Fördelar med tung packning?

Tycker det är väldigt få som här uttalar sig negativt mot att lätta packningen.

Ja visst är det, men de finns, tyvärr. Och det är just det jag ifrågasätter: Vad gör de här om de inte gillar konceptet?

Nu har jag inte hakat upp mig på några personer, det gör jag aldrig, jag minns nästan aldrig ens vem som skrivit vad. Det är själva inläggen jag retar mig på. Inlägg i stil med "Vill man äta kall mat, sova inrullad i en pressening på ett halvt liggunderlag så får man väl det". (Jag vet inte om nån skrivit ordagrannt så, men en del har legat väldigt nära.)


Både lätta och tunga saker har både för- och nackdelar. För en lättpackare har de lätta sakerna alltid en fördel över de tyngre: Vikten.
 
Tycker det är väldigt få som här uttalar sig negativt mot att lätta packningen. Däremot förekommer det ofta att folk är negativa mot enskilda lättviktslösningar. Jag tror du blandar ihop dessa två åsikter. Ofta tolkas ett negativt uttalande om nån enstaka lättviktslösning som att personen ifråga är emot att packa lätt över huvud taget (och därmed bör förpassas till annat forum?).

Att i lättforumet uttala sig negativt om tex gympadojjor borde väl inte vara konstigare än att i paddlingsforumet uttala sig negativt om roderkajaker? -Det är sällan en lösning fungerar bäst för alla utövare.


Bara för att ge det senaste exemplet som jag har lagt märke till.

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=341653&postcount=14
 
Ja visst är det, men de finns, tyvärr. Och det är just det jag ifrågasätter: .

Gör de verkligen det? Jag kan inte minnas ett enda inlägg där någon antytt att tyngre packning har ett egenvärde, allt annat lika?

Jo förrästen, tesen att en tyngre packning kan fungera som ett drivankare som håller en fast i njutningen lite ängre togs ju upp, men det var väl unikt?

Per
 
Uppfattar inte inlägget (eller de som föregick) som nån kritik mot att packa lätt, (utan huruvida man ska behöva betala för att läsa vissa artiklar). Mest allmän pajkastning som jag ser det, vilket man givetvis kan klara sig bra utan oavsett vilket forum det sker på.

Nej vi ser väl alla lite olika på saker och ting.

Nu ser inte jag kritik som ett problem så länge den är konstruktiv.
Sådant är bara positivt för ämnet och leder "oftast" till något gott i slutändan.

Det, det handlar om är de otroligt onödiga, sarkastiska och urbota idiotiska kommentarerna som skickas in.


//Peter
 
Bara för att ge det senaste exemplet som jag har lagt märke till.

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=341653&postcount=14

Eller så var det en reaktion på att du kastar ur dig en censurerad svordom och är otrevlig, för att jag reagerade mot att jörgen länkade till en artikel som krävde att man betalade för en prenumeration.

Men taget ur sitt sammanhang kan man tolka det som något negativt om lättpackning. Jag kallar ju t.o.m. kläderna för hifi, dvs. high fidelity, som brukar vara ett positivt omdöme. Hur kan du tolka det som negativt? Eller är det att jag kallar enkelvävstält för puppor? Man börjar ju undra hur du läser inlägg.

Antingen misstolkar du (medvetet eller omedvetet) eller så har du väldigt ömma tår.
 
Eller så var det en reaktion på att du kastar ur dig en censurerad svordom och är otrevlig, för att jag reagerade mot att jörgen länkade till en artikel som krävde att man betalade för en prenumeration.

Men taget ur sitt sammanhang kan man tolka det som något negativt om lättpackning. Jag kallar ju t.o.m. kläderna för hifi, dvs. high fidelity, som brukar vara ett positivt omdöme. Hur kan du tolka det som negativt? Eller är det att jag kallar enkelvävstält för puppor? Man börjar ju undra hur du läser inlägg.

Antingen misstolkar du (medvetet eller omedvetet) eller så har du väldigt ömma tår.

Nu skall jag kanske erkänna att jag brusade upp något när jag läste ditt inlägg och betedde mig otrevligt mot dig (medvetet eller omedvetet?)

Men JA! Det kan nog bland annat vara baserat på att du använder dig av uttryck som puppor och hifi-kläder.
HiFi-High fidelity = positivt!? Nja!
Känner man till något om lättpackarkulturen så vet man också att dessa kläder är väldigt avskalade, saknar allt "lull-lull" och är så pass enkla som de behöver vara och därmed saknar all form av high fidelity.

Andra uttryck du använder dig av: "Lättviktskapitalism", "Kul att du blir arg", "Har ditt excelark gått förlorat", "Vad är det för dumt påfund...", "Snacka om klubb för invärtes beundran".
(För övrigt har jag hört talas om "inbördes beundran" men inte "invärtes-". Men jag kanske missuppfattade dig. Medvetet eller omedvetet?)

Ser inte detta, i huvudtaget, som något positivt omdöme utan snarare sarkastiskt.

Och som du själv borde vara medveten om så är jag inte den enda som reagerat på din "otrevliga" ton i den aktuella tråden.

//Peter
 
håller med PetNor.
...jag reagerade mot att jörgen länkade till en artikel som krävde att man betalade för en prenumeration
I sådana fall måste du reagera varje gång du läser aftonbladet eller någon annan tidning på nätet som har betal artiklar. Välkommen till internet gro.
 
håller med PetNor. I sådana fall måste du reagera varje gång du läser aftonbladet eller någon annan tidning på nätet som har betal artiklar. Välkommen till internet gro.

skillnaden är att de inte länkas så mkt till betalartiklar från aftonbladet på forum.. välkommen till forum nmr
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.