Hjälp mig välja dunjacka

Hej!

För att stilla köpsuget lite så skall jag köpa en dunjacka. ;)

Jag har redan en tjock lång kraftig dunjacka med pälskrage ala intersport eller liknande sedan flera år tillbaka som jag förvisso är nöjd med.

Jackan är tänkt att användas till följande saker under vintern och gärna höst/vår.
* Skogspromenader och lättare vandringar
*Till/från plugget och jobbet, på stan och vid väntan på buss osv (bör vara snygg)
*Dras fram i pausen vid längdskidåkning osv
* Eventuellt vid aktiviteter som skidåkning, isfiske

Den jacka som jag fastnat lite för heter Marmot Ama Dablam jacket.
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=164620
Någon som har synpunkter på eller erfarenheter av den? Varm? passform?
Finns det någon liknande som är "bättre"? Andra populära i samma klass?
Passar den mina ändamål?

Hur väl fungerar det att packa ihop en sådan i egen ficka för att sedan packa upp den? Tappar den inte formen och fluffigheten?

Tacksam för synpunkter

Du har tittat på en mycket bra jacka och blir säkert nöjd med den.
Alternativet kan vara Mountain Hardwear Kelvinator eller Ghost Whisperer.

Packa den är helt ok, men förvara den luftigt. Skaka den när du packar upp den så är den fluffig igen :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har haft en ama dablam i ett år nu. Varm och skön. Har använt den på stan och som förstärkningsplagg under fjällturer. Inga problem att komprimera, min har inte tappat formen.För längre turer där vikten spelar roll kan jag tycka att den är lite tung, men det är kanske irrelevant. Jag gillar min väldigt mycket och kan rekommendera den.

Varm och lätt blir lätt skrynklig vid uppackningen, de som ser ut som plagg väger å sin sida. Brukaren både väljer, betalar och bär.
Men dun på vid promenad kräver mycket sträng kyla.
Att klä sig efter omgivning och aktivitet kräver aktivt av och påklädande.
go tur

När jag letade dunjackor till dottern, tunn till ridning och tjock till rast i fjällen. Fann jag att de då kostade ca 40% av svenskt gatupris i dyra butikerna i USA. Gissa var det handlades.

Hej och tack för svar!

Värdefulla synpunkter!

Kul att höra att jackan verkar OK.

Mountain hardwear jackorna som det länkades till verkar ju minst sagt bra och kanske dessutom ännu snyggare än Ama Dablam vars passform jag uppfattade som lite vid i butik.

Saken är den att jag har en rabattkupong i en butik där just AmaDablam säljs och jag får den då för 1700kr. Kanske blir svårt att hitta en likvärdig jacka för det priset.

Tror jag slår till imorn ;)

Hej!

Nyfiken på hur det blev med jackköpet? Jag har själv en Ama Dablam och är hur nöjd som helst. Funkar kanon vid -10 med en fleecetröja under. Packas lätt i egen ficka och är hållbar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips