Dunjacka - fjällräven

Jag tycker det är mycket Fjällräven expedition dunjackor ute på blocket.
Är de helt enkelt för varma för folk eller finns det inblandning av "asienkopior"?
Är det någon som vet hur man kan se skillnad på fake och äkta?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fjällräven Expedition-jackorna gick ju in i samma hype som Canada Goose-jackor för några år sedan, typ som modejackor i/på stan. Kanske många som bytt mode, och/eller insett att de är rätt bylsiga?
Och inte med dagens frilufts-kläd-mått särskilt lätta, eller packbara, eller fyllda med finesser.
(Jo, jag har en själv, den är från 1989 och börjar bli vääääldigt packbar... eller "ofluffig" om jag ska vara ärlig.)

Det fanns ju en version från Stadium (Everest) men den är ju en "ärlig" kopia i och med att den har sitt eget namn, vet inte annars om det finns aienkopior av särskilt många svenska friluftskläder?

Det finns iallafall tokmycket haglöfs-kopior i asien så det finns säkert gott om fjällräven också. Om nån säljer nya grejor med etiketter och emballage ska man passa sig.

Det finns gott om fjällrävenkopior i Asien! de flesta släpas hem efter hemvänande svenskar som blivit blåsta (betalat överpris och vetandes att de är kopior) på silke eller pearlmarket i peking. En del kopir och otroligt bra gjorda så det är svårt att se skillnad tom när man har orginalet att jämföra med. På de sämre kopiorna som lättast går att köpa på ovannämnda marknader ses och känns skillnaden ganska lätt. Blixtlåsen och kvaliteten på sömmarna och inte minst tråden i sömmarna är det bästa sättet att se skillnad på de bästa kopiorna och orginalen. De är ovanliga på marknader för "gemene" turisten utan säljs ofta via större inköpskanaler. Vanligtvis är de dessa kopior som dyker upp på div "utförsäljningar" och inte minst på blocket och e-bay.

Eftersom det är omöjligt att kalkylera exakt hur mycket material som gàr ât till en produktion av ett visst plagg (det blir alltid lite material över), och eftersom mânga fabriker i Kina ofta lider av dàligt cashflow, brukar dessa fabriker ha ovanan att anvánda restmaterialet för att tillverka sà mànga extra plagg, skor etc de bara kan, för att sà vis fà in lite extra cash. Plaggen är exakt lika bra (eller dâliga) som originalen, men sáljs ofta ut för spottstyver pà den kinesiska marknaden, till uppdragsgivarens förtvivlan (sárskilt om denne försöker bygga upp sitt varumärke i Kina).

Detta är ofta ursprunget till de bra kopierna.

De dâliga kopierna är oftast riktigt skräp, även om de vid första anblick kan se rátt OK ut. Resârband, sömmar, dragkedjor, och fr. a textilerna är oftast ren skrutt.

Vad gáller svenska varumärken har jag även sett en hel del Peak Performance som billig-kopior.

Jag avràder fràn att köpa dessa plagg, bàde av etiska som av rent praktiska/ekonomiska skäl: även om de ár billiga är de oftast inte várda de pengar man betalar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips