Fördelar med tung packning?

Jag har lättat "packningen"!

Numera startas inte utsidan.se automatiskt när jag loggar in på datorn! Jag är runt 10 sek snabbare till alla andra sidor som fortfarande startas automatiskt tex aftonbladet, expressen å andra snasktidningar!

Hoppas att alla kan se detta ämne, med lättare packningar, som ett diskussions ämne, å inte ett ett ämne för personliga utfall!

En fråga jag aldrig fått (ett rakt) svar på är vilken vikt under en tvåveckorsvandring du har kunnat spara mest vikt på....
 
... Om någon över huvudtaget inte reflekterat över att man kan gå i fjällen med annat än kängor så kanske det kan föda nya tankar om jag berättar att det faktiskt går utmärkt för mig att vandra i gympadojor. Men det finns naturligtvis många som inte vill att man skall andas om detta ...

Jag är en av dem som inte vill andas om det.

Jag tycker nämligen att ”gympadojor” är något av det sämsta att ha på fötterna under längre vandringar, fjällen är knappast ett undantag.

Men egentligen menar du inte gymnastikskor utan vandringsskor? Det som ibland kallas hikingskor.
Då är jag med på banan, jag vandrar allt mer sällan iklädd kängor eller stövlar utan allt oftare har jag lågskor på fötterna. Även vintertid, ned till kanske -5°.

Vad är det då för skillnad på gympaskor och vandringsskor?
- Gympaskor andas dåligt. Efter ganska kort tid känns fötterna unkna medan de i mina vandringsskor mår ganska bra. Lukten skiljer sig åt efter åtta timmar ...
- Gympaskor står emot vatten dåligt. Ta mina Asics löparskor, efter ett par pölar suger de vatten medan mina Haglöfs klarar ösregn i en timme (med byxor som räcker över kanten förstås).
- Tårna skyddas sämre. Vassa pinnar, stenkanter, tunga saker som ställs på fötterna är sådant som mina vandringsskor är bättre på att stå emot.
- De är ofta för tunna, efter några timmar på grus känns undersidan av foten mör.

På bilden syns några av mina lågskor, tre av dem skulle jag aldrig vandra i (långt).
 

Bilagor

  • skor.jpg
    skor.jpg
    77.9 KB · Visningar: 262
Man blir en bättre människa om man bär en tung packning över långa sträckor, eller? Har läst en en hel del inlägg om att packa lätt. Lättare packning=behagligare tur, det säger väl sig nästan själv? Det jag funderar över är att det aldrig diskuteras vem som bär packningen och varför. Brukar bära vad som i dessa sammanhang betraktas som tungt mellan 25-28 kilo (gillar o fota o gillar prylar). Jag och min och min vandrings partner brukar varje år leta upp ogästvänliga och isolerade platser för våra vandringar. Vi brukar gå runt 20-25 mil på en vecka 10 dar. Det har blivit några svettdroppar genom åren. Så kom året då vi bestämde oss för att minimera eller lätta packningen, och det blev lätt riktigt lätt. Vi skuttade lätt fram och det blev upp mot tre mil per dag. Vi hade en riktigt fin tur. På väg hem till varmvatten, TV, rena kläder och sådant som hör civilisationen till spred det sig till vår förvåning en känsla av otillfredsställande. Vi behövde inte utbytta många meningar innan vi båda insåg att vi testat vår förmåga. Drivkraften att ta reda på hur långt kroppen orkar och förvånas över hur mycket den gör det, har för oss varit den stora fascinationen med vandring även om vi aldrig pratat om det. Förstå mig rätt nu, det går givetvis att gå längre med lättare packning, men det är i sammanhanget oväsentligt. Chansen att en gång varje år få testa sina krafter till det yttersta är ovärderligt. Många år från nu kommer jag förmodligen att frälsa allt som är lätt men för stunden vill jag jag utmaningen.
 
Jag ska försöka vara ännu lite tydligare: -Nej jag menar inte att en jacka kan vara omöjlig att riva sönder. Jag menar att en kraftig 3-lagers gtx-jacka är slitstarkare än en tunn paclite-jacka. Alltså inte oförstörbar.

Ja, och då kommer vi till nästa steg. Det finns jackor som är ännu hållbarare än en 3-lagers GTX-jacka, t.ex. kevlarförstärkta skyddskläder för skogsarbetare. Varför inte ha en sån på vandringen?
 
