väl när det gäller just kläder överhuvudtaget. "Finare" märken och modeller har kanske andra fördelar (passform, funktion etc) men slits gör de likväl. (...)
Delar verkligen denna erfarenhet. Tyvärr går detta oftast inte att bedöma vid inköp. Att tillverkaren av mina strejkande regnjackor lämnar "livstidsgaranti", och verkligen tillämpar den utan minsta tjafs, är en viss tröst och en hyfsat rationell anledning att välja så pass seriösa producenter.

Men det är ju tveeggat - dels luras man av själva termen att tro att plagget är mer pålitligt än det är, och dels har man incitament att vid reklamation ändå hålla sig till samma märke (inte produkt, jag blev faktiskt erbjuden gratis uppgradering). Tillverkaren får inte heller några incitament att sortera ut mindre pålitliga modeller och/eller produktutveckla något bättre.

Och klimatet och miljön belastas med onödigt kortlivade prylar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Livslängd på dry bags? Utrustning allmänt 27
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
fotografiskt Hur lång livslängd har en syntetsäck? Utrustning allmänt 14
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.