Fördelar med tung packning?

kom med argument FÖR att packa tungt i st f argument för att packa lätt?
Visserligen är detta lättpackningsforum men nu vill jag få höra fördelarna med att välja tunga grejer i packningen och nackdelar med lätta dito när de ska fylla samma funktion.
 
Bättre och hållbarare grejjor !

Den diskussionen har vi haft förut. Att något är tungt betyder inte att det är hållbarare.

Det finns lätta hållbara saker, det finns tunga hållbara saker, det finns lätta ohållbara saker och det finns tunga ihållbara saker.

Visst är det så att massiva saker ofta är hållbara och är tunga på grund av att de är massiva, men det är ingen naturlag att tunga saker automatiskt blir hållbara.

Titan jämfört med stål är väl ett bra exempel. Tältpinnar av titan är lättare och hållbarare än tältpinnar av stål.
 
Om man är van vid tung packning så är en fördel med den att man inte behöver ändra sitt beteende. Det är onyttigt att röka, men det är svårt att sluta. Detta delvis skrivet på skämt...

Vissa personer har medvetet valt en tung packning eftersom de vill ha med sig prylar som gör packningen tung. Raskesven till exempel. För honom är kåtan, fiskeprylarna och tre veckors mat utan proviantering i civilisationen en så oundgänglig del av upplevelsen att han inte vill välja bort det. Men om han får lust så kan han packa lättare än de flesta, jag lovar. Och både han och jag har över diverse ölglas och kaffekåsor blivit rörande överens om att det finns mer som förenar oss än som skiljer. Nämligen kärleken till ödemarkerna och det man där kan uppleva.

Likaså för den som har en hobby som bedrivs ute i naturen. Klättring, grottkrypning, fotografering, fiske etc. Där leder en mängd extrautrustning till att packningen blir tung hur man är gör. Detta är en grupp som jag menar har mycket att vinna på att minska vikten på övriga prylar så mycket som möjligt, för att kunna bära klätterrep och andra tunga attiraljer på ett enklare sätt. Och har man då en tung utrustning trots lätt baspackning behöver man sannolikt en rejälare ryggsäck än den lättpackare som enbart bär sin baspackning. Det säger väl sig självt.

Sedan finns det väl sådana som jag var för 6-7 år sedan. Nya grejor och gamla grejor i en salig röra. 25 kg för en veckotur med uppfattningen att jag "behöver" detta för att ha det bekvämt och slippa frysa och hungra. Varför skulle jag ändra på något som fungerar? Och riskera den ynka fjällvecka jag lyckas sno åt mig mellan familj och arbete. Och jag orkar ju packningen.

Jörgen
 
Om man packar tungt så får man med sig mer. Jag vill ha med en massa onödig lyx som walkie-talkie, GPS, Stativa, Objektiv, extra batterier och bevämlighetsaker.

Det blir tungt men ger också en ännu större anledning att lätta vikten på övrig utrustning. Totalvikten blir nog densamma men jag får med mig mer för samma kilo.

Så en fördel av att packa tungt är att man får mer lyx och lulllull på vandringen men det gör också paradoxalt nog en att bli lättviktare.

Hade jag bara ork och plats skulle jag vilja ha med muurikkan och färsk mat på fjället också men det blir till skogsturer med lägerliv. :)

Tillägg: Jörgen han före mig då jag fick jobb mellan det jag började skriva tills jag var klar. Men jag håller med jörgen. Tyvärr är man dun-allergiker och hopplöst hänvisad till syntetsäckarna, eller i vart fall har jag inte vågat prova i en dunsäck ännu då jag inte känner någon som har en. Kan inte sova med dunkuddar hemma.
 
Senast ändrad:
Sedan finns det väl sådana som jag var för 6-7 år sedan. Nya grejor och gamla grejor i en salig röra. 25 kg för en veckotur med uppfattningen att jag "behöver" detta för att ha det bekvämt och slippa frysa och hungra. Varför skulle jag ändra på något som fungerar? Och riskera den ynka fjällvecka jag lyckas sno åt mig mellan familj och arbete. Och jag orkar ju packningen.

Jörgen
Det är exakt så det är: Familjen+Ekonomin+tiden+arbetet mot mig och min fjällvecka. Det är jäkla ojämna odds.

Tack!
 
Den ursprungliga frågeställningen är ju närmast en ledande fråga.

Man kan ju också fråga om starka saker är bättre än svaga saker.


Hela lättpackningsdiskussionen är ju en sandlådedebatt som sänker hela utsidan.

Vädigt få vill rimligen påstå annat än att:
det är skönt att slippa bära t ex 5 kg extra på en vandringstur om alla förutsättningar i övrigt är lika
att det går att göra en detalj starkare om man får öka vikten

De som säger emot det är ju rimligen bara grälsjuka. Lika uppenbart är förstås att det är gott om grälsjuka här, samt att det är många som har lätt för att betrakta sig som förorättade.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...