Fördelar med tung packning?

Pust Och Stånk!

Det är samma fördelar som med flaskor som läcker, dyra prinskorvar eller skor som skaver.

DVS: Hårklyverier för folk som kan diskutera ihjäl en sten. Jag ångrar att jag loggade in på utsidan idag. Ska nog montera nya bindningar på skidorna istället. Ha det så kul framför burken och plåga inte några stackars marmorbitar! ;)
 
kom med argument FÖR att packa tungt i st f argument för att packa lätt?
Visserligen är detta lättpackningsforum men nu vill jag få höra fördelarna med att välja tunga grejer i packningen och nackdelar med lätta dito när de ska fylla samma funktion.

Om allt annat är lika är det givetvis bättre med en lätt packning. Nackdelarna uppstår inte förrän ditt lätta dito inte fyller en önskade funktionen som din tyngre dito gör. Exempelvis när du river sönder din lätta paclite regnjacka i på en gren som inte hade rått på din tyngre 3-lagers GTX regnjacka. Utsätter du inte din regnjacka för den typen av händelser så är det bättre att satsa på den lätta. Om samma gren även hade rivit sönder din tyngre jacka, kunde du lika bra haft den lättare jackan. Hoppas detta svar var tillräckligt tydligt. (Misstänker dock att det kommer att misstolkas.)

Nu när jag har svarat på din fråga hade det varit roligt att höra vad som var syftet med tråden? Det känns ju inte som raketforskning direkt, eller missar jag nåt uppenbart? Vad ville du veta?

Mvh,
/Anders
 

avslutad210712

Gäst
Fördelen med att bära tungt - tja färsk fisk är garanterat alltid godare än all torkad mat så jag bär gärna med mig ett fiskespö och lite drag.

I övrigt har jag i ett antal trådar redovisat varför min packning är tyngre än de flesta andras så det lär inte tillföra debatten något att upprepa det ytterligare en gång.
 
Fördel: Jag får använda in bora 80 istället för en halvkilos säck. Är man ryggsäcksfeticht så är man, lättpackning eller inte. ;)
Dock, jag tycker det händer mer på lättviktssäckarna när det gäller innovationer än de tyngre.
 
Exempelvis när du river sönder din lätta paclite regnjacka i på en gren som inte hade rått på din tyngre 3-lagers GTX regnjacka.

Och du menar du att det aldrig är nån som rivit sönder en 3-lagers GTX-jacka? Undrar varför det finns så många trådar på forumet som handlar om var man kan få sin GTX-jacka lagad...

Den enda gång jag rivit sönder en regnjacka under min 30 år som scout var när vi skulle tillverka en bår av våra regnjackor och försökte köra en kvistig slana genom ärmarna på den.
 
Ett klart plus är att man har hela arbetet med att minska sin packning framför sig. Sjäv börjar jag känna att det kommit ner på väl petiga nivåer. ("Hmmmm, kan jag få ner vikten på flaskhållaren med en tio-femton gram...?")

Snart måste jag väl ut i skogen istället för att hänga här... ;)
 
Om man får ut mer nytta av att bära tungt så är det bättre. "Nytta" kan då vara upplevelsen att kunna fixa färsk fisk eller mysa i sin kåta. Man är villig att bära tyngre för denna nytta.

Men ibland tror man att man får ut mer nytta av en 3-kilos ryggsäck, en 2-kilos sovsäck och ett 3-kilos tält. Och min egen upptäckt är att det får inte jag. Fast jag en gång trodde det. I 99 fall av 100 så får jag bara ut en tyngre packning att bära. Varje steg av vägen. I det 100:e fallet kan jag sedan laga min sönderrivna paclite-jacka med silvertejp utan att turen blir lidande på detta. Möjligen plånboken, men huvudsyftet med utevistelsen är ju inte att spara pengar.

En orsak till att jag och andra med mig ibland går in i en tråd och tipsar en frågvis om att det finns andra lösningar som också kan funka bra när någon frågar efter kängor eller tält är funktionsanalys. Eller brist på denna. Om någon över huvudtaget inte reflekterat över att man kan gå i fjällen med annat än kängor så kanske det kan föda nya tankar om jag berättar att det faktiskt går utmärkt för mig att vandra i gympadojor. Men det finns naturligtvis många som inte vill att man skall andas om detta...

Jörgen
 
Nä för att återigen upprepa självklarheter:

Ökad "nytta" är aldrig en följd av ökad vikt (om inte "nyttan" är styrketräning)
Ökad vikt är en högst oönskad (och alls inte oundviklig) följd av ökad "nytta".

och som jag var inne på i en annan tråd så står inte striden mellan "lättpackare" och "tungpackare", utan mellan de som vill minska vikten med bibehållen "nytta", och de som kan tänka sig att minska på "nyttan" för att minska vikten.

Vi pratar helt enkelt förbi varandra.
Om jag personligen inte vill avstå från nyttan med ett stort bekvämt tält, så vill jag gärna få förslag på lättare stora bekväma tält, men har ingen glädje av glada råd om tarpar.
Någon annan är mer intresserad av nyttan i att kunna gå fort och lätt, så aldrig så bekväma lägerlösningar är helt ointressanta om de medför ökad vikt.


Denna avhandling är utformad i samarbete med institutet för ältandet av det uppenbara ;)
 
Argument för tung/tyngre utrustning?

Har sagts många gånger tidigare i tråden, kompromissar man med vikten så kompromissar man allt som oftast även med styrkan eller funktionen, jämför till exempel Kerlon 1200 med 1800.

Detta faktum går inte att diskutera bort så länge man jämför någorlunda liknande material.

Sedan finns en annan fördel med tyngre stabilare, robustare packning och det är att se hur vissa personer med alla medel försöker argumentera för att den skulle vara sämre, kanske är publicitet målet?

Sedan måste jag avsluta med en funderation jag haft, hur kommer det sig att artiklar från fjun packnings sidan länkas in som pressklipp på utsidan?
 
Jörgen Fjaderlatt.se;340551 sa:
. Om någon över huvudtaget inte reflekterat över att man kan gå i fjällen med annat än kängor så kanske det kan föda nya tankar om jag berättar att det faktiskt går utmärkt för mig att vandra i gympadojor. Men det finns naturligtvis många som inte vill att man skall andas om detta...
Jörgen

Utveckla gärna denna anklagelse, söte bror och sorgligt missförstâdde förkämpe för allmänhetens frälsning. Är det Käng-maffian, busshàllplats-maffian, UH-maffian, Stureplan-maffian eller kanske rentav Âre-disko-maffian som âsyftas? ;-)

med bepansrade hälsningar,

Malindo-Man
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.