Dunjacka

Hallå!

Jag har hittat på en dunjacka från Kina som jag behöver hjälp med att tyda vad de olika beteckningarna kan betyda.

Det som står på jackan:

WP 20000

MP 20000

90% dun och inga limmade sömmar

Typ WF2L001

Känns som att något kan vara vattenpelaren på tyget??

Jackan används upp till -30 i Himalaya utan problem, så dunkvaliten kan inte va allt för dålig även om det bara står 90% (vad är resten...tyg?)

Behöver utsidans förträffliga medlemmar till hjälp tack.

/Henrik

Hallå!

Jag har hittat på en dunjacka från Kina som jag behöver hjälp med att tyda vad de olika beteckningarna kan betyda.

Det som står på jackan:

WP 20000

MP 20000

90% dun och inga limmade sömmar

Typ WF2L001

Känns som att något kan vara vattenpelaren på tyget??

Jackan används upp till -30 i Himalaya utan problem, så dunkvaliten kan inte va allt för dålig även om det bara står 90% (vad är resten...tyg?)

Behöver utsidans förträffliga medlemmar till hjälp tack.

/Henrik

resterande 10% är fjäder. Man brukar inte limma sömmar på dunjackor, om inte yttertyget är vattentätt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
WP och MP skulle jag tolka som att jackan har ett membran, med
vattenpelare ("vattentäthet") (Water Pillar, WP) 20 000 mm
och fuktgenomsläpplighet, typ ("andningsförmåga") (Moisture Permeability, MP) 20 000 g/m2/24h

men det känns lite konstigt/onödigt att ha ett sånt membran och sedan inte täta sömmarna, eller?

Wf2l001

verkar var tyget.

Vad skall du använda jackan till. Vad väger den? Fördelen med hög dunkvalitet är att jackan packvolym minskar vikten minskar men med bibehållen isolation. Om du har bruk för en tygkvalitet samt tätade sömmar i yttertyget där blötsnö och lättare regn inte sugs upp av dunet får du avgöra själv. Det kostar förstås en del vikt.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips