Kompressionspåse och dunjacka?

Hej.

Har en Black Diamond cold forge hoody parka som är väldigt varm och skön.

Tänkte köpa en kompressionspåse att ha den i för att minska volymen och underlätta packningen vid vandring.

Tidigare hade jag en Marmot ama dablam jacka som packades i sin egen ficka.

Min fundering är, kan jackan/dunet ta skada ifall man använder en kompressionspåse och drar åt med remmar och så?

Tips på bra kompressionspåse?

(självklart är det bara kompression under vandring, väl hemma får jackan hänga fritt).

Dunet slits mer om det komprimeras hårt. De packpåsar som följer med dunprodukter är vad tillverkaren anser vara ett ok förhållande mellan kompression/slitage. Exakt hur mycket ökad kompression påverkar livslängden har jag ingen aning om.

Packpåsar med spännremmar brukar avrådas i samband med dun, eftersom krafterna vid remmarna snabbt kan bli rätt stora. Själv använder jag en vanlig vattentät packpåse (till mina dunsovsäckar) som jag klämmer ihop till den storlek jag vill ha, inget extremt, och det funkar bra.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips