Dunjacka 2010

Som förstärkningsplagg i vinter vid rast/vila hade Jag tänkt mig en dunjacka. Vad är Era erfarenheter och tips? Vilken vikt på jackan räcker om den ska användas (stillasittande) vid ca -20? Blir en jacka i 750 fill på 1000gram overkill?

Utrustning Jag för övrigt har att "spela med" är en tunn microfleece, en medeltjock fleece med tätstickad utsida och en nyinköpt och väldigt varm Norröna Trollveggen fleece (Polartech Thermal Pro).

Över detta bär Jag skaljacka i Goretex Pro. Har aldrig vandrat på vintern och heller aldrig haft vare sig dun eller tjock thermojacka, så här är man lite av en nybörjare. Min egen kroppstemperatur ligger på "medelnivå". Exempel på jackor tas gladeligen emot!
 
Prisklasser!

Likt alla prylar så är det stor skillnad mellan prisklasserna. Frågan är hur mycket det är värt att lägga ut......
Har precis köpt en dunjacka från North Star. Och som vanligt har de tänkt till i den butiken. Det är en smidig jacka som väger drygt 400 g och priset ligger på 1630. Högkvalité dunjacka till det priset, ingen supervarm jacka men perfekt att dra på sig när man skall slå upp tältet. ´
Har svårt att se att man får tag på en sån dunjacka till det priset.
Gå in på Northstar.se så har du ett gäng fina dunjackor att välja på!
 

Bilagor

  • antifreezeherr.jpg
    antifreezeherr.jpg
    42.2 KB · Visningar: 2,517
Som förstärkningsplagg i vinter vid rast/vila hade Jag tänkt mig en dunjacka. Vad är Era erfarenheter och tips? Vilken vikt på jackan räcker om den ska användas (stillasittande) vid ca -20? Blir en jacka i 750 fill på 1000gram overkill?

Om du vill kunna sitta still i -20 så krävs en jacka med mycket dun. Som redan föreslagits här ovan så kan du titta på en jacka som säljs av Northstar, mitt förslag är Rab Expedition. En expeditionsjacka med dun i två lager, riktigt lätt jacka för att vara så varm och prisvärd med tanke på den värme du får. Räkna även med att du kommer behöva värmebyxor om du ska vara helt stilla, finns oxå på Northstar, samt litet liggunderlag att sitta på.

Ersätter du stilla sittandet med lite rörelse så kan du komma ner en del i vikt men framför allt i pris på jackan.
 
Ok, tack för svar! Dock känns Expedition som lite "för välgjord". Dvs den kanske väger mer än den behöver för mitt ändamål pga starka vävar, fickor, förstärkningar, detaljer mm... 1,5kg låter lite mycket för ett förstärkningsplagg Jag bara ska ha vid rast.

Hur tror Ni att RAB Neutrino skulle fungera? Fjällräven och Norröna har också ett par modeller att välja mellan. Vad har Ni för erfarenheter av dessa märken gällande dun?

Finns det andra lite mer "avskalade" varianter? Priset är ingen prioritet däremot är vikten väldigt avgörande för mig.
 
Satsa på en jacka

med bra huva och med täckning även av stussen. Dunbyxor är säkert bra men kanske räcker det med enkla täckbyxor med hellånga dragkedjor i sidorna de brukar inte väga så mycket och är hyfsat snabba att få på man kan t ex sätta på dom utan att ta av sig skidorna.

Totalvikt på dunjackan under 1 kg tycker jag är viktigt om man skall bära med sig jackan i sin packning. Mountain Equipment eller Rab har prisvärda jackor men det finns mängder med tillverkare.

Thure
 
Planerar du att sitta still länge i -20 grader (tex fiske) eller är det bara kortare raster/fika som du tänkt dig?

Jag har en Haglöfs Lim utan huva och tycker att den har funkat fint vid skidåkning/vandring mm tempraturer från -20 till några plusgrader, dock har jag bara testat den i riktigt kallt väder några gånger, och då har det varit kallt att fika. Men främst kallt om fötterna, de kräver rörelse eller jättestora skor för att jag ska hålla mig varm så kanske hade jag inte blivit varmare med en tjockare dunjacka heller.
 
Ok, tack för svar! Dock känns Expedition som lite "för välgjord". Dvs den kanske väger mer än den behöver för mitt ändamål pga starka vävar, fickor, förstärkningar, detaljer mm... 1,5kg låter lite mycket för ett förstärkningsplagg Jag bara ska ha vid rast.

Är det är ett rastplagg du är ute efter så duger det utmärkt med en RAB Neutrino eller Marmot Ama Dablam. Rast brukar inte vara helt stillasittande.
Jag har själv Marmot Zeus som är som Ama Dablam fast utan huva, funkar kanon som extra förstärkning och även under skaljackan om man ska rasta lite längre.
 
Först skulle Jag vilja tacka för alla snabba svar och tror att det
är många just nu som funderar över samma sak!

Det viktigaste med jackan är att hålla mig tillräckligt varm
för en vila/ fikapaus vid vandring (15-30 min i ca -20 grader).

Det Jag söker är alltså inte en jacka för längre raster, fiske mm
 
Tycker

att du bör täcka huvudet bra där får du mest effekt per vikt. I minus 20 räcker det inte med en jacka du bör ha rastbyxor också samt bra sitt/liggunderlag.

Vindsäck kan vara bra att komplettera med.

Det kanske går att komma ned till ca 500 gram på själva jackan inklusive huva.

En kandidat är RAB Infinity men den har en genomsydd konstruktion och är därför inte fullt lika varm som en jacka med "box"konstruktion med mellanväggar. RAB uppger 510 gram.
http://www.rab.uk.com/clothing/down_insulation/infinity_jacket---267/

Steget varmare är antagligen RAB Neutrino Plus med "box"konstruktion. RAB upppger 760 gram.
http://www.rab.uk.com/clothing/down_insulation/neutrino_plus---144/

Thure
 

Bilagor

  • infinity_jacket_juicy_pr.jpg
    infinity_jacket_juicy_pr.jpg
    8 KB · Visningar: 1,654
  • neutrino_plus_jacket_cardinal_pr.jpg
    neutrino_plus_jacket_cardinal_pr.jpg
    6.7 KB · Visningar: 1,675
Marmot Ama Dablam jacket

Även jag slår ett slag för Marmots Ama Dablam jacket. Förra vintern när termometern visade ca -30 så hade jag Power Houdi, skaljacka och sedan Ama Dablam och det fanns inte på kartan att frysa med den ekvationen. Jag är inte speciellt varmblodig av mig.
Sedan har jag den äldre varianten med 650 fill medan årets modell har 800 fill.

Sedan ligger den på ett acceptabelt pris för en sån fin jacka :)
 
Även jag slår ett slag för Marmots Ama Dablam jacket. Förra vintern när termometern visade ca -30 så hade jag Power Houdi, skaljacka och sedan Ama Dablam och det fanns inte på kartan att frysa med den ekvationen. Jag är inte speciellt varmblodig av mig.
Sedan har jag den äldre varianten med 650 fill medan årets modell har 800 fill.

Sedan ligger den på ett acceptabelt pris för en sån fin jacka :)

-30 och stillasittande? I så fall, vad hade Du för kläder i övrigt? -30 är ju ganska kallt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Wolff-Wear dunjacka Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
jfc.bromma Dunjacka som lager 2? Kläder 16
Mrlacke Dunjacka för 6000m+ Kläder 3
traser Dunjacka,ihopklumpad fyllning Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Viktorious Kompressionspåse och dunjacka? Kläder 1
nicko_ (Quark) Dunjacka från Roberts.pl Kläder 3
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
majjen Dunjacka Kläder 12
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
vandrafjäll Istället fär komprimerbar dunjacka ? Kläder 5
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
fuchs Kallt med dunjacka + rygga Kläder 25
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Still Alive Dunjacka som står emot gnistor? Kläder 4
Mr. Red Det här med dunjacka Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
skyspy Dunjacka Kläder 2
pelka Förvaring av dunjacka! Kläder 3
Henrik.A Dunjacka Kläder 4
mindful Ihopvikbar dunjacka Kläder 7
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
ödemark Dunjacka-lista Kläder 30
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
snowhound Dunjacka - fjällräven Kläder 5
Mathias PHS Rökluktande dunjacka? Vad göra?? Kläder 14
shalin dunjacka för vintertur Kläder 7
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
dave1 Yttermaterial i Feathered Friends-dunjacka Kläder 2
StefanP- Dunjacka nedpackad i extreme värme Kläder 5
avslutat080903 Finns M/90 dunjacka Kläder 16
sandwichman Bra dunjacka? Kläder 14
afro haglöfs dunjacka Kläder 0
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
Bjurs Dunjacka Kläder 27
pirx backpacka med dunjacka? Kläder 43
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
Vandrare Dunjacka som går över röva Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.