Kallt med dunjacka + rygga

hejsan,
tänkte kolla hur ni gör. Jag har inte vandrat så mycket med rygga på vintern men gick just med en sådan på en övernattningstur. Hade på mig fleece underställ och en dunjacka på det - de grejer brukar räcker för ned till kring -15°C annars och när jag gick var det ca -10°C som kallast. Borde alltså inte har varit något problem som det inte var förutom just där ryggan komprimerade jackan. På ryggen funkade det hyfsat men jag hade inte velat har det mkt kallare där. Dessutom blev jag svettig på ryggen så fort jag rörde mig lite fortare.
Men det verkliga problemet var i nacken. Där remmarna var och precis bredvid blev det obehagligt kallt, jag fick upp tempen där om jag gick lite fortare men då kom problemet att jag blev svettig på ryggen och dessutom ville jag gå lugnt för att det var ju så fint i naturen.

Hur gör ni, går ni helt enkelt inte med dunjacka eller har ni förstärkningsplagg just vid de utsatta ställen?
 
Det är lättare att reglera värmen med flera lager, använder i princip aldrig någon form av fodrad ytterjacka bara olika typer av skal.
 
Dunjackan är perfekt att ha med sig på vintervandring. Lätt och varm.
Men när man rör på sig bör den ligga i ryggsäcken och tas fram när det är rast eller dags att slå läger.

Lager på lager, är som nämnts innan bäst vid kall väderlek och arbete. Klädseln anpassas efter aktiviteten och när man är stilla åker förstärkningsplaggen på igen.
 
Har kört så med lager på lager i alla år på allt annat och dunjackan köpte jag i början av vintern och är den första jag har. Den känns ju så skön annars så jag ville ju att den skulle fungera till allt… :(
 
Jag skippar också dunjacka vid aktivitet. Om jag vore du skulle jag nog tagit typ underställ + fleecetröja + ulltröja (fleecetröjan valbar, beror på hur mycket det blåser). Dunjackor brukar vara så täta att det blir obehagligt fuktigt i dem vid rätt låg aktivitet. Dunjacka = rastplagg.

Vad gäller nacken brukar jag tycka det är riktigt obehagligt när det drar där, så jag brukar köra aclima underställströja med ordentlig krage (kan även användas som balaklava), ullbuff *och* en tröja med hög krage. Saknade du helt nåt där kan jag ju rekommendera att du tar en halsduk/buff/sjal/krage/whatever.
 
Det understället jag hade på mig nu hade ingen krage men jag hade en mysig fleece halsduk.
Jag rör mig ju mkt ute annars och är van kylan osv men aldrig att jag har haft en stor rygga på mig på vintern.
Men då vet jag att mitt tankesättet var fel och jag få använda flera lager vid liknande vandringar istället och har dunjackan för de promenader där jag inte har någon rygga på mig alternativt vid rasten (som jag gör annars vid paddlingen osv)
 
jag brukar bara ha dunjackan vid rast. Sen har jag jackan på när jag börjar gå, men tar av den så fort jag fått upp värmen igen. Vill du ha en varm jacka när du går är det bättre med en tunnare, fiberpäls eller syntetfoderjacka eller kanske en fleeceväst.
 
Halsduk i ylle, kanske?

Trådskaparen fryser om nacken om funderar på fleece eller dunjacka. Själv hade jag reglerat värme respektive kyla med ett differentierat ställ. Svettas jag på ryggen växlar jag ner och har mindre och tunnare plagg där. Fryser jag om hals och nacke skyddar jag just där.
Min gamla mamma var noga med att jag skulle ha en yllehalsduk så att jag inte skulle bli förkyld.
Kanske en halsduk skulle vara en idé? Ylle värmer som bekant även i fuktigt tillstånd.
 
Som sagt så hade jag en halsduk i fleece men det var en sådan som är komplett rund och ihop, då räcker den inte riktig ned. Inom cykling och mc finns det halsdukar som även går en bit över axlarna. Kanske en sådan som vore bra att prova.
Förr så länge jag gick lugnt kändes det ju rätt bra med jackan på alla andra ställen som arma och framsidan.

Men det låter ju vettigast att köra med flera lager och använder dunjackan när man inte gå.
Jag kommer ändå inte vandra så mkt framöver heller, lär alltås inte har detta problem allt för ofta men när jag väl gå ska det ju kännas bra på hela kroppen.
 
Annonser må framhålla syntet som undret, men ytan i ett ullplagg och förmågan att värma även om våt slås inte idag.

Att gå i värmelager som dun är förkastligt då våta dun värmer dåligt.

Lager på lager må låta klokt, men det måste ju regleras i förhållande till aktiviteten.

Riktig ullhalsduk kan reglera draget ut i halsen och en extra kan värma ryggen över njurarna, där en del lättare fryser. Nack och halsskydd i silke-ull brukar kontinentala Mc-firmor ha.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
seobserver Drivande kallt regn baklänges in i skalplagg Kläder 3
i95_lab Gore-Tex andas inte på vintern (riktigt kallt) Kläder 8
Brune Wolff-Wear dunjacka Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
jfc.bromma Dunjacka som lager 2? Kläder 16
Mrlacke Dunjacka för 6000m+ Kläder 3
traser Dunjacka,ihopklumpad fyllning Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Viktorious Kompressionspåse och dunjacka? Kläder 1
nicko_ (Quark) Dunjacka från Roberts.pl Kläder 3
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
majjen Dunjacka Kläder 12
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
vandrafjäll Istället fär komprimerbar dunjacka ? Kläder 5
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Still Alive Dunjacka som står emot gnistor? Kläder 4
Mr. Red Det här med dunjacka Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
vonlarsson Dunjacka 2010 Kläder 21
skyspy Dunjacka Kläder 2
pelka Förvaring av dunjacka! Kläder 3
Henrik.A Dunjacka Kläder 4
mindful Ihopvikbar dunjacka Kläder 7
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
ödemark Dunjacka-lista Kläder 30
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
snowhound Dunjacka - fjällräven Kläder 5
Mathias PHS Rökluktande dunjacka? Vad göra?? Kläder 14
shalin dunjacka för vintertur Kläder 7
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
dave1 Yttermaterial i Feathered Friends-dunjacka Kläder 2
StefanP- Dunjacka nedpackad i extreme värme Kläder 5
avslutat080903 Finns M/90 dunjacka Kläder 16
sandwichman Bra dunjacka? Kläder 14
afro haglöfs dunjacka Kläder 0
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
Bjurs Dunjacka Kläder 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.