Billig dunjacka för vardagsbruk.

Jag och min flickvän är på jakt efter en dunjacka till vintern ( var sin ).
Men läser man kataloger från Tierra, Haglöfs mfl. så känns dessa jackor lite för avancerade/extrema/dyra för oss. I mitt fall så ska den användas vid fiske och som förstärkningsplagg vid skidturen bla. och för flickvännen bara som en varm vardagsjacka när det är kallt. Så för dessa ändamål så känns det lite överkurs att lägga ut 4000:- för en jacka. Men man vill ju heller inte köpa på sig något billigt skrot som man blir missnöjd med, samtidigt så vet jag ju att man får betala för kvalitet.
Men har ni något förslag på lite billigare jackor som ändå håller hyfsad kvalitet i prisklassen 1000-2000:-?
De ska vara av lite längre modell, inte midjekort.
 
Halvdyrt

http://www.northstar.se/ finns ME lightline för 2000:- Inte tokbilligt, men bra. Ska man ha med jackan på tur är det bra om den är lätt. Själv har jag en The North Face Nuptse som jag hitade för 600:- (den är orange....). Den är bra, men jag saknar huva.

För vanlig på stan-användning behöver den bara vara snygg och varm, då blir urvalet större.
 
Kolla varuhusen

Riktiga sportkäder blir dyra for att de ska klara extremsituationer, dyr design och speciallösningar, dyrare smådetaljer, bättre dragkedjor, bättre sömmar, extremare matrial etc.

Syntetmatrial är inte lika varmt i förhållande till vikten som dun. Det är betydligt billigare men är också varmt. Har dessutom fördelar om den blir våt.

Märkeskäderna är dyrare i distribution, marknadsföring och försäljning. Ibland lyckas man också kunna ta betalt för imagen.

Väljer du dock ett plagg som klarar 80% så har du det eventuellt till 50 % av priset om du köper det i ett varuhus. Bara för att en produkt har det 'husegna' märket behöver den inte var dålig. Det kan vara så att den är sydd i samma fabrik. I vissa fall kan det till ochmed vara samma produkt.

Om du hos en etablerad försäljare köper en skidjacka ska du kunna förvänta dig att den kan användas som skidjacka. Om inte, reklamera.

Gå till en affär som säljer både märkes och 'märkeslösa' kläder. Häng de brevid varandra och kolla på detaljer. Du blir säkert förvånad, kanske förvirrad och lär dig.

En av de svagaste länkarna i en jacka är dragkedjan. Där kan man spara pengar som tillverkare. Är den riktigt isydd och är den av bra kvalitet?

En bra försäljare kan ge dig ytterligare information. Det finns kunniga försäljare även på varuhusen.

mvh

Magnus
 
Vill bara höja ett varningens finger!!

Det är (nästan) förbjudet enligt (en påhittad) lag för par att bära synkroniserad klädsel. Ett par bör om möjligt undvika detta, för husvagnsboende vanliga fenomen. Annars riskerar man att hamna snett i tillvaron. ;-)

(ursäkta tramsinlägget)

//Anders
 
andersmossing; sa:
Det är (nästan) förbjudet enligt (en påhittad) lag för par att bära synkroniserad klädsel.

Fast nu verkar det ju som att behoven är lite olika.
•Tomas flickvän, som vill ha en vardagsjacka, kan nog hitta ett billigare alternativ, men har förmodligen högre estetiska krav.
Här skulle jag sikta på en Canada Geek-kopia från till exempel Everest eller McKinley. Kostar nån tusing.

Själv köpte jag en dunjacka från Itab förra vintern, som jag är nöjd med. Den har dock något darrig kvalitet (kostade å andra sidan bara 750 kr), men passar mitt vardagsbruk finfint.

•Tomas behöver den som försärkningsplagg som ska kunna bäras med på turer, vilket innebär att den inte får vara för bulkig. Kräver bättre dun, tunnare tyg och färre detaljer (billiga grejer har en tendens att vara lastade med detaljer).

Kanske en dunjacka från Mountain Equipment?
Kolla på till exempel på http://www.addnature.com
Det finns också dunjackor för en tvåtusing från TNF och Marmot.
 
John_T; sa:
Kolla in Wolff Wear. Väldigt bra priser, känner inte till dunjackorna, men känner en som köpte deras GTX jacka och är väldans nöjd med passform och kvalitet.

http://www.wolff-wear.se/

Menar du den som heter Thule? Jag kan inte hitta mera information om den än att den är gjord i ett "Regntät ytterjacka i andningsmaterial", det står ju inte vad det är för material eller vad det har för egenskaper!
 
Kurt

Ja det var Thule som han som jag känner köpte. På den jackan står det att det är Gore Tex. Har för mig att det tidigare stod Gore-Tex på Wolff-wears hemsida, men nu står det bara att det andas. Antar att det är bäst att maila eller ringa dit för att höra efter.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cece Bra och billig syntetfoderjacka Kläder 7
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
omnes Billig Nanavik Parka? Kläder 5
cake Billig vindjacka för lång och smal passform? Kläder 9
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
MonicaKa Billig reflexjacka, CO Kläder 7
teoek Billig multispotjacka? Kläder 0
Brune Wolff-Wear dunjacka Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
jfc.bromma Dunjacka som lager 2? Kläder 16
Mrlacke Dunjacka för 6000m+ Kläder 3
traser Dunjacka,ihopklumpad fyllning Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Viktorious Kompressionspåse och dunjacka? Kläder 1
nicko_ (Quark) Dunjacka från Roberts.pl Kläder 3
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
majjen Dunjacka Kläder 12
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
vandrafjäll Istället fär komprimerbar dunjacka ? Kläder 5
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
fuchs Kallt med dunjacka + rygga Kläder 25
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Still Alive Dunjacka som står emot gnistor? Kläder 4
Mr. Red Det här med dunjacka Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
vonlarsson Dunjacka 2010 Kläder 21
skyspy Dunjacka Kläder 2
pelka Förvaring av dunjacka! Kläder 3
Henrik.A Dunjacka Kläder 4
mindful Ihopvikbar dunjacka Kläder 7
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
ödemark Dunjacka-lista Kläder 30
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
snowhound Dunjacka - fjällräven Kläder 5
Mathias PHS Rökluktande dunjacka? Vad göra?? Kläder 14
shalin dunjacka för vintertur Kläder 7
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
dave1 Yttermaterial i Feathered Friends-dunjacka Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.