Många år från nu kommer jag förmodligen att frälsa allt som är lätt men för stunden vill jag jag utmaningen.

om man nu ska skaffa sig omak för en utmaning så är det väl lika bra att damma på med något som blir utmanande istället för tröttsamt, annars kan man lika bra slippa omaket och ha det schööönt..
 
Ja, och då kommer vi till nästa steg. Det finns jackor som är ännu hållbarare än en 3-lagers GTX-jacka, t.ex. kevlarförstärkta skyddskläder för skogsarbetare. Varför inte ha en sån på vandringen?

Jag ber återigen om ursäkt för att jag var otydlig. Vad jag menar är att för viss typ av friluftsliv så kan det vara idé att välja en slitstarkare jacka än den absolut tunnaste. Hur kraftig jacka du ska välja vet du bäst själv (?) och är inget jag vill uttala mig om. Tycker du att du har ett behov av en kevlarförstärkt skogshuggarjacka så har jag inga problem med det (så länge du bär den själv).

Återigen får du gärna fråga om jag inte varit nog tydlig. Att det är ett lättpackningsforum innebär ju som bekant inte att det är lätt att förstå...
 
Jag är en av dem som inte vill andas om det.

Jag tycker nämligen att ”gympadojor” är något av det sämsta att ha på fötterna under längre vandringar, fjällen är knappast ett undantag.

Men egentligen menar du inte gymnastikskor utan vandringsskor? Det som ibland kallas hikingskor.
Då är jag med på banan, jag vandrar allt mer sällan iklädd kängor eller stövlar utan allt oftare har jag lågskor på fötterna. Även vintertid, ned till kanske -5°.

Vad är det då för skillnad på gympaskor och vandringsskor?
- Gympaskor andas dåligt. Efter ganska kort tid känns fötterna unkna medan de i mina vandringsskor mår ganska bra. Lukten skiljer sig åt efter åtta timmar ...
- Gympaskor står emot vatten dåligt. Ta mina Asics löparskor, efter ett par pölar suger de vatten medan mina Haglöfs klarar ösregn i en timme (med byxor som räcker över kanten förstås).
- Tårna skyddas sämre. Vassa pinnar, stenkanter, tunga saker som ställs på fötterna är sådant som mina vandringsskor är bättre på att stå emot.
- De är ofta för tunna, efter några timmar på grus känns undersidan av foten mör.

På bilden syns några av mina lågskor, tre av dem skulle jag aldrig vandra i (långt).

Lite OT, detta. Gympadojor är ett slarvigt och övergripande uttryck. Jag menar nog egentligen trail runners/terränglöpningsskor. Själv har jag nästan uteslutande använt vattensportskor av märket Salomon Tech Amphib. De upplevs som alldeles för sladdriga av de flesta. Men vi kan tar detta i någon annan tråd.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28598
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43338


Jörgen
 
Det är alltid lika underhållande att läsa trådar om packning, knivar och annat. :)

Själv skulle jag gärna gå med tältkåta (som jag inhandlar under våren) och muurikka och en säck torr björkved och färsk mat och gärna några flaskor vin.

Tyvärr ser jag inte ut som hulken. Inte heller gillar jag att späka mig själv utan det ska vara semester och avkoppling. För mig är det inte att ligga med träningsvärk och noll energi varje kväll. För mig är det att sitta och peta med lägerelden och drömma sig bort och få känna sig lite vildmarksmässig.

Min utrustning har jag valt av olika anledningar. Tex har jag en Atlas ryggsäck för jag vill ha allting inut ryggsäcken. Ingenting hänger utanpå. Jag vill även ha med mig fotoutrustning. Förutom ekonomi är jag även förvisad till syntetsäckar då jag är allergisk mot dun. Och hur bra ull underställ än är så kliar dom på mig. Alltså blir det syntet här med.

Jag gillar mina kängor men ser inte snett på dom som går i andra skodon. Jag har inga vadarskor utan drar på mig regnbyxor och snör åt runt kängorna. (Det regnar ändå alltid på mina turer som dom är ändå alltid på)

På en tur så går jag så långt jag orkar och har lust. Försöker hålla mina läger runt trädgränsen och vandrar på hösten.

Vad menar jag med detta inlägg då? Jo, koppla av och låt var och en vandra och ha friluftsliv på sitt sätt med den personliga och ekonomiska förutsättning var och en har. Oftast har vi väl samma mål, att njuta av naturen och må bra, var och en på sitt sätt?

Ha det gott :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.